Monday, March 4, 2024

DI ALAM FANTASI?

Duduk sendiri single-minggle kat Putrajaya ni, memang saya tak amik port sangatlah pasal ekonomi, politik ka apa, ka kan. Cuma hari tu rimas sikit le bila geng-langkah-melangkah-tebuk-menebuk ni sibuk nak acah amik gomen katanya. Hari ni dispite katanya gitu gini, dah agong sndri kata tunggu PRU, saya pun ok idakle rasa rimas sangat. 

Cumanya minggu ni aleh-aleh FYP tik-tok saya dilanda angin politik konon akan ada 4, ke 5 PRK berikutan orang BERSATU kuar parti. Abeh tu, lalule dah Isham Jalil kat FYP saya-berkali-kali dengan isu itu ini. Lalu sekali dok predict akan ada PRKlah, lalu lagi dia dok kupas bawang putih sambil kondem PMX pasal ringgit jatuhlah itula inilah  

Hat yang duit ringgit jatuh tu, saya termenung sat, eh dah tenat naw ke Malaysia ni. Honestly saya memang tak terasa, balik kampung pun langsung tak terasa sebab jiran saya kiri-kanan, asyik buat makan-makan. Pendek cerita, kita kalau balik kampun ujung minggu, tak yah masaklah, gantung kuali, gi je umah jiran makan kat situ, makan anak dia bertunangla, birthday cucu dialah, kenduri arwah dialah, kenduri kawen tak kira lagi tu. Pendek cerita makan free memanjang ajelah saya sejak dari awal tahun hari tu.

Tapi tu bila dah Isham bebel pasal ekonomi, saya fikir hah kalau ringgit kukuh, agaknya kalau selama ni pegi kenduri makan ayam je, kalau ringgit kukuh ada yang tetiap minggu kenduri makan kambing golek, aku ni he he he---

Ok according tu dak Isham, aku dapat makan ayam je sebab dak Bang NON tak pandai ekonomi. Kuat pembohong, tak pandai tarik pelabur asing. Pelaburan menjunam dari 70 billlion jadi 30 billion je. Lagi gebang tipu-sana sini kata ada pelabur tapi sebenarnya tak de. Tipu je. Bang NON kijenya menipu je. Satu faktanya ringgi jatuh ke 4.8 dulu pun Bang NON gak menteri kewangan. Kira kita dah boleh panggil Bang NON Menteri kewangan 4.8le he he---

Aku terfikir satu je, kalau menterinya gebang ringgitnya 4.8. Menteri sebelum ni walau korupt derang memang geniuslah. back-ground paling rendah pun ekonomi, ada yang doktor perubatan pun ada yang jadi menteri kewangan. Nak kata sini menteri-menteri kita semua geniuslah. Abang Non semua tahu, dia tak pandai mana, pun. katanya lulus general degree je, asal cukup-cukup makan.

So aku tak heranlah kalau Isham Jalil kata Bang NON ni ntah apa le dia tu. Pendek cerita Isham "pening" dengan perangai Bang NON. Dari cakap-cakap Isham tu dah bayangkan betapa rakyat dah tak sabar nak tumbangkan PMX dalam PRU. Tapi tu tunggulah ya pun penggal dia berakhir. Nak dia jatuh pun tunggula sampai dia finalisekan kenaikan gaji orang gomen ni dulu, kan? he he

Berbalik kepada tajuk aku ni tadi, saja aku terfikir, adakah sekarang ni aku sedang berada di alam fantasi? Orang kat luar sana tu susah hilang peluang pekerjaan, ngemis-ngemis mereka sebab ringgit jatuh? ntahlah---


No comments: