Thursday, March 14, 2024

MENTERI KITE-----

Bebulan teruk KAN kita orang kena tibai dengan bloger Otai dak Kelembai, Bebulan pose pulak Menteri Kementerian kita yang comel tu plak kena tibai dengan kawan aku kat FB. Aku ni tercuit gak rasa geram. Geram aku, kalau so call panglima pilih pempuan untuk mereka serang. Itu hari KAN aku pempuan, menteri aku pempuan. Tu tak termasuk lagi depa serang anak YDPA kita yang satu-satunya pempuan sebab dilantik jadi orang besar projek keretapi HSR.

Tapi rasa geram tu secuit jak. Memang kan aku la ni feefeling JAUHARI DiGITAL dengan 5 juta data aku tu, so ko rasa aku ada masa nak geram lelebih ka? Tetiberrr masa aku dengan team member periksa dokumen kat tempat auditi, (ni nak bagi tau auditi ni memang JAUHAri Digital. FYI JAuhari DIGITAL ni ada macam-macam, ada pakar bab awan, ada pakar bab kontrak, bab sistem, DATA, Programing dan macam-macam sungguh dan mereka ni memang sangat friendly dan kita tak segan nak bertanya itu ini)--tetiber bos aku bukak cerita pasal kantin skola dibuka di bulan ramadhan.

Kami sembang tu sementara tunggu Puan JAUHARI ni ada nak dok semak info yang kami minta. Agak lama gak sebab dia dah ada info tu, tapi masa itu kami kena tunggu sekejap sebab dia ada meeting dengan ntah sapa tah, meeting dengan JAUHARI yang lain jugaklah tu. 

OOOh aku pun cakap dalam hati tu la tu dok berjuju FB Feed aku Menteri kena serang, meluatlah itu la inilah gedikla, menyampah la---kata mereka. Aku sejujurnya bila dah beberapa kali tengok speech menteri aku dah tak heran, menteri ni dia passionate. Dia kalau bercakap memang dari hati dan empati. Kalau orang tak biasa deme kata mengada-ngada. Aku ok jak. Tapi takkanlah fasal kau marah menteri bukak kantin masa pose kau hina dia, kan?

Aku pun sejujurnya tidak setuju kantin dibuka di bulan Ramadhan. Tapi bos aku pulak bla-bla-bla pasal anak-anak bla bla bla, budak tak kuat pose bla bla bla----aku cecebik gak alah lembik!!!! baru tak makan sikit dah lembik! Lepas tu aku teringat pulak pasal bestie aku yang dah tetua bangka pernah pengsan sebab tak sahur. Lepas tu aku teringat lagi yang aku ni lemak bertepek, tak makan seminggu pun tak melepek aku.

Iyalah tu bagi badan kita tak sama. Ada orang metabolisma dia tinggi. Dia perlu makan selalu. Macam aku metabolisma rendah tak makan pun tak mengapa. Pendeknya kita jangan cepat mencebik. Manusia ni lain-lain, dia cepat lembik sebab tak makan, tapi stamina dia tinggi. Aku tengok jak orang yang kuat makan tapi tak gemuk ni, derang fuuuuhhhh kalau kije laju gilerrr----tak le macam aku ni terkemut-kemut-kemut, kan. Mak aku metabolisma memang tinggi. Memang buat kije laju gilerrr---lepas tu tak reti nak penat. Masa dia muda-muda dululah. La ni especially lepas dia operate ganti tulang pinggul dia yang patah, memang dia ada slow sikit. Tapi still la lagi ligat gak tu di dapur. Tak macam aku, kalau hari tak kije aku boleh tidur berjam-jam. ha ha ha.

So, aku rasa menteri tu dia mesti jenis yang cepat lapar dan bla bla bla, thus, dia lebih berempati dengan kanak-kanak yang masih tidak berpuasa sungguh pun sudah bersekolah. Sebenarnya tak ada isu pun nak bukak ka tutup ka kantin tu kalau betul ko pandai didik anak kau, kan?  Semua bermula dari dalam diri.Tapi kita ni manusia begitulah kita, lebih mudah tuding jari ke pihak luar. Kan lebih enak kalau berkata begini "hah tu, lah anak aku tak pose sebab meteri bukak kantin. Dula masa tak bukak elok je dia pose" dari memikir solusi bagaimana nak ajar anak kau agar tak terpengaruh dengan kawan-kawan yang tak pose dan makan-makan di kantin.

Akceli aku nak cakap pada diri ini, bulan puasa ni bukan pasal anak sapa pose, anak sapa tak pose. Kalau pose pun tapi berbangga diri sebab wah, hebatnya aku. Aku berpose hari ni. Eh tak guna jugak. tu. Bahkan kalau kita rujuk JAUHARI agama, JAUHARI kejiwaan, perasan bagus sebab kuat berpose, pun tu dah dikira penyakit tu. Sakit jiwa. Bahkan kalau Agamawan yang tegar akan kata, sakit perasan diri kau tu bagus itu lebih besar sakitnya dari orang tak berpose. Perasan bagus, takjub pada diri ini sifat tercela.

Takutlah kita jika dijangkiti penyakit ini. Takut nanti tak cium bau syurga. hehe baru semalam perasan GENIUS. Yalah itu good to be A GENIUS and thank you ALLAH sebab bagi otak aku yang masih berfungsi dengan baik, walau pernah diserang penyakit mental berulang-ulang. 



 

No comments: