Tuesday, June 27, 2023

BUTA JAWI---

Semalam kita membawang pasal ada satu individu yang kita bolehlah cop/label/fitnahkan dia sebagai mandur Dajjal/Freemason berdasarkan itulah tu tadi tu gebang-gebang gosip budak-budak perasan dia Islamik sangat dan Malaysia ni tak Islam. Tapi sekular.

Aku ni nama aje lahir kat Melaka tapi aku sekolah kat Johor. Johor sana ada sekolah belah petang yang bawah kerajaan Negeri Johor. Silibus dia selibus agamalah. Best jugak belajar kat sekolah kerajaan Negeri Johor ni sebab dapat merasai pengalaman pak cik-pakcik aku belajar zaman sebelum si Khir Johari ni merumikan Bahasa Melayu secara Rasmi. Kitab-kitab semua dalam tulisan jawi tau. Masa tu aku mahirlah tulis dan baca jawi, la ni memang aku dah tak pandai tulis dan baca tu merangkak-rangkak jugalah kalau kau suruh aku baca the whole text in Jawi.

Iyalahkan, logik fikir, kalau kau betul orang Melayu kau akan pelihara Jawi. Kau tak suruh orang pakai kondom, bla bla bla---bab rancang keluarga ni orang Melayu memang ada cara dia tersendiri. Islam pun ada cara yang tak berapa disarankan, tapi tidaklah sampai haram. Tu aku rasa pakai kondom ni tak le haram, tapi tak selaraslah dengan apa yang orang kata ada hadis Nabi kata, "aku bangga dengan umat ku yang ramai" Rancang keluarga ni macam kau tak percaya pada takdir dan rezeki Allah. Aku pun memang tak nak komen panjang lebar hal ini. Tapi si Khir ni memang kalau orang kata kat balik sini walau British dah keluar, kuasa British tetap agung, orang-orang macam Khir inilah yang meneruskan legasi British sampai hari ini.

Berbalik pada aku, memang aku personally orang yang malas nak amik port sangatlah pasal kau Melayu ka tak Melayu ka. Aku ni ada pemalas sikitlah. Orang sibuk masuk sekolah agama sebab nak pelihara Jawi dia, aku masuk sekolah All Girls School je sebab tula tu, malas nak belajar lebih sikit kalau masuk aliran agama. Kalau kau masuk sekolah agama waktu belajar sehari ada 2 slot extra. Lepas tu kita exam besar/umum ada dua je, kan. Tapi kalau kau sekolah agama, ada 2 lagi xtra in between tingkatan tiga, empat dan lima---in total kau akan ada 4 sijil sekolah yang membolehkan engkau boleh pilih sama ada kau nak belajar kat Mesir, England atau Amerika.

Aku malas so aku curt short, aku fokus je sekolah sekular, sedangkan sepupu aku yang lain masuk aliran agama. Sorang teruskan pengajian dalam bidang Agama dan sekarang menjawat jawatan tinggi di JAKIM, ka JAIM sana, sorang lagi teruskan pengajian dalam bidang perakaunan dan kije kat Big Four. Dah jadi partner kut dia kat Big Four tu. Aku? Aku patut amik seni bina kat England, tapi aku sakit gila. So aku jadi kuli ajelah di Jabatan Audit Negara.

Aku dapat sakit gila tu pun sebab ketulahan pun iya jugak tu sebab tak nak sekolah agama macam sepupu-sepupu aku, kan. he he. Tapi oklah jadi kuli pun. Sebab mujurlah aku kuli je. Kekuli pun orang kat sini takut dengan aku tau. Dulu masa aku kuli kat Pejabat Pelajaran pun, Cecekgu, pegawai-pegawai tu takut dengan aku---sebab ustaz kata aku ni, kalaulah ada gangguan makhluk halus kat pejabat tu, nampak aku bende yang menggangu tu sendiri akan takut dengan aku. Kau bayangkanlah kalau aku jadi arkitek---ntah apa bagunan Jamban aku bina kat Melaka tu, serupa jamban, ntah apa-apatah, tapi gomen bina jugak sebab takut kan aku. Aku rasa aku tak bina bangunan jamban, aku bina bagunan hutan tengah Melaka, bukan manusia je duduk situ, ulau sawa, ular mure pun dok menghuni sama. Musim panas-panas jaga-jagalah kau tak boleh kencing berak suka-suka dalam jamban sebab semua ular tu berehat dalam mangkuk jamban sana.

So, aku syukurlah dapat sakit ni, bila sakitlah baru aku tau ada kawan yang baik dengan aku sebenarnya bencikan aku. Baik sebab nak tumpang belajar aje. Belakang sangat-sangat benci. Aku sebenarnya orang tengok sangat pelik dan mengerikan. Yang ramai-ramai tu rupanya semua nak tumpang baca  nota aku, jawaban exam aku je. Lepas tu aku siasatlah diriku dan ajas apa patut untuk jadi orang yang oklah, bolehlah. Now umur aku 50, memang aku tak ramai kawan, tapi yang aku ada itu yang memang genuine yang memang boleh tahan/terima aku seadanya. Bukan buat-buat kawan sebab ada kepentingan. Aku nobody, jadi aku bukanlah target orang yang berkawan sebab nakkan sesuatu dari engkau. Kau tak suka kau boleh belah. Tapi cuba kalau aku arkitek kat JKR sana, orang tak suka tetap kena hadap muka aku, lepas tu manis-manis, belakang menikam aku tak tahu. Paling buruk, dia yang menikam, tapi dia bisik-bisik orang lain yang menikam dan aku dengan kuasa yang kedudukan yang aku ada menyembelih orang yang tak de niat buruk terhadapku. Orang tu tak ada ape-apa niat jahat pun pada aku, tapi sebab aku dengar hasutan orang yang bermuka-muka ni, aku pun berbuat zalim pada orang itu.

Itu kadang tu aku memang tak ada apa-apa komplenlah dapat sakit gila ni, tak de orang nak kawan dengan aku, sekurang-kurangnya hidup aku tenang, aku tak dikelilingi manusia parasit. Manusia pendengki yang menggunakan aku untuk menginaya orang yang dia dengki. Besok lusa bila dah tak ada kepentingan, aku pulak diterajang jauh-jauh, kan. Kau tengok Datuk Najib ajelah kan, masa Jadi PM cium tangan bagai, bila dah masuk penjarala ni yang cium tangan bagai itulah yang aku rasa kalau dia ada kuasa, mau dia kuburkan aje Najib tu idup-idup.

Berbalik pasal Buta Jawi ni, sebab aku buta, aku pun secara tak langsung jadi KULI kepada mandur dak Dajal ni. Pepandai je kau kata bos engkau sendiri mandur Dajal he he---iyalah kalau tak mandur kita setaraf dengan Brunei. Brunei tu mana dia ada ikut 100% acu Wesminister Abbey, kan? Tapi tu hidup ni kita tak usah nak menyalahkan diri sangat, menyalahkan pilihan yang kita dah bikin dulu-dulu, sebab setiap perjalanan kita, pertemuan kita Allah sudah aturkan. Kuli pun kulilah ada Maqasid El-Syarie apa. Memelihara nyawa, jiwa dan akal itulah yang paling utama. Mental kau pun asyik koyak je, macam mana kau nak jihad ubah sistem dajal, kan? Senang aje hidup aku, kan? Tak payah susah-susah macam engkau. Sebab aku selalu doa,Ya Allah aku malas, tapi aku nak masuk syurga. Itulah tu, Allah bagi senang-senang aje. Pun aku ni bukanlah rajin sangat, malas jugak aku ni.





No comments: