Thursday, March 21, 2024

RAMADAN (KLIK-KLIK)

Selalu aku eja Ramadan sebagai Ramadhan, sebab eje jawinya ro- mim -dhod- alif- nun. Itu ejaan masa aku sekolah-sekolah dululah, Jawi hari ini aku tak tahulah pulak. Kalau ada huruf dhod, jadi dh la. Macam nama aku mim-ro-dhod-ya-hah--- tu yang ada dh for D. Tapi dah dewan bahasa kata yang betulnya D aje, kita follow je lah ya.

Tapi hari ni aku bukan nak citer sangat pasal keberkatan ramadan ka, bla bla bla ramadan, tapi nak citer pasal FYP dan Feed aku kat sosial media yang berkaitan ramadan. Sebelum-sebelum ni cuma ada kuar citer pasal makan, kueh raya, lagu raya, baju raya, buffet ramadan, bazar ramadan, resepi sahor, iftar yang lalu lalang situ masa dalam bulan pose ni. Cerita pasal tarawih, kalau ada lalu pun aku tak ingat. Tak signifikan sangat, aku tak terbeliak mata, berhenti scroll.

Tahun ni first time la durjana yang berlaku semasa tarawih lalu lalang kat sosial media aku. Bukanlah aku kata bebenda durjana budak memekak buat hal masa orang taraweh tak pernah berlaku, tapi tak de orang nak rakam dan upload dalam sosial media. Orang sembahyang kut, mana ada masa nak rakam bebenda tu semua, walau dalam hati dok geram, kecik besau je memasing tengok/dengor gelagat buas sesetengah kanak-kanak yang diheret mak ayah bertaraweh. 

Itu pasal budak, pasal mak budak, tak pernah kita tahu selama saf mak budak berlompong-lompong tak rapat. Iyalah memasing sembahyang kut, mana perasan hat lompong, kalau ada perasan pun, bila masa pulak nak merakam yang lompong-lompong tu, kan?

Personal experience bertaraweh kat masjid, kat surau aku, memang tak banyak. Aku takkan taraweh di surau/masjid kalau tak berteman. Dan berdasarkan pengalaman aku yang sedikit tu, kalau pasal bebudak berteromba di perkarangan masjid tu memang aku pernah lalui, tapi kalau saf lompong tu memang idaklah pernah aku rasa. Semua rapat-rapat. Ada sekali tu je aku perasan baris belakang tu, nak kata lompong idaklah juga tak ciput-ciput, tak lurus sebab ada jemaah solat berkerusi, dan deme ni ditemani ahli keluarga yang muda-remaja. Rasa hat belakang lompong---memang ada kut, aku je tak perasan. Lagi pun aku pegi solat pun sekali sekala je. 

Orang yang hari-hari solat tu, agaknya dah lama perasan dan dah lama pendam rasa sampai mereka nekad, tak pelah kali ni aku tak solat sama, aku rakam bebenda durjana yang berlaku sekian lama ni, aku upload dalam sosial media, biar kecoh satu Malaya. 

Memang kecohlah beb bila benda ni disiarkan. Viral gitu. hurm kan? Tapi sungguhlan bila benda ni viral mendatangkan rasa hidung-kembang-kuncup pulak pada orang-orang yang tak ke surau/masjid ni. Sambil dalam hati mencebik "eleh kalau macam tu baik ko sembahyang kat rumah je" solat kat tempat awam bikin kacau orang, nak buat apa?

Pasal solat pempuan lompong-lompong pulak ada ramai yang mengomen itu ini sampai ada sorang selebriti motivasi sosial media mengomen mengkaitkan pempuan ni gitu-gini, berklik gitu-gitu. hah! Aku yang introvert ni macam tak berapa perasan/terkesan sangat pasal klik-klik ni, Orang tak de klik ni dia apa kesah. Tapi hodoh weh kalau medonia tau kelaku ko lagu tu. Nak solat pun berklik-klik. 

Tak kisahlah,kan. Tapi bila berklik-klik ni banyak masalah. Hurmmm dalam opis ni macam aku cakap aku klik geng tingkat5 yang terpaling. Geng lain, ntah apa terpalingnya. Jangan sampai kita berklik-klik buli orang udahle ya.



No comments: