Sunday, June 18, 2023

Demam Tik-Tok.

Saya terpengaruh dengan Tik-Tok ni pun baru je 2023 ni, masa bebulan pose dah nak raya-raya bila kawan opis dok tayang baju raya RM10, RM14 saiz besar-besar. Lepas baju besar, ikan bilis murah-murah, cumi-cumi Tanjung Dawai yang tak murah sangat, tapi sedap. Lebih enak dari yang saya beli di Pulau Pangkor hari tu.

So la ni dah berpindah dari Shoppee dan Lazada ke Tik-tik. Sebab Tik-tok lagi murah ka? Tak jugak, tapi dalam Tik-tok misalnya ko nak beli baju, dalam tu ada jurujual. Jika ada pertanyaan ko boleh tanya. Dalam Lazada, Shoppee mana ada tu semua. Lagi satu, bila geng-opis nak teringin nak bikin bouquet kepok-kepok, cari kertas bungkusan tu, sekali tengok dalam situ ada ramai florist buat kontent pasal benda alah ni. Memang ada bahan kat Lazada, Shoppe lagi murah, tapi kita still cari dalam tik-tok jugak.

But then again ada gak dalam situ FYP yang ko tak berapa minat sangat, so ko scroll ajelahkan. Mengganggu, rasa taklah juga, sebab biasa joget-joget viral, lagu viral dan ceramah agama viral, Ustazah Asma Harun, Ustaz Kazim, UAI semua tu sama naik je lalu-lalang dalam FYP macam lagu-lagu dan joget-joget Tik-tok bebudak muda ni. Tapi dalam minggu ni Tik-tok macam dah kesan aku ni dulu masa bebudak peminat Tamar Jalis. Suka sangat baca buku pasal Jin dan Hantu---Adalah tu aku tertulis, ka tercari ka Kalau tak Tamar Jalis, M Night Syamalan ke, kan? Tu tetiberrrr Kuar la ustaz apa tah nama dia Ustaz Auni Muhammad. Sebelum Ustaz tu, ada Abang Long apa tah, cerita pasal ilmu lipat bumi. Kau kalau cakap pasal Ilmu Lipat Bumi kat orang Melayu, ada nanti yang kerek mengaku begini "Aleehhh ilmu tu, Tok aku pun boleh pergi Mekah balik hari, Subuh Solat kat Melaka, Zohor kat Mekah, Asar Kat Madinah, Maghrib balik semula Melaka", kan?--

Abang Long Lipat Bumi tu, saya scroll je sebab malaslah nak dengo dia mereceh, kunun hari tu kita dah cucuk-cucuk Covid, kita dah jadi dah dapat kad pengenalan Lucifer, darah kita dah contaminated, tercemar. Abang Long menyarankan kita berbekam, bla bla untuk mensucikan darah yang dah tercemar tadi. 

Yang Ustadz Auni ni memang saya melongolah dengar cerita dia pasal bini Namrud. Memang dulu ada cerita Namrud, dan tahu si Namrud ni kawen dengan mak dia sendiri. Tapi sebab dah nama Namrud, kita kata Namrud le jahat, sebab bekendakkan ibu dia sendiri macam cerita Sang Kuriang gitu, kan? Tapi yang ustadz cerita ni adalah sebaliknya, Mak Namrud itulah dalang kepada kelahiran konsep Tuhan Anak, Tuhan Bapa dan Ibu Suci. Tetiberrr aku rasa macam nak tulis nopen pendek---

Cerita dia apa ek? Noni dilahirkan di setinggan di ibu kota tapi dia kena balik kampung sebab ibu bapak dia meninggal dunia digilis kereta api tersesat landasan. Noni tinggal dengan nenek dia di kampung. Kat kampung Noni belajar Agama dengan Sepupu Nenek dia. Noni pelajar cerdas, tapi dia lebih suka seni dan melukis dari belajar agama. Disamping itu, walau Noni tak pernah melawan kata guru, dia suka mempersoalkan pendekatan dan pemikiran gurunya serta rakan-rakan dalam diam bila dia rindu dan terkenangkan teman sepermainannya di Setinggan. Dalam hati kecilnya dia ingin Pulang, tapi ---

Ok--- berbalik pasal konten-konten Ustaz Auni---

Dari konten dia barulah aku ni paham le sisikit, apa pasal ada bebudak kunun intelek Muslim Muda yang sekarang ni dah tua serupa aku, gigih suruh melawan, melawan, melawan. Dulu Lawan Tun M angkat Nuar kunun macam Nuar tu Islamik sangat. Sapa lawan Nuar semua kena Ketulahan. Kena Strok, Sakit Mental, Anak Bunuh Diri dan sebagainya. Iyalah kan melawan wali wakil Mehdi Asia Tenggara, kan? 

La ni Nuar dah Naik, Mehdi masih tak muncul, dia suruh lawan lagi. Tak tahulah aku lepas ni sapa HEROnya. Hari tu katanya Followlah Syed Sadiq, tapi dengo cerete Syed Sadiq pun dah tendang dia, sebab Sadiq la ni sibuk menari tarian orang Iban dan Kadazan, di Borneo sana. Biarlah kan. Yang aku faham, mereka mau kita lawan sistem sedia ada yang katanya dikuasai oleh Elit Fremason Iluminati Dajjal. Sistem ni 10% Elit, 20% Mandor, dan selebihnya Hamba. Hat hamba ni kita lah ni. Lawan Dajjal means jihad. Lawan gomen means lawan mandur-mandur Dajjal yang tunduk taat pada Order Dajjal.

Kita kena menangkan gomen yang tegakkan Islam, buang semua sistem Dajjal dan move-forward strong memegang panji-panji Islam. Kalau ko suka sangat politik, ko rasa Nuar pun la ni tak nampak dia nak robohkan/merobah sistem yang sedia ada. Apa Tun M buat, apa Pak Lah bikin, apa Najib plan dia macam follow je, puak-puak ni pun dah mula sedar yang mereka dah tertipu--- bila tertipu itu kut meroyan-royan kuar poster macam gini.


Dulu ek aku memang jaki dengan bebudak macam ni. Jakilah sebab kita, kan kije gomen yang taat sama gomen mendukung idea-idea pengurusan dan pentadbiran penjajah. Bermula dengan Integritinyalah, good governancelah CSRlah dan la ni sibuk SDG dia,kan, aku follooooww dengan tanpa banyak soal. Aku balik soal, ko besok dapat tadbir Gomen apa blue print ko nak ngadap segala titik bengek yang dan betepek dalam sistem sedia ada. 

Ko tengok je le poster yang aku dah tepek tu, bukan hari tu korang jugak ka yang beriya-iya dan jatuhkan UMNO, dah jatuh pun, tapi kenapa masih memaki-hamun lagi? Aku rasa yang memaki tu yang nama dia Faisal Tehrani tu kalau tetiba terjelepuk, bulan jatuh ke riba, tetiber jadi PM lah dia, kan, pada hari ini 19/06.2023 ni dia pun tak tahu nak bikin apa. Last-last totok juga dia tu membontot menjayakan Agenda SDG yang menjadi Kiblat dunia dalam mensejahterakan BUMI ini. Honestly saya memang skeptikal dengan maki-mencarut dalam novel, syair dan puisi, menghasut bijak pandai bangkit melawan, daulah Islamiyah yang adil yang dirindui semua akan tertegak gitu-gitu aje. Kalau dulu saya jaki dengan bebudak, la ni bebudak dah tua, hari ini saya dah tak jaki dah, tapi saya kesian dan cakap dalam hati "Kesian dia ya? Dah tetua tak sedar tak lama lagi nak masuk kuburpun tak sudah-sudah nak maki-maki benda yang sama ulang-ulang-ulang-ulang". 


No comments: