Tuesday, March 19, 2024

YANG TERPALING

Aku ingat tahun lepas, group aku yang aku namakan group tingkat 5, dah terpaling dah, rupanya tahun ni lagi terpaling rupanya. Biasalah kita gomen ni pegawai staff bertukar ganti, aku je kut yang akan jadi tukun di sini sebab servis aku lagi 9 tahun je. Lagi satu aku unit IT, satu unit yang dah lama ada, tapi bila kuang-kuang-kuang pasal digital,lah, big datalah, cloud storagelah, dia jadi bagai lama pun aku kat unit ni aku tetap tiap-tiap hari aku orang baru, yang zero pengetahuan. he he he---tiap hari ada je benda baru kena belajar, so pendek cerita aku akan jadi setiasa orang baru tiap hari. tak de istilah owww dia ni dah lama. Lagi satu IT ni kecik. Once you dah masuk situ, pusing-pusing u kat situ jugak. Aku like ai said lagi 9 tahun je aku nak berkhidmat, might as well aku fokus satu bidang je.

So pendek citer, aku akan jumpa macam-macam kejutan baru. Macam tahun lepas aku dah terkejut budaya berkumpulan dengan staff yang sentiasa mau menonjol kehadapan. Extrovert. Kalau majilis tu, budak tukang amik gambo tak amik gambo, kami panggil budak tu datang amik. Begambo sana sini, haish lemas jugak tu. Tapi bila dan terkelompok dalam situ, ai is have to foooollloooo je le.

Itu stakat pakai baju senada, baju tudung berbling-bling. Ini tahun, aku ingat yang kaki bergambo, kaki "free style, kaki ikut trend tik-tok- dah peigi sambung belajar bolehlah aku tarik nafas lega. Rooopenya yang dok nganti dia ropenya lagi terpaling. Puhhhhh!!!!--- tok sah cakaplah level terpaling dia tu. Kalau makan ayam gepuk mungkin level pedas dia tu level yang terpaling pedas, lah tu.

Aku yang introvert ni rasa 'hadoooiii. that it la, malas aku nak join dah" Tapi tetiba bukan bos aku, tapi bos orang lain yang selalu sweet kat aku dah cakap dia dah beli kulit popia, dan dah berusaha cari carbonara "Khairul Aming" Ala carbo nara pregola--- hah nak bikin projek carbonara. Aku akcelinya dah malas nak kekumpul dah, bebuat aktiviti dengan derang-derang ni,  Tapi aku fikir balik----

Allah ni asyik temukan aku dengan orang-orang extrovert je tentu ada sebab. Takkanlah each time aku tak suka orang aku nak lari. Aku boleh je lari, tapi aku selalu ingat mak aku kata hah "larilah, jadi kera sumbang, besok mati tak de orang nak mandi, kafankan, sembahyangkan dan tanam kau" uish ingat mati, takutlah pulak.

Kita ni dahla sebatang kara. Kesian kat aku besok, mati, dah tinggal tulang pun orang tak sedooo, kan. Atau kalau mati orang tahu, pun, sendu aje bilangan orang yang nak sembahyangkan aku. So, pasal projek carbonara aku memang wajib on. Tapi projek buka puasa yang siang-siang aku dah cadang tak nak join, aku rasa aku kena jugalah "tunjuk muka"


No comments: