Monday, June 26, 2023

HEAL The World Part 3

 Kalau masa kau kekecik remaja kau suka baca Tamar Jalis, tentulah ko mesti suka cerita pasal Freemason pesuruh Dajjal, kan? Pendek cerita ko suka menyibuk, menyubuk cerita pasal "kawan" kau yang tinggal dalam dimensi ghaib. Ko suka dengar cerita Firaun, Ratu Balqis, Knight of Temple dan lain-lain. Ko juga suka dengar/baca kisah konspirasi. 

Kalau kat Malaysia ni, macam dah kompem kunun Tunku, PMI tu talibarut, mandur Mason/Dajjal. Selain Tunku ada satu nama lagi yang orang tak banyak sebut, dan tak ramai bebudak muda macam aku masa tu perasan ialah nama Khair Johari. Sebab masa tu kami tengah demam Abang Non. Akukan masa tu budak sekolah lagi, kiblat budak sekolah selain pelakun cina drama HongKong petang-petang, ialah Menteri Pendidikan/Pelajaran. Ada yang taksub bahawa Abang Nonlah cahaya kebenaran yang bakal membetulkan kesesatan yang telah Khair Johari lakukan sebagai Menteri Pendidikan ka Pelajaran ka, tak pasti. Khair Johari ni jadi glemer pun bila kita-kita nak fly ada orang cerita, kat air port Khair akan ajar super-super senior kita belajar pakai kondom dan siap bekalkan kit kondom kat pelajar yang sama ada kan berlepas baik ke England atau Amerika.

Masa zaman aku sebab demam cahaya Bang Non telah menulari institusi pendidikan kita, kami kena belajar subjek nikah-kawen atau bahasa Arab dia Munakahat. Besok kat UK besok nak nikah senang dah ada sijil kawen yang diakui JAKIM, ke JAIM ke wat ever JA JA yang ada. Ko bayangkan dari berbekalkan kondom, kami dibekalkan sijil nikah. Aku tak berapa baca sangat agreement yang aku tandatangan adakah larangan bernikah masa belajar. Rasa macam tak ada. Boleh je kalau dah gatal kita nak nikah. Cumanya opkos le mak kau tak kasi,kan. Sebab risiko tidak menamatkan pengajian tinggi especially dikalangan pelajar wanita kalau mereka teruskan niat untuk berkahwin semasa masih belajar. Iyalah, masing-masing bawa sijil nikah je tapi tak pandai pakai kondom,kan. Lepas nikah terus bunting pelamin gitu. Hah kan bila dah bunting, lepas tu nak beranak, kau tak boleh fokus study,kan. Cuba kau pandai pakai kondom, ko belajar sana 4, 5, 6 tahun? Katalah 6 tahun, takkanlah tahun pertama kau dah gatal, habis kuat pun katalah, lagi 3 tahun nak tamat pengajian baru kau gatal, aik, sayangkan masuk 2 tahun terakhir tu kau sangkut sebab nak beranak. Cuba kau pandai tangguh pregnen, ko bajet-bajet dah abis exam akhir baru ko mula serius nak beranak, pastilah parents kau tak marah pun kalau kau nak kawen tetengah belajarkan?

Tapi isu dia masa aku muda belia dulu, bagi bebudak kampung macam akulah, bukan isu merancang tau. Isu dia pakai kondom itu haram. Abeh tu yang emak kau makan perancang nak elak kau dapat adik bersusun paku oklah pulak? Aku ada kenal satu pempuan ni laki dia pung-pang-pung-pang kutuk sana, kutuk sini, tapi dalam rahsia, bini dia pegi pekan amik pil perancang. So aku semacam syak yang lelaki-lelaki kampung tak aware misi-misi gomen giat menjalankan rancangan gomen merancang keluarga pada tahun-tahun masa aku tengah remaja dululah. Orang kata Menteri-menteri Negara kita ni, kan abdi, mandur Dajjal, so Dajjal kata kurangkan penduduk bumi dengan jangan beranak banyak-banyak, menteri kita pun ikutlah saranan program merancang keluarga. Atau dalam diam, kebanyakkan kita orang Melayu rasa kita pun tak mampu nak beranak ramai-ramai macam atuk nenek kita, so bila bini makan perancang suami pun senyap saja. Itu ustaz-ustaz nak cakap apa, cakaplah. Kalau anak aku berjurit keluar, pun bukan ustaz nak bagi bebudak itu makan pun.

Itu pasal rancang keluarga. Apa lagi dosa Khair ini pada orang Islam, Melayu khususnya? Hah benda ni pun aku baru tahu ni. Rupa-rupanya Khair inilah yang menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar yang ditukar tulisannya ke dalam tulisan rumi. Aku amik sebijik-sebijik dari Wiki ni, Wiki cakap "Generasi yang mendapat didikan selepas beliau menjadi menteri di Kementerian Pelajaran telah menjadi generasi yang kurang mahir dalam tulisan jawi"

Jadinya orang Melayu kalau udah tidak kenal jawi, jadilah Melayu yang serupa aku ini. Senang tunduk dengan kiblat dajjal. Mandur Dajjal kata SDG, SDGlah aku. La ni naiklah KAN baru. Nama dia ntah apa tah Wan Suraya Wan Mohd Radzi---katanya protege Rafidah Aziz. Rafidah pun orang kata geng-geng sekiblat dengan yang itu-itulah, mandur kak-long kawasan Dajjal Cawangan Asia Tenggara. Kalau Acik Wan engkau ontok-ontok SDG, Green Audit, Acik Mar kau follow jeewweerrr---So, memandur ni semua kena tukoleerrr kalau ko nak sejahtera ikut acuan engkau. Ikut acuan Dajjal, hah ini le acu,nya.

Personally aku tak nampak pun apa masalah dengan Green/sustainale Audit SDG bagai ni. Dari hal audit le. Yang hat lenlain. Lenlain, aku cakap ni sebab SDG ni dia ada banyak goal dia tau yang Audit, audit ni hanya duduk dalam salah satu dari many SDG's goal. Cumanya costing ajelah. Dia mahal dan nak dapat manpower yang memang mahir/cekap dalam pelaporan Audit tu buat masa ni agak terhadlah. Bila dia dah mahal tu, syarikat-syarikat ni akan skip je lapor pasal SDG ni. Kalau syarikat/kilang berdekatan rumah tak peka alam sekitar dan sejak kilang ini beroperasi, sungai belakang rumah aku tu dah tak de ikan lagi, kangkung, sulur keladi pun dah mampus/pupus, ko rasa dia apa dia akan bubuh di seksyen laporan green ini tadi? Buat masa sekarang bebenda ni memang tak wajib, dan kalau jadi nak wajib pun dia akan jadi tak wajib, bahkan sunat sahaja. Since kat balik Syarikat/Kilang tak wajib, si Audit Negara yang ngaudit Jabatan Saliran pun tak bahan nak cari, bina petunjuk bagi mensabitkan kejadian/ketandusan ni semua berpunca dari Syarikat/kilang oxoxo----, KAN. So, didendang-dendang benda ni tak berjalan sebab mengambil pendekatan pemuliharaan alam ini mahal-mahal-mahal. Mahal memanjang je lah cerita dia. 

So, you tell me kalau engkau as an Auditor, apa audit plan yang kau dah rangka bagi bantu mensejahterakan bumi ini? Aku bukan nak busuk ati kat sesapa ka, kalau bab memandur ni tukar JAWI ke RUMI tu memang aku kat dia jahatlah, tapi bab bila dia suruh pakai kondom tu aku 50-50, aku akan berselindung disebalik Makaqasid El-Syarie kalau ditakdirkan waktu dulu-dulu aku tergatal dan terkawen. Aku rasa Wali aku bila aku dah gatal sangat pun sebab duduk UK sana jauh, dia akan bagi consent aku kawen pun. Tapi mestinya nanti Ayah Wali aku tak akan berdecet, bila auntie misi aku suruh aku makan pil perancang, or suruh laki aku pakai kondom dulu masa belum tamat pengajian. Bab Sustainable/sustainable ni agenda syok-syok sendiri kapitalis rakus nak rasa dia juga layak masyuk-syurga setelah dia dengan semborononya merosakkan alam-sekitar ini.

No comments: