Sunday, June 25, 2023

HEAL THE WORLD part 2

 Ok sebelum sambung meh tengok buku yang aku beli ni, apa bukunya


Hah Judulnya Syair Dukana Lubaba oleh Sasterawan Terkenal Negara YBrs. Dr Mohd Faizal bin Musa atau yang lebih dikenali dengan nama pena Faisal Tehrani. YBrs singkatan dari Yang Berusaha. Gitulah kita orang gomen ni panggil orang. Kalau nak panggil nama pena dia, kita bubuh YBrs Saudara Faisal Tehrani. Tapi kita formallah, kan guna nak dalam IC dia.

Memula bila aku tengok iklan di FB aku ingat ini buku ni pasal Dr ni meroyankan Abang Non sebab petikan yang diambil sebagai iklan berbunyi begini [1] "hei memang jenis celaka berbohong, [2] "hei datuk nenek--setan sejak menaik takhta kerja menurut tiap nafsu nia" tak ke macam marahkan Abang Non jak tu, kan? Kata bila dapat PM, rege minyak turun, tak payah bayar PTPTN, tapi haraaammmm--- tak de pun, kan? Yang ada dengor, la ni pasang bodygurd yang lagi kemain sodonya serta hensem berdentam-dentum gayteww? Betul ka hensem, ntah aku tak pernah plak tengok bodygurd PM, aku dengo orang cakap jewwweerrr.

Tapi bila aku speed read syair ni it is about Duka sorang pempuan nama dia Lubaba. Sapa pulak la hai Dak Lubaba ni? Ntah ada note kat situ kata either menantu Fatimah Azzahra or mak manakan Aisyah ka gitu. Tak kisahlah, kan mana satu. Si Dak Lubaba nilah yang merintih luka pasal ketidak adilan yang berlaku pada cucu-cicit Nabi SAW kita.

Aku speed read je, tak kuse aku nak baca eh. Memang tak minat sangat baca bebenda luka ni. Nasib baik Dak Faizah minat nak baca buku ni, so aku kasi ajelah kat dia masa aku jumpa dia nanti di kenduri kawen anak ex-bos aku nanti. 

Tapi kalau kau jenis suka baca bebenda luka-luka ko jangan pulak gaduh dengan aku ek. Bukan aku tak suka benda luka, suka je. hah contoh aku suka beno baca Cinta Ku Jauh Di Pulau nukilan Chairil Anwar tu. Cuma pasal karbala aku memang tak berapa minatla. Kita dah tau pun cerita tu, kenapa nak tulis-tulis lagi, kan. Tapi macam aku kata kalau orang tu jenis agungkan sesuatu dia akan tulis dan kenang ingatan luka duka lara ini. Jangan juga kau pandang remeh akan hasil dan kesan dari nukilan syair duka lara ini. Hah cuba kau baca blurb kepada syair duk ini:-


Apa kata Dr Azhar tu? "kalam Faisal merubah dunia gelam menjadi keadilan untuk digenggam" see betapa powernya kalam seorang sasterawan. Dengan penuh yakin Dr Azhar menekankan bahawa "Syair ini akan membuanakan semangat adil sealam"

Hah gitu. Begitu hebatnya syair yang terkadung dalam buku ini, jangan kau perlekeh dan pandang remeh. Lepas baca buku ini aku yakin Faizah akan lagi gigih berdialog dengan mamat-mamat non-muslim yang singgah melawat di Masjid Putra sana. Ku bukan being sarkastik ka hapa, ke kan? Tapi ini kalam dari kalam seorang cendiakiawan, bukan kalam psiko kuat berangan macam aku ni. Kalam mereka memng ada impact yang tersendiri. Derang ni kalau nak menulis kalau yang islamik tu, deme solat hajat, bermunajat, berzikir bagi menjemput malaikat yang bernama malaikat Mulhin. Bagi yang tak berapa nak Islamik sekular, pagan, mereka akan berbuat baik sesama insan, jauhi diri dari sifat keji dan kotor, bagi nonMuslim, aku percaya meraka ada amalan spritual yang sepadan dengan ajaran agama mereka. 

Ni pulak aku bagi satu lagi contoh impak bila baca tulisan manusia cendikia ni, selain dari Dak Faizah yang akan bersemangat berdakwah lepas baca Dukana Lubaba. Contoh ni berlaku pada aku sendiri. Baru-baru ni bestie aku kan ada tulis buku healingkan. Bestie aku pun cendikiawan jugak. Dulu sebelum jadi koperat, dia mengajar kat Universiti saaana-siiiniii, lepas tu ada jugaklah menang hadiah sastera.Co-witer buku healing tu walau tak ngajar kat Universiti tak de gelaran Dr kat pangkal nama (ntah-ntah ada Ir ka Ts Ir ka, kan cuma aku tak kenal dan tak pernah nampak dia pakai gelaran tu, jadi aku tak tahu) besfren bestie aku ni lagi banyak menang hadiah sastera dari bestie aku. So dah menang sana sini kira level-level sasterawan penyair, pemikirlah gitu,kan? Aku terpaling suka dengan satu kata-kata dari besfren bestie yang banyak menang hadiah ni-- "cintailah lukamu sendiri" tiga patah perkataan je tapi kesan dia like Hell gitu---kan? Kata-kata ni memang kena stepek kat orang macam aku yang berangan nak kawen dengan Brad Pit he he---Ko rasa Brad Pit pandang ke aku, kan? Mana maunya dia. Bila aku mencintai luka ku sendiri, aku jadi macam redha, move-on dan memaafkan Brad Pit yang langsung tak pandang aku tu. hah gitu. Kalau kau nak Brad Pit juga bersedialah kau berangan-angan saja seumur hidup kau.

Begitulah jua jadinya kepada pencinta Karbala ni tadi. Dengan mencintai, mengenang, meratapi Karbala, mereka akan bersemangat untuk menegakkan keadilan yang tertangguh. Aku pun suka cerita Karbala tu, tapi aku suka yang dalam bentuk prosa je. Peristiwa itu, kita andalkan untuk kita bersungguh-sungguh mendalami ilmu, memperbaiki mutu pemerhatian, tulisan, analisa, kajian, kumpul data dalam penghasilkan satu pemerhatian audit yang bermutu. Itu akulah yang kijenya menulis laporan audit. 

Pada aku, aku memang tak minat bergaduh-berdebat ke hapa ka? Aku lebih suka bebenda simple-simple je, kalau kerja tu tunjuk akhlak baik orang Islam. Kebetulan dapat kije audit ni kije menulis, memerhati, kumpul data analisa data. Benda yang aku suka, so, senang pada akulah nak praktik benda yang kita suka, kan?

Hah, kau nak suruh aku tulis kreatip memang tak lah reti aku nak nulisnya. Tulis-tulis kena kecam, adalah. Tulis pemerhatian audit kena kecam dengan auditi pun, cukup bulan gaji masyuk---- kalau tulis kreatip macam YBrs. Dr Faizal, ni silap tulis buku kena ban. Nasib baik UKM ambik dia kije mengajar sana. Kalau aku, sapa nak ngambik aku kije,kan, kalau most of the time aku dok berangan tulis buku kreatip? Dahlah buku tak laku, kena buang kijelah jawabnya kalau asyik-asyik minta cuti, minta MC sebab kunun berangan nak siapkan Novel ka, cerpen ka, kumpulan cerpen ka, kan? Kalau Dr tu tadi tulis kena ban, UKM kesian, bagi dia ngajau sana, kalau aku yang tulis, bukannya aku tulis buku pun, baru tulis blog, koncu-koncu bestie aku dah datang serang kunun aku nak rosak/rampas dewa dia, habis aku kena haruk dengan pempuan-pempuan tu semua, kemurungan sekejap aku jadinya,kan?

Ni dah tak murung lagi ko nak aku tulis buku pulak? Hey memang taklah aku nak nulehnya, jadi aku nuleh kisah kak Shima aku, bengangkan Dak Faizah, jadi nanti dikata-katanya aku melancarkan misi, mau mencuri HERO mereka. Umpama Si Monster yang ingin membaham si Ultraman, Si Borop (borop ka borok ka) yang mau menelan wulan awantang mereka, Hah gitu.

So, kira-kira tukang tulis nak nebar adil seluruh buana, biar orang-orang cendikia ajelah yang buat kijenya ya. Orang macam macam aku, habis kuat ambition aku, aku amik lesen menyelam, nak join team green audit sana, gi nyelam kira tukun-tukun yang dipasang dalam laut sana. Ada cukup ka idak, sebab katanya banyak tak cukup. Green audit ni sekarang memang tengah hype lah dalam dunia SDG, kiblat terbaru kapitalis dalam memakmurkan bumi. 

 


No comments: