Sunday, June 25, 2023

Heal The World---

Memula tu aku ingat aku dah kena scam dengan Dubook ni bila aku beli buku online dengan Syarikat Dubook ni. Sebab apa aku cakap gitu. Satu Mutalib yang sinonim dengan Dubook tu memang dah busuk nama dia dikalangan penulis yang baik dengan kenalan aku si Pegawai Buku Sastera kat DBP sana. Kenalan aku kata Mutalib ni penipu. Tak bayar ntah apa ke bayaran tah kepada penulis yang dia dah janji certain-certain amount la. Penulis ni dah pepenat tulis dah antar manuskrip lepas tu haaaraaaammmm, sonyap aje gitu.

Ntah betul, ntah tidak cerita ni, idaklah aku tahu. Tapi personally aku rasa Mutalib ni aku memang tak berapa letak high expectation la kat dia. Kalau dah namanya sastera itu memang kita tak letak apa-apa ekspektasi pun. Dia pernah jadi CEO Kota Buku, lepas tu dia gebang gebung-gebung debak-debuk. Masa tu KSU Datuk Ghaz. Wah kemain lagi gebang meeting dengan Datuk 24jam, tulis proposal bagai untuk majukan industri perbukuan Negara. Aku boleh je nak tanya Datuk, CEO Kota Buku tu, betul ka tak betul. Kalau aku tanya mesti Datuk kata "layankan ajelah orang-orang politik ni he he" Mesti lepas tu Datuk senyum-senyum kambing gitu. Kau kena sedia maklum kalau yang namanya Industri Negara, MAS yang gah tu, boleh telepot, terpeleot dikijekan orang-orang politik, inikan pula industri Buku. Kau tengok ajelah buku DBP, tak cukup DBP, Intitut Terjemah pun sibuk publish buku Sastera, sampai ada orang komplen, bukan kau itu patut keluar buku terjemahan ka? Yang kau sama tumbas keluar buku sastera dan gajikan editor-editor khas mengedit buku sastera yang tak de back-ground terjemahan tu dah kenapa. Dia fasih satu bahasa je, apa jadah dia dok makan gaji kat Terjemahan sana? Eh, pulak tu masa Pesta Buku hari tu, DBP pula keluarkan buku-buku terjemahan pulak hadoooiiii---- peningkan industri mereka ni. So, kalau sebut industri buku, khususnya sastera, bersedialah terkecewa gitu kalau tetiba ada orang gebang-gebung, aku boleh gitu-gini kan, pawangkan sastera Negara, janganle kau letak harap sangat, sebab lepas tu mesti yang jadinya, buat orang Melaka pun, HANDAUUUU je.

No 2 kenapa aku kata kena scam--- sebab baju yang aku order kat Tik-tok selepas aku order buku dari Dubook ni dah sampai. Infact aku repeat order, dah sampai jugak, tapi buku dubook tak sampai-sampai lagi. Dan aku terkejut badaklah juga lah bila balik umah eh ada bungkusan kat depan pintu rumah aku. Aku dah bukak dah bungkusan dia. Aku lupa pulak nak buat video ala-ala unboxing gitu, sebab ntah---sebab aku pose sunat hari tu, jadi aku letih, nak tangkap gambo buku depan muka pintu pun aku tak ingat. Lagi satu kan aku dah kata aku kena scam, so aku tak ekspek la bungkusan tu isinya buku. Aku dok ingat ntah compect powder ka ntah apa ka yang aku dapat hadiah dari tik-tok, kan? Aku nak review sikit buku ni, tapi aku nak buat Part 2, sebab tak mau ntri yang ini panjang sangat, lagi bercampur dengan kutukan-kutukan aku pada si Mutalib ni tadi. ----[bersambung]

No comments: