Sunday, March 24, 2024

KLIK KLIK TERPALING

Kan aku cerite tibeer lelepas cobit hari tu tibeeerrr termasuk dalam group terpaling terpaling ni. Sapa dia disebalik terpaling tu, atau tunjang terpaling? Ada bini CEO, dia kata dia bini CEO, tapi laki dia lom jadi CEO pun bari in senoir management position. Bakal CEOlah. Ada bini ENgineer, bini chargeman, bini kije offshore, bini katerer....hah gitu, laki deme hebat-hebat boh!!!

Itu yang dah kawen, yang single, macam aku ni GENIUS ulat buku. Lagi satu yang hat slalu sponser bahan mentah acara masak-masak opis kami tu, genius gak. GENIUS kaki travel. Minah ni, kau cakap je mana negeri dia tak pegi, semua dah pegi. Pegi dengan familylah. Tetiap tahun keluarga besar dia akan melancong ke luar negara.

Pendek citer klik ada kelazzz la gitu. Tapi yang terpaling tunjang kami punya SU kelab yang aku kata aku lega dia dah kuar sebab sambung belajar tu---hah dia ni memang cantik dan lucu. Dia tu bentuk tubih pun dah macam model, gaya dia, cara jalan dia memang macam model muslimah yang dok gayakan tudung, baju kurung, abaya, jubah dalam tik-tik sana. Cantik dia ni.Fotoginic oangnya. Tapi yang penting buka rupa dia, tapi pengalaman dia yang luas tika berada dijabatan lama, Dia ni penyelaras LKAN(laporan Ketua AUdit Negara) yang bentang kat parlimen tuuuu----hah Parlimen tu, kau hadoooo---Bila sebut parlimen tu, paham-paham ajelahkan? Sapa orang yang dia dok berurusan, bukan macam aku ni, takat cikgu-cikgu Jauhari digital, yang orang dok pertikaikan keJauharian mereka tu, kheeen? Iyalah orang pertikaile, kau device pun ratio 1:10, kau jauhari apa? Jauhari apa, celik digital apa kau boleh bikin, dah le lain internet banyak semput, device ratio macam sampah, tu belum divice yang rosak, usang, kan? Macam macam masalah. Kau bacale kajian Baseline yang Bahagian Pengurusan Maklumat KPM upah PW bikin. Bacalah---betapa daifnya infra/infostruktur KPM ni, hah! 

okok enuf bebel pasal JAUHARI ni, kan.

Citer pasal klik terpaling, kan? Atas pemergian RATU terpaling kerana melanjutkan pengajian pasca siswazah dia, gantilah yang terpaling lain pulak. Yang ni memang hauukkk aku kata. Dahlah tak cantik, kalau cakap tu, uuiii mak aiii sebatu dah dengo soree dia, cakap tu nak meninggi je. Dia tau kan dia tak cantik, tapi dia nak cantik jugak. Dia terlalu obsess dengan bentuk badan dia. Pegi gym kau, nak bentuk Tek dan punggung. Dia megah betul dengan punggung dia yang dah sedia lentik tu. Suara dia memang kuat, masuk-masuk tak de citer lain, anak dia, punggung dia. 

Itua aku memang tak kisah, tapi yang bikin jadi cemuhan/cebikan kawan-kawan aku, ialah dia ada benda dia bikinlah, katanya, aku tak pernah saksikan insiden tu, kata kawan-kawan aku yang pernah tengok, dia buat aksi lentik bontot, suara manja dengan bos no 1 aku. Katanya.

Enuf about that. So, atas faktor itu dan ada faktor lenlain, ada kawan aku sorang ni dah tak nak join, dah macam nak buat klik lain jak. Ni pestiwa majlis akan datang ni, hat sambutan buka pose, dengan khatam quran ni, deme pakat boikot sebab tak larat nak join sebab ngodit. Tak padahal, sebelum tu dia ada hasut SV aku agar tak join sama---sebab meluat silentik bontot dengan koncu-koncu dia. Silentik tu ada konconya.

Kawan aku ni tadi idakle dia ngasut aku tak join, dia hasut SV aku le, SV aku hasut aku. So, aku nasihat le SV aku agar lupakan perbezaan, fokus pada "goal" malam tu kita nak buat Majlis Khatam Quran, berbuka. Jangan berkira sangat penat tu, lah. Setahun sekali jak, kan? Itu pun ntah-ntah ini kali kali terakhir kita sambut Ramadah bersama-sama. Dialah tu, SV aku mungkin akan ditukarkan, sebab dah terlalu lama di KPM nih. Aku plak nak gi mana, dah lagi 9 tahun nak pencen, orang tak kose nak tukarkan aku.

So, kira oklatu, hari Jumaat lepas kami dah berjaya pun berkumpul, bikin rewang karbonara. Nanti nak rewang apa kite? Pasal suka cakap besar, suka menunjuk tu, dia mungkin tak perasan, dari kita tarik diri, buat klik lain, mengumpat lagilah teruk jadinya, kan? Baik kita buat beshe-beshe, buat tak tau jak. Hati tak sakit, hidup jadi tenang. Belajar untuk terima perbezaan. Bukankah dalam Quran pun ada saran, Allah jadikan kami berbeza-beza bersuku-suku untuk kami saling kenal-mengenal? Jadi Nikmat Tuhan Yang Manakah Yang Ingin Engkau DUSTAKAN?


No comments: