Sunday, March 3, 2024

PROMOTER

Jumaat lepas ceh aku siap feeling-feeling promoter lagi di Ekspo Buku. Cerita dia gini. Aku gi ngodit ada satu program KPM ni. Masa ngodit tu auditi tu ceritalah pasal derang kena hadir ekspo sana-sini nak promote program derang ni.Weekend derang kena pegi tapak ekspo bagai. Memang kesianlah, kan sebab auditi aku ni bukanlah single-mingle bebudak muda belia lagi, tapi dah macam aku jugak lagi tak berapa tahun dah nak pencen dah.

Ko tahula kalau umur saing-saing aku ni, sebut promoter aje, itulah jawatan yang kita kalau boleh elak, kita akan elak. Aku cakap ni jenis introvert macam akulah. Promoter ni macam orang jual ubat gitu, kan? Tapi kita tau ade aje orang yang minat bidang ni ada sangat berjaya dalam kerjaya. Tapi kalau jenis macam-macam aku inilah, hai memang tak minat le kije gitu. Tapi tu derang kena buat jugak benda tu sebab dah tertulis dalam kajian baseline terdahulu cakap kerelevenan program ini dipersoalkan bla bla bla---bila dah muncul dipersoalkan, hurmmm kenalah buat sesuatu untuk counter balik dapatan dalam kajian tersebut.

Jawaban senang bila isu releven-releven ni kena kat sesatu program ialah promosi---hah kenalah pegawai tetua-yang dah nak pencen macam aku ni buat promosi. Yang kelakarnya siap tuan pegarah deme sekali nak turun padang bertik-tok nak mempromosikan progam ini. Aku memang nak tergelak bila deme kata pengarah dema nak bertik-tok.

Aik amikla icon memuda yang melambak-lambak ada dalam KPM ni, kan? Tuan Pengarah tu, baik pencen ajelah. Tapi pengarah derang ni memang masa muda dulu memang dia level selebritilah. Pengulas sukan RTM. hah orang macam ini aku rasa memang suka ekspose diri. Tapi still aku rasa lagi ramai pegawai muda KPM yang aku rasa lagi segaklah bertiktok ni, kan. Ni acik-acik macam aku, aku takut kena gelak aje. Iya aku tahu ada je acik tiktok tetua yang view mereka tinggi gile, tapi aku rasa kalau kat KPM tu ramai orang memuda segak, apa kata kasi kat deme ajelah bertiktoknya,

Tapi tak kisahlah ya. Cuma aku rasa dalam zaman moden ni dah bolehlah kita samakan promosi ni macam jihad gitu. Jihad mencari pengaruh. COntoh yang program KPM ni kan, dah gomen yang bikinm tentulah program ini akan memandu kanak-kanak, remaja bersekolah, mau pun yang sedang menuntut di Matrikulasi, atau pun Universiti Perguruan ke arah kebaikan. Program macam gini sudah tentulah dicabar oleh program yang ntah-apa-apa-tah yang banyak di luar sana tu. 

Jadinya dah macam jihad jugalah sapa yang duduk promosi program KPM ni agar mendapat perhatian remaja. Kau ingat letakkan tik-tok achik tua veteran RTM sebelah dak Kak KM, ko rasa gimana rasanya he he he---ya? Tapi aku memang tabik spring pada mereka yang tak jejemu mempromosikan sesuatu yang sihat dan mengarah kepada kesejahteraan hidup kepada semua.

No comments: