Wednesday, March 13, 2024

JAUHARI DIGITAL

Bestie aku tu sat sat ni riuhlah dia mecebik-cebik Kementerian tempat aku kije, isu pasal Cikgu Jauhari DIGITAL aspirasi Negara Madani. Yang dia cebikkan tu Jauhari itulah tu. Dia jeles tu tu sebab kata dia sendiri dia denga citer Kementerian tampat aku kije akan labur banyak wang untuk menjauhari digitalkan cikgu-cikgu ni kata dia. Heh kalau dah gitu baguslahkan? Tapi kata dia nanti stresskan cikgu-cikgu tu nanti.

Adalah tu kut girlfren-girlfren dia yang dah komplen tu stress pasal benda alah tu. Aku pada aku iyalahkan aku ni kalau itu hari tak dapat sakin gila, kalau kursus programning, data analitik tu alahai piece of cake je. Itu kita yang ada telent akademik tu, akceki kursus-kursus IT ni not a big deal for uslah kan. Tapi kalau IQ tahap girlfren-gilfren bestie aku yang kunkunun jauhari sastera tu, yang tak lepas nak masuk sains stream dari tingkat darjah mengah rendah nak masuk atas sebab fail matematik, kalau di bagi kursus jauhari digital, opkos le deme stress. Dah nak masuk sains stream tingkat 4 pun deme fail,kan.

Itula tu zaman tu tak de TVET, fail matematik, masuk sastera, jadi cikgu bahasa. Jadi cikgu gaji ciput. Cer dodulu girlfen-girlfren ni masuk TVET, amik kursu kimpalan, gi mengimpal pipe-pipe dasar laut saaaaanaaa, or amik kursus betul-betul lampu, pegi betul lampu atas menara tinggi saaaannnaa----gaji beso, tak de orang bukan pakse pun, taawr je pun kursus jauhari digital, kan. Orang tawar je, bukan pakse pun. Kalau rasa stress, usahlah amik kursus tu, kan? Lainla kalau kena pakse. Itu tu, aku kata girfren dia stress sebab risau orang ejek-ejek tak menang hadiah biasiswa jauhari digital. Mau tak stress, tetiap tahun dah menang hadiah unduk ngadau, baca puisi sana sini sampai keluar-luar negara sana sini, aleh-aleh tak lulus entry level biasiswa jauhari, kan? Itu yang bofren dia meroyan-royan kata Kementerian, dera cigku-cikgu semua tu.----

Tengok mak ni, umur dah 5 series, mata dah rabun, awal tahun hari tu bos mak kata dia serahkan  5 juta data untuk mak analisa, mak ko jak, walau mak sepatah haram tak reti, deekkkk, tak reti banggg bab-bab data ni. Mak pegi blaja sana nama jak blaja akaun/pasal kewangan tapi mak khusus bidang behavior orang-orang yang suka tipu-tipu, seleweng kewangan dan juga kelaku orang nak tangkap orang yang suka menipu ni, bukan pasal dara kewangan, pun. Bos aku mana dia tau. Dia ingat ni master forensik, ni, hah master bedah-bedah data kewangan leeee dia ni. ko rasa? Ko rasa? hah!  Sapa yang patut stress ni? Kan, Mak ke gepren cikgu Unduk -Ngadau Sasterawati besti mak tu?  

Dear, bakat matematik itu penting, kalau setakat bakat bermekap je, berpesen, tapi matematik tingkat 3 pun fail, patutnya kau tak payah stress pun, kau tak pandai matematik, kau pandai berlakon, berdrama, kau bikin ajelah konten bebanyak dalam DELIMa tu sana, ajar pantun, ajar menari ka, hah, silap hari bulan kau lagi nampak jauhari digital dari cikgu-cikgu pandai matematik yang berjaya dapat tawaran program jauhari digital itu nanti.

Tak payahlah nak stress-stress sangat pasal isu jauhari-jauhari ni. Yang patut stress ni aku, udahlah kena analisa 5 juta data, langsung satu sen pun Kementerian aku tak tawarkan apa-apa kursus jauhari-jauhari ni. Orang lain aku tengok dalam fail, pegi Jepunlah, pigi kursus kat hotel atas air kat Port Dikson sanaa--- syarikat taja puluh-puluh ribu blajar macam-macam, Big_Query, Power BIlah memacam benda depa blajar, kita baca je laporan, tu, idaklah nak rasa stress ka, jeles ka, tak de masa NOOOKkk. Mana nak ada masanya 5Juta data sedang memanggil-manggil ni, mak masih lagi sedap nak tidur-tidur. Tapi tu bagus jugakla si bestie tu memekak pasal jauhari digital ni, kan> Sekurang-kurangnya, sedar jugak aku yang ada ada lima juta data yang kena aku bedah siasat. haish---hadoiii--- Semalam sifu IT dah duduk sebolah iyo den, den, idak bukak bicara nak berguru pun, hadoiii --- apolah mak ni. Tapi tak pe aku GENIUS, sekejap je tu aku ble master BIG_QUERY tu, kacang je tu. Tak payah pi Jepun, tak payah pi kursus hotel atas air pun ok jak tu. Janji lulus matematik tingkat 4 dan ngam sama pakar IT dalam team kita.

Ni ni, kalau matematik tingkat 4 pun fail, memang sungguhlah Jauhari DIGITAL tu, memang jauh panggang dari api, lah,kan? Berangan tak tentu arah-tuju. TAPIIII   ---- Like Ai said before, in DELIMa, all you have to do is genarate creative content jak. Kalau kau cikgu bahasa tak lulus matematik, like Ai is said, kau buatlah kontent tentang bahasa, sastera dan seni yang menarik. Bubuh dalam DELIMa sana. Tingkatkan viewership engkau, kau tu mengajar guna IT. Kau Celik IT. Pasti kau lagi jauhar dari mereka yang ada sijil bergulung-gulung dalam bidang IT.

No comments: