Friday, June 16, 2023

Tik-Tok- AJE

Tak semua orang ada bakat yang sama. Sapa ada bakat akademik zaman sekolah-sekolah dulu dia senanglah. Zaman saya dulu kalau ada bakat yang ini cerah masa depannya. Tapi zaman ni dah ramai sungguh orang pandai-pandai, melambak orang sekolah tinggi-tinggi, cerita orang pandai ni dah jadi payah. Pandai sekolah tak semestinya besok senang. 

La ni sapa pandai buat bertik-tokla boleh lagi jadi lebih berjaya dari yang pandai-pandai sekolah. Kemahiran Tik-Tok harus dipelajari kalau nak berkuasa dan berjaya. Itu pengamatan saya. Tapi saya tak beranilah nak suruh anak orang belajar berTik-tok. Sebab mesti orang akan marah sebab kita nampak Tik-Tok joget-joget je.

Tik-tok sebenarnya tak semestinya joget-joget. Macam saya suka masak-masak, maka penuhla FYP saya dengan masak-masak. Lagi satu saya suka gubah bunga, so begitulah FYP sana uish macam-macam bunga orang gubah. Semua cantik-cantik belaka. Saya buat bouquet pun tiru dalam sana. Kat sana juga saya dapat info kat mana saya nak dapat material untuk buat bouquet yang cantik-cantik. 

Tetiba saya terfikir kajian audit saya yang lalu pasal Sekolah Model Khas Sembilan. Mostly untuk orang Asli. Satu hal pasal orang Asli ni pencapaian akademik dia agak lemah dan perlukan apa yang orang KPM ni dah kaji sebagai pendekatan terbeza khas untuk mereka. Pendekatan yang biasa guna untuk sekolah model biasa tak berapa berjaya.

Adalah situ macam-macam pendekatan yang telah dilakukan oleh pihak Kementerian, Jabatan, Pejabat Pendidikan dan Sekolah sudah dilakukan. Hasilnya tak bolehlah nak banding dengan sekolah biasa. Pencapaian masih below average. Yang penting mereka pergi sekolah. Tak expect pun mereke dapat A deret-deret. Lulus pun cikgu-cikgu tu dah bahagia sangat.

Itu hal sekolah pendalaman. Di bandar pula KPM ada juga sekolah Model Khas yang diberi nama Sekolah Jalinan Kasih yang terletak di Lorong Haji Hussein 2 Chow Kit. Actually Sekolah Model Khas ni ada berjenis-jenis lagi. Tapi 2 tu ajelah yang dekat dengan saya. Dekat sebab student dia tu memang khas. Bukan sekolahnya aje yang khas, muridnya khas, khusus belaka. Kaedah pengajaran dan pengajaran terbeza perlu untuk murid-murid sini.

Saya ada ikuti satu talk/Bicara KPM yang mengetengahkan Datuk Munirah Abdul Hamid Naib Presiden PERTIWI Malaysia yang berkongsi pengalaman kerja-kerja sukarela yang beliau laksanakan. Satu perkara yang Datuk sentuh, tu lah pasal anak-anak miskin tegar bandar/gelendangan ni, pasal education mereka. Kaedah nak ngenalkan mereka ABC, tak boleh ambil kaedah macam budak-budak sekolah biasa. Jawabnya lagi sekali kena guna pendekatan terbeza. Apa pendekatan terbeza tu, masih dalam evolusi lagi, sedang dikaji, sedang dibentuk. KPM sendiri pun tak ada lagi satu model, yang terang, yang kukuh yang mereka boleh pattern kan sebagai hah ini dia pendekatan terbeza.

Saya tetiba terfikir bolehkah Tik-Tok ni ajar je bebudak ni membaca, menulis dan mengira. Sebab Datuk Munirah ada cakap bebudak ni mereka memang suka bejoget-joget dan bergendang. Saya fikir lagi, kalau dulu dalam bidang pendidikan ni, kau boleh jadi hero bila kau keluarkan model pedagogilah, apa-apa gogi lagi lah.  Hari ini kalau kau kreatip, boleh ajar anak-anak kenal ABC, boleh  ajar mereka buat simple kira-kira matematik. Lepas tu bebudak ni amik exam SPM dan lulus pakai kaedah Tik-tok kau tu, aku rasa KPM mesti nak beli konten Tik-tok itu, bagi anugerah pendidik terbilang sebab berjaya keluarkan apa yang mereka bilang konten pendidikan terbeza. 

No comments: