Thursday, June 22, 2023

Heheeling---

Hari tu ada cakap nak tulis kreatipkan? Pasal Dak apa tah nama dia tu, Noni, yang kerinduan nak balik Stinggan lepas kena duduk kat kampung sebab mak dengan ayah dia mati, kan? Tapi tu aku fikir pulak, kalau aku buat macam tu aku akan jadi sama je macam si Faisal Tehrani tu, bengang dengan Syarifah Amani tulis cerpen, bengang dengan Dr Maza tulis novel, bengang dengan Abg Non tulis Syair. Apa kejadahnya lagu tu?

Aku kalau bengang dengan orang-orang aku pegi chow-kit beli buah, beli periuk, kuali, belanga, aku pegi petaling street beli bunga. Sebab minggu lepas aku dah ronda satu Petaling sana cari bunga, cerita pasal dak Noni tu dah padam dah. Apa benda aku nak cerita dah lupalah pulak. Tapi aku nak tulis Dak Noni ni bukan aku bengang dengan Dak Faisal atau Usztaz Auni. Cerita pasal Dak Noni ni lama dah aku nak tulis masa aku bengang dengan Dak Faizah. Tapi tulah, Dak Shelly dah bawak aku pegi IKEA masa tu, tengok perabut, aku pun lupalah pasal Dak Noni ni.

Aku nak cerita macam ni, ini pengalaman aku duduk setinggan dari mak aku lepas pantang sampailah umur aku 2 tahun. Aik, baby-todler umur 2 tahun pun kau boleh ingat ke Maddie? Aku tak ingat leeerrr---mak aku yang selalu cerita pasal family aku kat Setinggan sana. Family angkat mak aku. Kat sana mak aku bilang aku ada nenek, ada mak Nana, abah ada kakak-kakak dan abang-abang. Kau tahulah duduk setinggan sana, balik tu bandar raya, ada panggung wayang ada ntah apa-apa tah tempat yang orang kampung dan bebudak usrah macam Dak Faizah kata tempat percambahan maksiat, kan? 

Lagi satu ada sorang kakak aku ni terejal sikitlah, tak nak pegi sekolah, pandai kawan dengan jejantan yang apa-apa tah, kata mak aku. Sebab dia nakal dia banyak kali kena hukum dengan abah kita orang. Abang aku terlibat dengan penagihan dadah. Tapi ironinya kakak-kakak aku hari ini semua berjaya. Hari tu aku pegi kenduri kawen anak salah seorang kakak aku, tapi bukan yang nakal itu,lah. Yang lain yang mak aku jarang cerita. Dia buat kenduri kat satu event space yang viral yang agak mewah jugaklah. Pengantin lelaki pempuan katanya berkenalan masa belajar seni bina. Memang ngamlah tu, sebab abah aku dulu kije tok Dalang kat Muzium Negara. Mak aku kata abah aku tu bukan jadi tok dalang je, patung wayang kulit semua tu abah aku yang buat. So kalau cucu dia belajar Seni Bina tak heranlah dari mana datangnya bakat seni tu kan? 

Kira kakak-kakak aku semua not bad tau. Ada kawen dengan doktor, yang nakal tu kawen dengan Pegawai Polis kau! Tu yang ada satu hari tu aku bilang sama mak aku, begini  "Tu lah mak ngapa mak balik kampung dulu! Kalau mak tak balik, kak Shima yang malas sekolah tu pun dapat Polis, saya yang rajin pergi sekolah ni ntah-ntah dapat Menteri" lepas mak mengumpat kak Shima.  Hah kau, terkedu mak aku! Lepas tu mak tak pernah cerita-cerita lagi pasal Kak Shima kena ikat kat pokok, kena potong rambut, sampai pendek. Mak cuma cakap, "oh Shima yang sangat berbudi dan tak pernah lupakan emak, sanggup dia cari kita di kampung  masa suami dia jadi Ketua Balai kat Bakri. Akceli mak jarang ulang-ulang kisah pasal kak Shima nakal pun, yang dia selalu cerita pasal Kak Liza yang tiap-tiap hari akan pinjam aku lepas dia balik sekolah. So masa Kak Liza pinjam aku tu, emak adalah masa nak lurus-lurus kan pinggang berehat-rehat, kan?

Pasal aku bengang dengan Dak Faizah tu, aku dah lupa dah sebab dah masuk IKEA dengan Dak Shelly,kan tapi aku ingat aku marah-marah begini--- kau kalau budak pempuan mengandung tak berlaki itulah kau suruh baca Quran,-Quran_Quran. Kau pegi kat Sekolah Jalinan Kasih sana, pegi kau cakap pasal Quran. Derang tu ada yang ABC pun tak kenal tau bla bla bla bla---eh jom jom, jom masuk IKEA. Mengenang cerita marah-marah ni akan mengundang vibrasi rendah dari semesta. Pagi-pagi begini eloknya kita tinggikan vibrasi dengan menjamu mata melihat perkara-perkara yang mengembirakan. Since aku tak ada gegambar IKEA aku, aku belanja je gambar dan video Petaling Street, ek.







No comments: