Tuesday, March 20, 2018

Cerita Atuk Professor

Cerita ini hanya khayalan yang terinspirasi dari cerita berikut sahaja tak ada kena mengena dengan yang hidup atau mati....

Atuk Professor memang suka bercerita, hari ini Atuk cerita pasal pokok menangis. Atuk kata di kampung Gambang ada satu pokok yang akan menangis pada musim-musim tertentu. Orang kampung percaya air mata pokok tersebut ajaib dan boleh menyihatkan badan dan jika diminum, peminumnya akan mendapat tuah dan untung.

Atuk jadi skeptikal dan bertanya kawan baiknya yang merupakan pegawai botani yang berkerja di Pekan. Kawan atuk ketawa sahaja. Lalu mengatakan air azimat pokok tersebut bukanlah dari pokok itu, pun tapi sebenarnya merupakan kecing dan mani riang-riang. Pada musim mengawan mereka akan berkumpul di sana memancutkan mani dan kencing di pokok tersebut. Kerana terlalu banyak riang-riang, jadi mani berkumpul kencing tadi jadi seolah air mata pokok.

Semua cucu-cucu yang dengar cerita atuk jadi kegelian. Mani Riang-Riang?  Sanggup manusia minum dan jadikan ubat? Saya saja yang cool. Saya tak sangka pula atuk perasan ke coolan saya.

Masa saya sedang duduk sorang-sorang bagi makan ikan koi atuk. Atuk tanya kenapa saya tak geli dengar cerita atuk macam cucu-cucunya yang lain? Saya bilang sama atuk yang saya ada baca buku ubat tradisional Melayu yang mani itu sama aje dengan putih telur aje, dan orang perempuan yang taksub mau awet muda sudah lama tepek putih telur untuk menganjalkan kulit agar gebu, kental dan kencang. Jadi bila mereka sudah berkahwin mereka menggunakan mani suami mereka sebagai ganti putih telur untuk menjimatkan kos dan mengelakkan dapat anak ramai-ramai. dalam ertikata lain merancang keluarga secara alami tanpa ubat-ubat kimia

Mujurlah atuk dan nenek tidak tergolong dalam mereka yang taksub dengan kecantikan dan keremajaan dan sentiasa mendidik kami agar menerima proses pembesaran dan penuaan secara semulajadi.

Wednesday, March 7, 2018

Institusi Perbawangan


Bukan main ganas lagi makcik-makcik bawang ini dalam era media social ini. Kemain lagi mereka menyerang itu dan ini. Semua marah makcik bawang, sepertinya makcik bawanglah individu paling jahat dan ganas buat masa ini. Siapa makcik bawang? ntahlah. Katanya sejenis wanita yang gemar jaga tepi kain orang. Polis moral?

Tak kisahlah sapa. Yang penting saya mau selidik diri sendiri adakah saya bawang atau tidak. Ikut ciri memang saya ada kreteria yang baik untuk jadi Presiden Persatuan Makcik Bawang yang paling digeruni. he he....Saya tak turun padang pun ada yang suka guna nama saya untuk menakut-nakutkan kawan-kawan yang berkelakuan, berpakaian diluar norma tatasusila anak-anak gadis kampung. Tak kisahlah kalau mereka nak guna nama saya pun gunalah.

Saya melihat perkembangan bawang yang kini giat dikutuk dan dengan ini saya ingin menyeru kumpulan makcik bawang untuk tidak lagi cakna dengan apalah orang lain nak buat. Dia nak bercerai, dia nak rampas laki orang, dia nak telanjang, nak separuh telanjang lepas tu joget goyang-goyang punggung, macam retis belly dancer kat mesir tu, lantoookkkk...

Eh ustaz korang tak de cerita ka, besok dah nak kiamat.... manusia mengawan dah tak kira tempat, disiring-siring jalan pun boleh sampai kucing anjing pun nak segan dan malu melihat kelaku manusia ni. Jadi hari ini apalah pasal sangatkan kalau memasing gigih tayang goyang gerudi bagai nak tunjuk punggung memasing, pun. Apalah yang makcik-makcik dapat dok pegi meroyan dalam media sosial sana.

Kita ni rumah dah kata pergi kubur dah kata mari...dah usahlah kita nak lantik diri sendiri perbetul benda yang tak betul, sebab besok yang mengawan tepi jalan tak kira tempat tu yang betul. Jadi tak usahlah kita nak betulkan deme tu. Bial lantak pi depa lah ea.

Makcik hanya ingin menyeru agar kawan-kawan memokok...at least kalau derang nak memekak dengan suara sumbang mereka ketika mengawan, kawan-kawan boleh sumbat telinga dan menyorok balik pokok sebab MALLLLUUUU. Tanam pokok juga boleh jadikan persekitaran kita sejuk sikit (cooling effect) sikit dek perbuatan hot derang yang tak kira tempat ini... Jadi sudilah kiranya kawan-kawan untuk memfollow advokasi Pokok saya ini ya hihi.....

Wednesday, February 28, 2018

GENG SURAU vs GENG WAYANG

Cerita ini adalah rekaan semata-mata, tidak ada kena mengena dengan yang hidup atau mati....

Saya ini jenis pelajar yang kawan dengan semua orang, ke Usrah pun, saya, ke kelab Malam?? he he.... taklah sampai ke kelab.  Ke panggung wayang sahaja. Saya budak kampung mana ada duit pergi kelab, setakat tengok wayang di Subang Parade, Chow kit, sentral market tu memang sayalah tu. Kawan ajak usrah saya on, ajak soping, tengok wayang pun saya ok aje. Masa tu zaman-zaman awal 90an lagi. Memang sudah ada banyak kelab sekitar PJ tapi budak tajaan JPA dari kampung memang tak berani,lah pergi kelab.

Kelab ni, budak-budak lelaki anak orang kaya aja yang berani menjejakkan kaki ke situ. Boleh kata geng usrah memang selalu "kacau" geng tengok wayanglah. Ala, kacau-kacau manja sahaja. setakat ketuk pintu, suruh turun solat subuh berjemaah, ketuk lagi pintu kalau ada program ilmu pada malam minggu dan sebagainya. Selit pemplet usrah di pintu. Gitu-gitu ajelah.

Pernah juga saya di"hasut" untuk mentarbiah geng wayang agar bertaubat. Tapi saya buat pekak dan saya pun tidaklah diharap sangat pun menjalankan kerja-kerja tarbiah ni, sebab tugas saya dalam jemaah hanyalah untuk untuk menyedia makan-minum sahaja. Tika Naqib & Naqibah bersyarah saya tertidur. Tidur itu memang trade-mark saya. Semua majlis Ilmu, formal tak formal saya memang tangkap lelap.

Jadi ahli yang sering terlena memang tidak diharap untuk menjalankan kerja tarbiah. Mereka tidak pula menghalau saya walau bacaan Quran saya tidak bagus, walau saya tak boleh sampai apa-apa tazkirah pun, sebab kalau tak ada saya sapa nak bikin teh susu yang sedap itu? Ahli jemaah semua sudah kecanduan teh susu saya. Membancuh teh susu jemaah ini tugas warisan dari nenek. Kalau di kampung nenek saya jadi pembancuh susu di surau, di Kolej saya pula membancuh teh susu budak-budak usrah.

Lagi satu saya juga pandai bergendang dan main gitar. Haaaah masa ini sahajalah waktu di kolej itu, mata saya bulat cerah dan bersinar. Di pentas usrah saya bergendang mengiringi kumpulan Nasyid. Di pentas seni saya petik gitar mengiringi biduanita kolej yang bersuara merdu yang namanya Saida Maryam. Dia sangat cantik dan punya ramai peminat. Saya ada satu rahasia jahat, yang saya simpan kemas dari darjah satu opps... dari tahun satu he he. Kepala usrah (masa tu dia belum kepala lagi, cuma ahli biasa yang sudah menunjukkan bakat dan kewibawaan sebagai pemimpin masa hadapan yang disegani ramai, masa itu baru tahun satu, kan? Tapi itula baru tahun satu pun dia dah tunjuk terror. Kalau zaman ini harus sudah masuk program realiti Ustaz Pilihan atau Pencetus Ummah pilihan, tu) banyak kali selitkan surat calit minyak wangi ajak Saida berdating. Hah! sayalah posmennya. Saya ini pula sudah mengiringi Saida menyanyi sejak di Sekolah Menangah lagi. Walau saya ini orang kampung, dari tingkatan 4 lagi saya sudah sekolah di PJ. Saya dapat tawaran belajar di Asrama, tapi ayah tak mampu beli keperluan dan yuran Asrama, saya dibawa tinggal dengan Pak Ngah saya yang merupakan seorang guru. Saya bersekolah dari tingkatan 4 hingga SPM di sekolah tempat Pak Ngah saya mengajar. Di situlah saya mula nak kata rapat tak juga dengan si Saida ni. Ntah dia memang menyampahlah tengok muka saya. Not her taste. Hubungan kami sangat profesional. Dia penyanyi, saya pemuzik. Tapi saya sangat hormatkan Saida sebab disiplin tinggi yang telah ditunjukkannya sejak di bangku sekolah lagi. Sedang saya masih lagi budak kampung yang petik gitar ikut suka hati mak bapak aje ni.  Ntah macam mana boleh masuk satu Kolej tu, hmmm tak tahulah saya. Jodoh saya jadi cupid dia dan sijantung hatinya. ha ha

Mujurlah saya tidak perlu menyimpan rahasia surat calit minyak wangi buat penyayi cantik ini untuk sepanjang hayat, kerana akhirnya Kepala Usrah dan Saida berkahwin juga akhirnya. Mak aaiiii memang kecoh satu kolej. he he. Rata-rata kata si Saida sudah kasi ubat guna-guna sama Kepala. Untuk menyelamatkan Saida dari terus dikritik dan ditohmah, Kepala dengan gentlemannya menerangkan dialah yang mulakan langkah dengan surat calit minyak wangi yang dan mengumumkan sayalah orang perantaraanya. Apa cerita seterusnya tentang mereka? Tidaklah berapa saya periksa sangat. Dengar cerita kedua-dua mereka menyambung pengajian peringkat Sarjana di Belanda dan terus tak pulang-pulang lagi ke tanah air.

Not so much about my teh tarik, I suppose, tapi more on surat bercalit minyak wangi itu. Itulah ceritanya bagaimana saya boleh berkawan dengan kedua-dua belah kem yang memang tak ngam. Saya bebas naik pentas petik gitar di sebelah sini, mau pun bergendang untuk geng sebelah sana. Sana-sini saya masyyyuuuukkkk. Tapi tu pemain gendang, dan pemetik gitar masa tu orang tak pandang, orang dok siok ketua Nasyid dan Penyanyi cantik sahaja,kan? Kalau tidak kerana pengumuman Kepala usrah yang sayalah posmen surat, pasti hingga kini saya tidak laku-laku lagi. Dek kerana pengumuman itu saya bertemu-jodoh dengan suri hati.

Saya bukanlah nak cerita pasal tak ketidak"ngam"an mereka, atau cerita sensasi Kepala Usrah dilarikan penyanyi cantik, tapi saya mau cerita satu insiden yang telah berlaku lamaaaa dulu. Ceritanya begini, Mior salah seorang kawan wayang saya, tua setahun dari saya. Masa saya di tahun akhir, dia sudah bekerja di resort ayahnya di Kuantan. Resort tersebut cantik dan ada kuda. Mior sekampung dengan Azmah tunang sepupu saya. Iyalah abang sepupu anak Pak Ngah saya, itulah, tu. Azmah merupakan Imam perempuan Kolej atau kita panggil Ketua Naqibah. Azmah merupakan pengemar tegar teh tarik saya. Sepupu saya Ketua usrah United Kingdom. Mereka bertunang pun atas jaringan Usrah.

Nak jadi cerita, masa itu saya mau pulang ke kampung semasa cuti pertengah semester. Mama saya pula perlukan daun herba yang dibikin oleh mama si Mior. Kebetulan tunang Azmah sudah tamat pengajian dan tengah tunggu jawapan kerja di Jabatan Kerjaan bercadang untuk untuk menziarahi nenek di kampung. Jadi dia minta kebenaran Pak Ngah untuk meminjam kereta ummi untuk bawa kami, iaitu saya dan Azmah untuk ke kampung. Bila mama saya mendengar yang saya akan pulang ke kampung berkereta bersama Abang sepupu saya, dan akan singgah ke kampung Mior untuk menghantar Azmah, mak saya memesan agar saya mengambil herba Mama Mior.  Herba mama Mior memang terkenal sampai ke Kampung saya. Ala kampung Mior sebelah sahaja dengan kampung saya.

Pada hari dan masa yang dijanjikan, Mior sudah sedia menunggu saya. Dia terkejut pucat muka bila nampak Azmah. Begitu juga Azmah, yang merah padam mukanya bila nampak Meor yang hanya mengenakan singlet dan seluar bermuda yang nampak kepala lututnya.  Mior kelu dan cakap tergagap-gagap "Marilah masuk, minum-minum dulu"

Azmah serba salah, dia kata dia hanya mau tunggu di kereta sahaja. Saya pun serba salah. Sepupu saya juga serba-salah, jadi semua macam serasa semua macam salah saya. Masa itu saya rasa macam saya mau terjun gaung. Lalu saya cakap.... "tak apalah kami tunggu di sini sahaja" saya dan Abang Lan tercegat di depan pintu rumah Meor sedangkan Azmah sudah menonong masuk dalam kereta setelah abang sepupu menyerahkan kunci kereta kepadanya.

Dalam perjalanan menghantar Azmah pulang ke rumahnya abang sepupu saya berkata "cantik ya resort Ayah Mior, nanti bolehlah abang bulan madu dengan Azmah di sini, tak payah keluar duit banyak-banyak cuti di luar negara"  Saya rasa macam nak menangis bila saya dengar Azmah bersuara dari seat belakang " ya memang cantik. Maafla tadi saya berperangai macam kera-canggung"

Tuesday, February 20, 2018

ASSIGNMENT

Hidup pasca-moden ni kadang tu penuh dengan stress. Saya tak tahula zaman dulu-dulu macam mana? Macam tak stress aje. Saya tengok nenek sayalah, releks aje life dia. Tak adalah macam saya ni. Dah masuk 40an pun sekolah tak habis lagi. Jadi pada n3 kali ini saya masukkanlah cerita macam mana saya survive dalam alam persekolahan yang tough dan mencabar pada peringkat pasca-ijazah-pertama. Essei yang disertakan di bawah, saya tulis sebagai salah-satu tugasan yang diberikan pada semester sudah.

Tak sedikit yang mencebik tika saya mulakan perjalanan ini sepuluh tahun yang lalu, sekarang ini dah lebih separuh berjalan, syukur dengan izin Allah, berserta perancangan yang baik, sokongan keluarga dan teman-teman, ianya sebuah perjalanan yang nak kata sunyi tak juga, nak kata susah, sampai berguling nak bunuh diri atau bunuh-bunuh orang, wish-wish orang, "sila meninggal" tu memang tak ada pernah rasa,lah.  Kira ok la, bolehlah. Alhamdullillah.


My experience in Managing Risk of Getting Schizophrenia Relapse while Completing Post-graduate Courses

1.0       INTRODUCTION
Upon accepting an offer to further education at master level in an establish university in Malaysia I am clueless about risk and risk management process, somehow instinct tells me to layout some plan and precaution as a safeguard from getting mental illness. I am suffering schizophrenia remission and I am afraid that I suffer relapses[1], which often lead to hospitalisation that unable me to complete my study. I have discussed the possibility of relapses with my medical doctor and he told me the chances is small provided I strictly adhere to recovery programme prescribed and quickly consulted him if I have suffer symptom of relapses. For heathy candidate, I believe students are not aware of challenges such as pressure and deadline, lead to mental health problem. However, studies conduct locally and abroad shows that mental problem such as loneliness, neurosis, depression, suicidal ideation does happen among university students.
In Denmark, a study conducted on 26,000 students from 70 colleges and university shows 6% of undergraduates and 4% of graduate students had seriously considered suicidal ideations and especially the male graduates were at high risk to commit suicide (Drum, et. al 2009). Even though suicidal ideation is not critical level among local student based on study conduct by Mustafa et al (2013), tendency to think toward it, referring  to the scores on respondent’s answers, intervention measures to prevent it from getting worst and eventually translated in suicidal action should be given an appropriate attention. Apart from that, study by Nordin et al (2009) which conducted among 1,468 undergraduate student from five university in Malaysia, revealed that a total of 65.6% of them are mentally healthy and 34.4% experiencing mental health  problems such as loneliness, neuroticism and extraversion personality. This indicate every students with or without mental history are exposed to risk of mental illness while pursuing a scholarly journey even though the percentage is small. Besides, according to (Azizan, Razali, Pillai, 2013) mental health is common and can affect anyone.
There are so many types of mental illness but this essay will focus on relapses. It is defined as a worsening of psychopathological symptom or re hospitalization in years after hospital discharge (Almond et al 2004). Relapses is often fear by schizophrenia patient and their family even while on treatment because according to Piggot et al (2003) it may result  hospitalisation, treatment resistance, cognitive impairment due to progressive structural brain damage, personal distress, incarceration and interference with rehabilitation efforts. This essay will focus on risk, peril and hazard of relapse and cost associated to it. It also touch on effect on inducement in risk minimisation and risk management policy. Lastly, this essay will illustrate Grid-group Cultural Theory in examining my attitude toward risk. How I view and think of the world, and how I think those differ from me, face the world.

2.0   Risk, Peril, hazard and Cost of Relapse

Discussion on risk, peril and hazard factor only focus on relapses. Relapses statistic among schizophrenia patient is high. According to Zubin et al., (1992) only about 22% of those who experienced one psychotic episode and improved, did show positive sign, while the rest continued to experience recurrent relapse of the psychotic episodes with different degrees of impairment in between. Kaplan et al., (1994) supports more than 50% of the patients with schizophrenia have poor outcome. This include repeated hospitalizations and symptom exacerbation.

·                                        Risk
            With the above not so welcoming statistic, the adverse outcome of my decision in enrolling for post-graduate studies is so apparent. Instead of a getting a scroll for master degree, I may end-up being hospitalised. (Vaughan and Vaughan 2014) define risk as a condition in which there is a possibility of an adverse deviation from a desired outcome that is expected or hoped for. Therefore, rehospitalisation because of losing the sanity of mind is my risk of continue study at master level.

·                                        Peril and hazard
 Now let us look at peril and hazard. Vaughn, (1997) stated that both terms are often used interchangeably with each other in risk discussion. According to him, peril is a cause of loss, and hazard is a condition that may create or increase the chance of loss arising from the peril.
In most of relapse cases, peril is discontinue of treatment because the patient believe that they have cured or may be due to forgetfulness. They purposely discontinue the ongoing assessment, not attending the psychiatric unit for follow up visits. Relapse may be caused by stress full life event. University life is very stress full with exams, test and back to back assignment due date. Apart from that opting to study in part times basis, causing me to juggle between work and studies add on stress to life. Poor result in a test or assessment also making life as student becoming more stressful.
            Whereby hazard, is factors that may create or increase the chance of relapse. Adding more stress to life, such lack of planning, high expectation, unable to control emotion is hazardous act when decide to enrol in post-graduate study. Extra stress can come from lack of planning include lack of discipline in completing the task and assignment according to schedule, last minutes revision and postponing doing assignment to the end of due date. Apart from that, putting high expectation in exam result also add in more stress to life if the result is not par to the expectation. Lastly, poor emotional management also causes stress to be pile-up. Example, getting jealous when other student get good mark then us, easily upset when other people ignore us or don’t listen to us or when people critic or give negative comment on us. Another example, thinking too much about others may think about us also cause to emotional imbalance.

·                                        Cost
When a patient experience relapse, they incurred medical cost in term of hospitalisation and if the patient has to be hospitalised for a long time, the do not able to go to work. I have suffer one relapse episode in my medical history, but I did not count the loss in monetary value that I have incurred.
Luckily as a civil servant I am entitle for 180 day medical leave and I was only be hospitalised for 2 weeks and was not able to go to work for a month. If the hospitalisation took longer than 180 days, my employer can put me into medical board and lose my job if the board report I cannot work anymore. Luckily, that does not happened during my relapse experience in 2003.
I hope I do not suffer any relapse again. I have identify several inducement factor in helping me reduce the chances getting relapse not only during the completion of master degree, but for the rest of my life. The next point will discuss the effect on this inducement on reducing the risk of getting relapse.

           
3.0  Effect of Inducement in reducing risk
In order to avoid relapses from happening, I list down here several inducement factor, which help me from avoiding getting relapse not only during my study but also for a lifetime I divide it personal inducement and environmental inducement.
·                     Personal Inducement
An inducement factor, which make it, lessen the probability of relapse from happening. It include factor like adherence to recovery programme, religious ritual & Hobbies and employment. Firstly, adherence to programme such as counselling, psychotherapy or antipsychotic medication is important role in relapses prevention. Most of relapse cases is due to withdrawal from the programme prescribe to patient. Strictly adhere to the program is one of the key success in a journey to recovery.
               Secondly, religious ritual and hobbies help improve the condition. Religion is also about positive value, love and avoiding prejudices. Apart from that religious ritual like reciting Quran, help to feel me, not matter how hard life is, God is always there for each one of us. For hobbies, I keep a journal as I like writing; I took up painting to keep me busy if I do not have anything to do.
Lastly, having a job boost self-esteem. If I am not earning for my living I feel guilty for not able to help my family to find extra income. Instead, they have to support me. This make me feel stressful and feeling bad about myself. By being employed and able to fund for my education and provide little cash to my family make me happy less stress full and improve my mental health condition. It also good to see that we are able to go on family trip and the fact that I contribute in funding the trip make me happy and feel more confident in taking care of my family rather then they have to watch me all the time. I am also very lucky because as an auditor I am assigned in a small group. I do not have to be secretive about my illness because one of the senior suffer anxiety. He lead a normal life, so when I told them I am with schizophrenia, they are indifferent toward me and show no sign of stigmatization. I believe they already have successes story of the anxiety patient, therefor having a schizo who currently read master degree in forensic accounting, is not a big deal to them.

·                     Environment Inducement
Environment inducement are factor that are within my surrounding that making it less likely for relapse to occur. There several factor in the environment that protect me from relapse, which include family and peer support, and mental health services.
               Support from family are the most important thing in avoiding relapse. Family especially my mother show support and not only give advice and encouragement. My mother will stay with me to help me tend my need like making daily chore such as cook for me, and clean the house for me if I am too busy preparing for my exam. She will be with me for during my exam week look after me, watch out if I am too stress out, ensures I study, sleep and eat well.
               Apart from that, peer support also help me a lot. I have friend to support and comfort me. They wish me good luck when never I have exams or test. Sometimes if I perform well in my test or exam, friend will give a treat like buying me kueh or having coffee. Sometimes, we went out for lunch and talk about studies, people that have hurt us, gossiping about local artist and talk about hobbies. The indiscrimination shows by my friend make feel happy and more confident in finishing my studies with have to suffer any difficulties in my mental health condition.
               Lastly, mental health services available here in Putrajaya is the best. They give me counselling and advice to reduce stress, how to take care for me. They give advice especially to my mom and family how to watch out for relapse symptom to enable them supervising me better. It include in reading material and face-to-face consultation. Apart from that, they also monitor my physical heath. Once a year I have to undergone full medical assessment to ensure my physical wellbeing.

4.0  Risk Management Policy
Nowadays, most well establish organisation have consider risk management fundamental to be incorporated in their corporate governance. This is because effective risk management will provide an essential contribution towards achieving organisation strategic and operational objective and goal. Risk Management policy is formulated so that better-informed decision and operational & strategic objectives can be achieved. The policy sets out organisation’s approach to risk and its management together with the means for identifying, analysing and managing risk in order to minimise its frequency and impact.
            However, as an individual, even though I do not set proper written policy in regard of managing the risk in my daily life, as a human I believe each of us have spontaneous way of dealing with risk according to our attitude, culture background and upbringing. The following part of the essay will discuss further on attitude toward risk based on Grid-Group Cultural theory model.

5.0  Grid-Group Cultural Theory Model

In this essay, Grid-Group Cultural is used model helps to understand other people, which may be different, form me. Understanding of others do minimises conflict from time to time and less conflict can reduce stress significantly and beneficial for mental health wellbeing.  This model also help in looking at different perspective of different type of individual see the world.
Grid-group cultural theory cultural model developed by anthropologists Mary Douglas, Michael Thompson, and Steve Rayner. Also by political scientists Aaron Wildavsky and Richard Ellis, and others also contribute to these theory. At first, history of grid and group cultural theory, written by Mary Douglas  grid look like follows when she inserted the three Cultural Heroes drawn by Christian Brunner:-


Douglas refer them as “[A] the stern bureaucrat with his briefcase, [B] The smug pioneer with his pickaxe and [C] the holy man with his halo. According to Douglas, they exemplify Max Weber’s three types of rationality: bureaucracy, market, and religious charisma. Douglas start with top right quadrant when society becoming more complex, peoples who live in a social environment where they are equally free of group pressure and of structural constraints. Everything has to be negotiated ad hoc becoming to regulation that is more comprehensive the groups, they becoming more hierarchical in nature. With roles and regulation are ascribed, behaviour governed by positional rules, forming constituent groups contained within a comprehensive larger group. Its cultural bias supports tradition and order. Roles are ascribed according to birth, gender, or family, and ranked according to function and tradition. We originally called this sector “hierarchy” in the sense of a rational system.
The left and the bottom right are the opposite of the top grids. Douglas explain the bottom right hand side, is a kind of community that also features a strongly bounded group with no ranking or grading rules for the relations between its members unlike in the top right grid. They surmised that it would be suitable for a community of dissidents. Leaders of a sect support group boundaries by declaring all outsiders evil. Dealing with internal dissent is difficult for them: withdrawn from and outside the main society. They cannot invoke the law to punish their offenders. Their only penalty for disaffection is expulsion but they do not want to use it. The danger of defection is why sectarian groups tend to have a black-and-white vision of the world. The enclave community tends to be egalitarian because it repudiates the inequalities of the rejected outside world.
Douglas continue to explain on extreme individualism, of bottom left, in the quadrant which are both weak in group controls and in grid controls whereby the main form of control that is available here is by competition based on merit. They only concerned with private benefit. It has a principle an egalitarian society, but as it defers to wealth and power, it fails to realise its egalitarian ideals. Lastly Douglas left quadrant one open to discussions. She describe it as strong grid control without any group membership. It could be a slave, soldier, the very poor people or the Queen of England herself. In addition, some individuals who avoids responsibility and pressure such hermit or the monk may fit into this culture. They are free and isolated because they are alone, attract no attention, no one asks for their opinion or takes them seriously in argument because of their reputation for apathy. Over the time, the quadrant changes and we have following grid:-


 


The above quadrant was designed in order to show how native rituals and practices were relevant to modern society. This model has two dimensions, measuring the degree to which individuals in a population tend to associate in social groups and form cooperative societies. It is dived into Group and Grid

·        Group

The group dimension describes how strongly people are bonded together. The left end there shows distinct separated individuals. Even though they have common reason to be together, but they have less sense of unity and connection. At the right end, people are connected in term of identity related more deeply and personally together. They have stable relationships and the also spend more time together. As such, they form a group and imposed or formulate laws, rule, regulation and policy. Strong bonding allows for central control where high group managing the resources.

·        Grid

The grid dimension describes how different people are in the group and how they take on different roles. At one end of this spectrum, people are relatively homogeneous in their abilities, work and activity and can easily interchange roles. This makes them less dependent on one another. At the other end, there are distinct roles and positions within the group with specialization and different accountability. There are also different degrees of entitlement, depending on position and there may well be a different balance of exchange between and across individuals. This makes it advantageous to share and organize together.
·        The model
The model is a two-by-two table forming four quadrant. From the quadrant, Michael Thompson add the “hermit” as 'fifth' non-chart ritual and practices. The pattern then identified as follows:-
·         The diagonal of affirmation: Individualists and Hierarchies
  • The diagonal of withdrawal: Fatalists and Egalitarianisms
  • Social democracy: Hierarchists and Egalitarianism.
  • American individualism: Individualists and Egalitarianism.
  • State capitalism: Individualists and Hierarchists.
  • Totalitarianism: Fatalists and Hierarchists.

The attitude toward risk are as follows:-
·         Fatalism: view risk as danger which give no gain to them
·         Hierarchy: they will managed the risk
·         Individualism: see risk as an opportunity
·         Egalitarian: will tried to balance the risk delicately
Whereas, hermit is an individual who retreat from whatever culture exist. They will interact with other when necessary.

6.0        Different perspective in facing the world and Attitude toward risk
To understand my own attitude toward risk, I asked good friend to look at the grid and group Model and asked a question “which quadrant I belong to?” He told me that I am an egalitarian. My dear friend look at me as an egalitarian because he say I like to help people. I do not like protocol. Sometimes voice-up my opinion critically on post-modern Malay lifestyle and government policy. Post-modern life is my own term for Malay that either too hooked-up with hedonist lifestyle from western culture or those who are so engross with Arabian culture that they see those who do  not look like them, will go straight to hell. However, I always think I am a fatalist or more of a hermit, but with recovery programme that I have gone through, I see myself fit in hierarchy quadrant.
Personally, I believe that I am a risk adverse person. If I would, I will avoid taking risk. However, with the help of family, friend and programme that I follow, I am I willing to take some risk. Good people that around me teach and guide me how to managed risk. Sometime I totally avoid risk; sometime I do take risk, as I understand high risk associated with high return and we have to accept that the moment we step out of the door of our home risk is waiting for us. We can stay indoor all the time, with the care and support of family, but my mother want me to stay out the home, make some friends, get a job and make a living. Besides living as a hermit sometimes dull and boring.
Sometime I wish that I could be a hermit, where all my need is attend by the loves one, but sadly to say in my case I have to make a living on my own, facing unknown adverse outcome that I do not wish to happen. Some people say no man is an island and my mother teach me good Malay girl is the one who are friendly and know how to respect other people and know how to mix around. Even though I am already 44 years old, my mother never tired “to teach” me how to be courteous, how be more helpful and respectful to other, especially to older people and children. However, I found mixing around is very stressful. I always wish can be like a monk, stay at the top of the hill, but as I am not coming from a rich family I have to go to work and make a living. As a hermit or fatalist, how do I think of the world, the answers always, “WHY BOTHER”? Everything is predetermined. I am not here to change the world, but I may tell those who are close to me, “not too worrying too much about what had happened and what is going to happen in the world”.  All we have to do is concentrate on our health and wellbeing. If we think, too much about others, we end up heaving so little time improving ourselves.
As on how others see the world, and how they face the world, I have very little idea on it, and I took what Mary Douglas et.al write-up as mention in previous point as a reference. According to them, people divide into 5 group, which are hermit, fatalist, hierarchy, individualist, and egalitarian. Different group of people face the world differently.
Firstly, a hermit do not really care about other people, they are a loner and they withdrew themselves form the society, and risk adverse. Secondly, a fatalist feels everything is predetermined. No matter what he or she does, or does not do, the outcome is the same. They are sometimes do not show any emotion even toward frightening circumstances. They think risk is harmful and stay away from it.
Third, the hierarchy culture, people are strongly connected yet are very different. Due to bondage, they developed institutions, hierarchies and laws in regulating individual action and provide for weaker social members. Hierarchies look at risk as something that need to be managed. They formulate policy and process in dealing with risk.
Fourth, an individualist. People are relatively similar yet have little obligation to one another. People enjoy their differences more than their similarities and seek to avoid central authority they are self-regulate individual, they do not follows norm and the see risk as opportunity to expend or be more successful.
Lastly, egalitarian. There are less central rule compare to hierarchy in this culture. However, they requires individuals to help others voluntarily. The rule is thus less about law and more about values.  Similarity in individuals are essential as similarity that leads people to agree and adopt similar values. Those who do not agree with the value will ejected out. Thus egalitarian can be said as ideal utopia, can only survive in smaller groups, and very rare. Their view about risk is trying to balance it out risk delicately.


7.0  Conclusion

Decision to enrol in post-graduate studies is never easy. It require a lot of commitment. It come with big risk and big reward as well because risk have direct relationship with reward. Careful consideration should be given when risk come to the picture. A number of student facing mental problem in the university even though is small is worth taking into consideration when decide to enrol to the courses. In this essay, I have put forward a risk of getting relapse while completing my master degree. It discuss on risk, peril and hazard, cost of getting relapse, inducement, my attitude toward risk and how I view the world and how those who are different from me view the world. No one could predict what is going to happened during their studies in the university, but learning more about risk, able to put thing into different perspective make me becoming more confident in the decision that I have made.




[1] Symptom of mental illness worsen which often lead to hospitalisation and other serious consequences – Understand Mental Relapse http://www.choicesinrecovery.com/strategies-for-success/mental-health-relapse.html

Wednesday, February 14, 2018

Kumpulan Makcik Marhaban?


Sepanjang saya tidak menulis ini, ada juga perkara yang sama sekali tak saya sangka telah berlaku pada kawan baik saya. Saya berkenalan dengannya masa saya secara tak sengaja terjebak dalam perang hate-love dengan budak-budak sastera penyelamat negara. “love-hate sastera negara ni istilah saya aje menunjuk sekumpulan masa tu belia yang kini mungkin dah not-so belia, (sudah masuk orang matang barangkali) yang passionate dengan dunia persuratan Melayu, pasca-moden. Bolehla kita nak kata sekumpulan pemikir melayu moden, kot. 

Secara tak sengaja tertulis di sana dan kena balunla kaw-kaw punya sebab saya tika itu kerani-cabuk gomen je. Derang dalam situ, ada medical Doktorlah, saintislah, engineerlah macam-macam profesion yang hebat-hebat. Saya mengomen di sana dan yang marah sangat dengan saya ialah seorang medical Doctor. Masa itulah seorang insan baik hati yang mengenalkan dirinya sebagai Embun, menyapa mesra saya. Dari dunia maya persahabatan kami berpindah di dunia nyata.

Rupa-rupanya dia pun pembantu juga. aka kerani cabuk. Saya pembantu kira-kira, dia pembantu Bahasa. Saya sambung belajar, dia pun sambung juga di Negeri kelahiran dan tempat tinggal saya ketika itu. Saya sambung lagi begitu juga dia. Dari kerani, kami dinaikkan pangkat ke penolong pegawai, dan rezekinya lebih murah dari saya, baru-baru ini dia naik setakuk lagi kepada Pegawai Perancang Bahasa. Dia tidak berhenti belajar setakat Ijazah sahaja, tapi sudah juga selesai pengajian di peringkat Sarjana.

Sebulan sebelum dia naik pangkat dia menghubungi saya. Minta nasihat yang lebih kepada bertanya apa rasanya bila kena balun, bila orang kata kita tak layak. Saya heran juga, kenapa bertanya? Punya terkejut beruknya saya, rupa-rupanya that same medical Doctor, duduk berselisihan pendapat dengannya pula.

Saya nak cakap macam-mana ea. Just believe in yourself ajelahkan. Peduli apalah dengan that medical Doktor pun,kan. Walau betul dia lebih pandai dari kita, pun dia tetap tak boleh duduk atas kerusi kita. Tak ada kita kena buang kerja, dek kerana kita tak sependapat dengan dia atau dia lebih pandai dari kita. Betul cakap saya, sebab tak lama lepas tu kawan naik pangkat pula. Naik ke kerusi yang hebat. Kerusi yang saya sendiri pun terkejut macam manala kawan saya boleh ditengekkan ke situ? Itula orang kata rezeki yang tak tersangka. Iyalah dari kerani yang bakal jadi makcik-makcik marhaban jadi pemikir wanita mengemudi bahtera majalah paling berprestij Negara... uish tak hebatka, itu?

Gambar ini sekadar hiasan yang saya cuplik dari google
Tentang love-hate itu, ntah tak tahulah bagai mana penerimaan Medical Doktor dan rakan-rakan. Saya percaya tak lama lagi dia boleh terima kenyataannya kerusi itu milik kawan saya. Bagi kawan pula, mungkin ada sikit rasa resahlah. Honestly, saya at one point of my life memang ada rasa resah macam orang mencebik saya suruh pulang dan duduk rumah sahaja. Saya pernah paranoid orang pandang saya semacam dan saya dengar mereka bercakap dalam hati mereka begini “hoi orang gila,  apa jadah datang opis ni! Bukan tempat kau di Tanjung Rambutan, ka?” Saya fikir, satu aje Allah yang dudukkan di tempat itu pada masa itu. Saya ON aje. Lantaklah kalau ada orang nak kata saya tak layak.

Memang penjawat awam ni ramai orang tak puas hati dengan kami, apa? Duduk opis jual gelanglah, buat kenduri makan-makanlah, macam-macam kalau nak ditulis satu persatu pasal kerenah penjawat awan ini yang orang duduk jaja tidak puas hati. Yang penting saya pergi kerja dan tidak sibuk pasal orang lain. Orang lain nak kata tak layak, lantak dia,lah. Yang saya tahu, saya memasuki perkhidmatan awam dengan saluran yang betul. Saya mohon atas talian, saya melalui bukan satu proses saringan, dipanggil temuduga, ambil exam, sehingga dilantik dan disahkan ke jawatan sekarang ini. Jadi kalau betul ada orang rasa yang saya patut tinggal di Tanjung Rambutan, pun. Saya anggap itu semua sakit paranoid saya. Saya lupa makan ubat hihi.

If let say la betul ada orang tak puas hati dengan kita, pun anggap itu paranoid, saja,lah ya. Adatlah manusia ini, bukanlah senang hatinya untuk dipuaskan. Kita pun kadang-kadang ada banyak benda juga yang kita tak puas hati.




Tuesday, February 13, 2018

Ketemu kita kembali

Dah lama betul blog ini tidak berupdate, bukan sebab saya dah mati ka hapa. Tapi sebab komputer yang saya guna untuk menulis di sini sudah lama tak dapat eksess blogspot. Hari ini oklah pula.

Sepanjang ketidak-menulisan saya di sini tak ada banyak perkara besar berlaku pun, melainkan, saya sibuk meneruskan kuliah seperti biasa. Kawan-kawan pun biasa. Semua biasa-biasa saja bagi saya. Tak ada benda menarik yang berlaku, melainkan ada kawan mau mohon tips bagaimana saya kekal waras di sebalik penyakit saya.

Well saya ada tuliskan dalam tugasan master saya. Nanti-nanti kalau rajin saya upload lah essei sepanjang 4000 patah-perkataan itu.

Ok have a good day.

Sunday, October 1, 2017

KACANG vs BIJAN

Bila kita kena memilih antara 2, dan orang sekeliling kata pilihan kita tidak betul, kita sama ada boleh ikut kawan-kawan sekeliling kita atau terus dengan pilihan yang buruk sebab kita tak nak jadi lalang. Kita setia. 10 tahun dulu kita dah pilih itu, jadi itulah juga pilihan kita, dan kita mula merapik mencipta alasan kenapa nak terus pilih dia juga walau banyak bukti menunjukkan dia sangat tak bagus lagi merosakkan.

Maka merapik lah saya tentang bijan dan kacang. Kacang lebih tak bagus dari bijan. Kacang orang kata bisa dan boleh bawa gout. Kita pun tidurla dengan lena-selenanya dan kita tak ambil port dah apa orang nak kata, walau at the back of our mind, ada sebab yang lebih logical lebih nampak intelek kenapa pilih yang buruk itu juga. Kita malaslah nak bentang sebab kita, kerana perlukan pembuktian, sedangkan apa yang kita nampak cuma andai-andaian sahaja.

iya begitulah, begitulah apabila kita perlu membuat pilihan yang sukar dan semua kata pilihan kita itu tak betul.

Ok lah tulis sikit apa sebab yang intelek sangat tu pasal BIJAN? Kenapa bukan KACANG. Dua-dua pun sama biaya kempen pilihan-raya melalui ill gotten money. Cuma bila Kacang jadi seDAP, saya rasa ramai orang tak berapa fit untuk bersaing dengan keseDAPan yang akan disajikan nanti. if we are not too fit (bersedia mental dan fizikal) for benda-benda seDAP, kita akan binasa.

Itu antara alasan-alasan sahaja untuk terus setia. Saya patut tinggalkan Bijan sebenarnya, but I won't do that sebab kata sorang kawan saya, "once a blogger, always a blogger". Saya bermula dengan menyokong parti BIJAN, if BIJAN is too bad, saya berhentilah menulis all these nonsense. I will not going to write something to condemn BIJAN or glorifying KACANG seDAP. Itu meLALANG namanya,kan? Walau dalam politik, hari tu masak pakai minyak BIJAN, besok minyak Kacang itu biasa. Dan orang yang buat perangai macam itu orang besar-besar belaka, itu tidak ada masalah, dan aib sebenarnya. Lainlah dulu Kristian hari ini Islam, bila dah Islam cari makan pula dengan memburuk-burukkan Kristian dalam audience Islam. Cubalah kau kutuk Kristian dalam audience lama kau tu. Ada berani? hah itu isu besarlahkan. Politik ini tidaklah sampai pada tahap kepercayaan dan agama pun. Neraka atau Syurga tidak dilihat pada apa logo parti yang kau sertai, pun.

However, as a blogger, I always have another choice, yang feeling- feeling lebih mulia, iaitu memilih untuk DIAM, walau kau paranoid ada orang pekik kat kau dan paranoid yang kau baik sangat dan suara kau besar sangat "kemusnahan bermula bila orang baik enggan bersuara". Kau paranoid satu hari bila kemusnahan berlaku, kaulah orang baik itu yang enggan bersuara. Paranoid jak ni perasan besar dan berpengaruh ni. Paranoid aku ini penulis bermukjizat? hihihi.... lawak ajekan, dah mental tu mentallah macam mana bule bermukjizatlah pula. Joking. I don't have such paranoidlah. I don't feel guilty pun kalau tak mencarut-marah-maki-hamunkan siBIJAN dan koncu-koncunya itu. Do we really have penulis bermukjizat yang berperang melawan BIJAN jahat dengan akal minda jernih dan  tajam mata pena sampai BIJAN kalahhhh? If we have, the person is not me. I wrote to improve mental health conditionlah. Wrote as terapi minda can become mukjizat ka? Tulisan orang terapi nak kau guna untuk lawan BIJAN yang hebat tu?

Lagi pun saya bukan blogger profesional,pun,kan? Yang mana sumber pendapatan saya hanya dari memblog, mencacai mana-mana politikus tertentu, atau parti politik tertentu. Kalau begini memanglah kita boleh sekejap ke sana sekejap ke sini, mana tempat bagi kita pulangan yang lebih. Atau kalau kita ni baik sangat, bila kita rasa yang ini dah tak de benda baik mau kita cacai, hai dulu kan dah dapat duit berkepul-kepul, masuk ASB, duit devidend pun tak habis makan? Tak payahlah cari tuan baru, lepas tu bantai kaw-kaw team yang pernah bagi kau duit berkepuk tu. Baik duduk ajelah kampung jual nasi lemak, ka buat sikit-sikit bisness kerepek-kerepek, asal orang tak kata kita ni pemalas pun ok.

Itu blogger berbayar. Ini blogger penulis mencari ketenangan minda. Kalau team yang kita sokong dulu dah macam habis modal mau disokong, kalau disokong juga ada yang jadi bak orang kata "sokong bawa rebah",  lagi, baik cari cerita lain untuk ditulis, kan. Begitulah cerita dan keputusan saya. Saya ni setia dan tabah hadapi situasi-situasi yang tak menyenangkan. Hidup ini bukan semata-mata nak hidup sebagai winner aje,kan.

Actually life as a looser, pun life juga. Yang penting kita hargai kehidupan kita dan bersyukur bila diberikan kesempatan untuk hidup. Looser dalam topik politik, mungkin winner dalam topik lain, misalnya topik kesihatan mental, ka,kan? However team yang saya sokong belum tunjukkan tanda nak kalah ya. Saya yakin team ini akan diberikan mandat untuk memerintah atau ikut kamus kamu membuat onar dalam masa 5 tahun lagi. Insyaallah.