Monday, March 25, 2024

SEMBANG KARI BABI TERbang

Kita kat dalam sini panggil MADANI, tapi orang luar yang banyak sakit hati tu ramai jugak yang panggil gomen MAHALDAHNI. hari tulah MAHALDAHNI, bila beras tempatan hilang dari pasaran tempatan, barang banyak naik harga. Menteri Keterjaminan makanan gagal kawal harga barang di pasaran. Hari ni orang panggil MADANON. MAD dan dak NON. Mahaldahni tu macam ntah tak berapa best nak sebut, sebab macam susah jak, tapi kalau MADANON tu eh macam kena jak, kan?

Tulah bila ko pilih kau junjung PM yang sekolah dulu kaki demo, lulus universiti pun kelas asal boleh diberikan sijil jak. Itu pun patut tak boleh bagi pun. Memang tak lulus tu. Tak lulus pekse tak pe, tak pandai belajar tak pe, tapi belajarnya tak seberapa, sembangnya babi pun boleh terbang tau! Itu yang susahnya.

Contoh macam saya ni memangla pandai buat kek coklat, saya sembang kari, raya ni saya open order coklat kek tornado harga marhaen. Itu pun bila kau pilih saya jadi presiden Coklat Putrajaya. Ko rasa, Kek coklat tornado tu, hah yang ada cheese, bagai tu. Orang pun tau, mana mungkin saya boleh kasi kau harga B40? Memang taklah. Tapi saya pandai spin, kau percaya. Sebenarnya yang saya bagi makan kat kau tu bukan tornado pun, ntah apa tah aku bikin, kan, putih-putih tu aku campur susu dengan tapung jak, bubuh perisa gitu gini, dah jadi. Sembang kari kemain, kunun tornado premium, mentega, keju dari tenusu premium bagai, grass fed cowlah itulah, ini lah. Coklat pun dari bijik cocoa oraganik bagai, kan? Memang pembohonglah tu---

Tapi kau percaya, sebab aku pandai spin itu ini. Kau guna aura agamawan, orang alim, bermukjizat, kunun kalau kau terpilih jadi pemimpin, semua lellembu kat putrajaya ni boleh melembu dan keluarkan susu melimpah ruah, Biji-biji cocoa pun tumbuh begugus-gugus, bebuntil-buntil. Aceh gitewww, dek Non.

---- so itulah citer MADANON---

Dah Mad dah ni. So kau jangan heran sangatlah kalau gomen sini suka pakai perkataan-perkataan  bombastik kelangit tujuh, kebintang kejora gitu. Jauharilah, GENIUSla. Dah elok-elok Permata, pi tukar GENIUS, Dah la orang ingat PERMATA KURNIA tu budak kekecik yang GENIUS, tak padahal ianya budak kecik yang kelainan upaya. Dia dilahirkan dengan kelainan upaya, dialah permata di hati bonda, thus, she or he or even khunsa is a PERMATA KURNIA, kan. Kan orang selalu ckp budak OKU, ni suci bersih dosa, tuhan sayang, kan. Kau pernah dengar tak gitu? Ni kau taruk GENIUS! ko rasa?

Berbalik pada aku yang GENIUS ni. Betul ka aku GENIUS? Mana ada? Dia gini ceritanya. Masa aku masuk KPP dulu, ni program persediaan budak nak pegi blaja ke luar Negara sana. Ceritanya gini, 3-6 bulan pertama kita akan blajar bahasa inggeris, tapi ketua program aku kata dia takut budak bosan, so assingn cikgu Maths ajar Matematik asas asas je. Aku ni masuk kelas budak sains sosial. Budak Melayu, kan derang memang lembab sikit Maths ni, Bebudak ni mostly dari sekolah asrama penuh, sekolah MRSM yang memang jenis budak sekolah all Malays, BUMI schoollah.

Aku asal sekolah bandar form 1 to 3 aku sekolah bandar, campur CIna India, cikgu Maths aku memang cikgu cina. So cikgu cina ni bhai, dia memang tibai kau dengan latih tubi yang kaw-kaw punya banyak. Cuti sekolah pun dia tibai bekal kau homework yang betengkek-tengkek. Kalau dalam teks book tu ada sepuluh soklan latih tubi, hah! sepuluh-sepuluh lah kau kena pulun habiskan masa cuti. Kau sekolah asrama Melayu, sekolah MRSM, aku tau cikgu Maths engkau, tick-tick tanda-tanda soklan terpilih yang mirip-mirip soklan pekse sebenar je kan, untuk ko bikin homework.

Aku taulah, sebab form 4 form 5 aku sekolah asrama Majoritu Melayu. Nasib baiklah cikgu Maths aku cikgu cina. So budaya kena buat homework banyak tu berterusan gitu. So bila aku campur dengan budak sekolah Asrama Melayu/MRSM ni, so bila first test kami testnya Matematik asas je, pun, Maths derang sekatak lulus aje,lah. Kita orang kalau setakat Kalkulus asas tu, tak dapat markah penuh, tu memang satu kegagalan yang maha besar tau. So, aku dapat markah penuh ka? Idaklah aku dapat 24 out of 25 marks aje, pun. Tapi cikgu aku agegerate, dia tukar jadi peratusan, dan tulis besar-besar situ 96% lepas tu bulat besar-besar situ.

So, bila dia agih-agih paper tu, dari jauh orang dah nampak dah. Dengan muka ceria dia pass kertas jawaban tu kat aku. Aku pulak, Nasib baik kau bagi aku 25 soklan jak, buatnya kau bagi 100 soklah, makin banyak soklan aku buat, makin banyaklah salah aku he he---aku beshebeshe je, salah satu oklah bolehlah, kan. Tapi classmate aku tak rasa gitu, derang rasa aku genius. Hah situlah bermulanya genius itu.

Pada aku GENIUS tu macam Good WILL HUNTING ka, yang ada fotografik memori, atau ntah sapa tu yang cerita industan 3 apa tu, yang Amer Khan belakun, tu yang selalu mengucap ALL IS WELL tu. Hah tu baru GENIUS, tapi dah kawan situ KPP situ kata aku GENIUS so GENIUSlah aku, kan. Hah lagi satu insiden, masa test kertas Ekonomi. Owh cikgu Matematik aku yang bulat markah maths aku besar-besar itu cikgu cina. Biasalah budak Sekolah Melayu yang jarang dapat cikgu cina, kan. So bila si Cikgu Cina tadi cakap congrates kat aku, deme rasa aik dah GENIUS bebenolah  budak tu. 

So, cerita balik pasa kertas Ekonomi, kertas apa tah, aku dah lupa. Cikgu aku Cikgu bangsa Omputeh. Markah tu aku tak ingatlah, tapi aku jawab ntah apa jawab pun, tapi yang aku ingat, Cikgu aku cakap "What a distinguish mark!" Biasalah Matsalleh, kan, derangkan suka tulis-tulis ceconteng, exellent lah distinguishlah gitu kat paper kita,kan? So, yang ini ceritanya gini, Kawan aku dia ingat paper aku, paper dia. Dia terus amik, simpan gitu, Aku nak mintak ke dia aku segan, so aku pulang balik paper dia kat cikgu aku, So Cikgu aku yang mintakkan paper yang tertukar tadi, jadi masa dia pulangkan paper aku dia cakaplah kuat-kuat "what a distinguish Mark for an apa tah aku pun tak ingat. Aku ingat distinguish aje.

Last encounter masa aku buat kursus audit masa diploma, Aku ni tadi, kan aku kata aku belajar maths dari cikgu cina, kan. Cikgu cina ni bila kau jawab kau kena buat jawaban kau macam essei tau, ada cerita sikit-sikit, given bla bla, x=20, b=10, c=bla bla, so, in order to find z, bla bla----last sekali thus, therofore, the answer is bla bla bla-----nombor nomborlah hah gitulah.

Kau buat Maths pun macam karangan, kau buat paper audit lagilah kau mengarang. So, pensyarah aku pun cakaplah pi tengok jawab paper aku. Macam karangan. Saya suka. Gitulah ceritanya. Last insiden masa aku buat paper risk management, memang aku mengaranglah. So, lagi sekali Prof aku cakap, class pegi tengok paper dia. Nak dijadikan citer, CFO karang kraf punya paper pun ntah apa-apa tah. Dia pun tengok paper aku, dia cakap, ini machem punya paper pun boleh dapat markah penuh! dia lempau paper aku noookkk---- pensyarah bodoh! kalau in real worid tulis risk assement macam gini, mati katak dah orang dalam oraganisasi tu terbakooo before kau find a solution.

So, nak cakap sini, aku idaklah GENIUS pun. Bodoh bongok jer kalau kije kat Karangkraf ka, Dewan Bahasa dan Pustaka, ka, even kalau kat Pejabat Ketua SETIAUSAHA, pun. GENIUS ni aku saja-saja reka, sebab nak melawan MADANON ni tadi, sebab bolehlah dek, akak buat gitu. Kalau PMnya kencingnya terbang, konco-konconya kencing apa ek, mencirit?

No comments: