Tuesday, June 6, 2023

HEALING-HEALING

Sambung sikit lagi cerita pasal SDG, women empower, tuntut-menuntut orang pempuan ni. Cara SDG nak melayan isu pempuan ni lah, kan? SDG tu apa ek. Tulah ni kiblat orang sekularlah, apa lagi. Akronim dari Sustainable Development Goals. Yang antara satu dari banyak-banyak agendanya nak bagi 50-50 jawatan pempuan lelaki dalam kerjaya tu. hah! 

Ceritanya kan terenti hari tu pasal kalau boleh kita ni pempuan sendiri tak nak bos pempuan. Bukan bererti semua bos pempuan kita pangkah. Yang kita pangkah bos pempuan yang dahlah tak perform, lepas tu tergesel-gesel, terhegeh cerita buruk-burukkan anak buah, kunun anak buat bermasalah. hah! bos pempuan yang itu maciemmm lah yang kita tak boleh nak terima. Eh bukan pempuan, kalau lelaki pun buat perangai macam itu tak tau jaga anak buah, anak buah tak suka. 

Tapi tendency perangai ni akan sangat kelihatan kat pempuan sebab pempuan ni, kan suka bercerita. hah. Saya rasa kalau namanya sikap buruk, sikap projectkan kelemahan diri ke orang lain, lelaki pun ada juga jenis yang begitu. Tapi tu biasanya lelaki akan escape. Pempuan kalau kena dengan lelaki, ko ceritalah kat perempuan lain, pastinya dia akan kata perempuan itu yang salah, lelaki tak salah dan lelaki yang buat projekkan masalah dia kepada engkau boleh saja buat cerita kunun kau jadi begitu sebab dia tak layan cubaan kau untuk menggatal dengannya.

Lelaki mental yang projek kelemahan diri ke orang lain ada je. Yang kurang, ialah perempuan brutel yang incase ada masalah, or dia tak perform dia dengan sombongnya berkata "yes, i tak perform/ i screw things up, so what?!!!"

So akhir cerita ni saya nak shareleh cara bagaimana staff/kawan saya yang dah jadi kambing hitam, dah jadi mangsa projection ni healing-healing. Benar, bos besar, bos ketua jabatan tak percaya pun kawan-kawanku ini bermasalah. Mereka pekerja cemerlang. Bos memang tahu, memang nampak pun yang gigih mengata-ngata orang bermasalah itulah yang sebenarnya bermasalah. Tapi tu, kan bila kau dijadikan defense mechanism - Projection kepada orang yang dah buat salah tapi tak ngaku salah itu, kan sakit? Jom kita layan dulu apa yang kawan-kawan bikin untuk buang rasa sakit. Dia kalau tak dibuang sakit, tu, harus akan jadi pertikaian yang berpanjangan. Yang salah dah angkat bendera putih mau berundur, mau cuti belajar, so kenapa nak panjangkan cerita, londeh, melondehkan antara satu sama lain, kan? So, baik kita happy-happy saja. 




Yang terluka tu 2 ketul je, yang lain tu menyibuk jak, termasuklah tukang amik gambar tu.



No comments: