Tuesday, February 2, 2021

Movement Control Order (PKP)

Haa hari ini sambung cerita pasal weight loss journey lagi ya---

Hari tu cerita dari Oktober 2020 sampailah hujung tahun tu saya dah berjaya turun berat dalam 12 kg gitulah. Ada masanya juga naik gila-gila sampai 5kg sebab tak jaga makan, tapi lepas tu alhamdulilah turunlah juga.

Selain jaga makan saya buat jugalah sikit-sikit aktiviti senaman. Orang berat macam saya aktiviti dalam air ajelah yang selamat. aish nak jogging-jogging ni memang tak berani. Dah PKP ni kolam pun dah tutup. Macam mana gayanya saya ni, kan. So jaga makan ajelah. 

Ntah satu hari tu kawan baik saya macam tau-tau aje saya tengah struggle dengan masalah berat ni, dia share video youtube dalam FB pasal satu mamat engineer kije hotel yang obes tapi sekarang dah selim-melim!!! Mamat ni punyalah besar dia. Laki bini besoooo you alls. Saya pun apa lagi tekunlah saya follow mereka berdua, sampai masuk group deme. Wah seronok tengok mereka berdua. Isterinya sibuk masak, laki sibuk cerita pasal perjalanan weight loss mereka. Mereka amal diet KETO dan Intermittent Fasting (IF)

Saya memang dah lama dengar KETO dan Intermittent Fasting ni. Kat opis ni ada sorang antu KETO, sorang lagi IF, tapi aku tengok berat deme macam tu jugak. Mungkin tak disatukan KETO dan IF la tu. Kalu bab KETO ni ada dua 3 orang kawan yang dok-dok promote kat saya tapi saya tak minat sebab macam yang saya cakap tulah yang dok promote tu tak de perubahan apa-apa pun pada fizikal mereka. Tapi main reason saya langsung tak tertarik dengan KETO ni sebab saya rasa KETO, diet orang kaya-kaya. Iyalah bila dok promote, derang dok promote kek coklat KETO,lah salad, soup, dip-dip KETOlah, uish barang-barang macam tepung almond, gula gantianlah, susu almond, Bragg Nutritional Yeast sesoning tu bukan-sikit-sikit punya murah tu. Tepung biasa RM2.80 dapat sekilo, tepung dia ntah berbelas-belas ringgit, dapala setengah kilo je, tu belum cerita pasal manisan. Serbuk perasa dia, punyalah mahal 127gram gitu harga dalam RM70-ratus-ratus jugalah kalau x de offer. Kalau ko beli Pak Aji, baru brapa sen? Keluar duit banyak-banyak tapi badan macam tu gak, apalah jadahnya,kan?

Tapi bila tengok video yang kawan sharekan tu, saya terus berminat nak follow. Idaklah macam mahal rasanya. Derang kata derang makan sardin, santan, sayur-sayuran. Ada juga buat roti, manisan, tapi tu sekali-sekala-lah. Kalau ada vitamin kurang, sebab tak makan nasi, beli je vitamin kat farmasi. Selesai masalah. Resipi yang wife dia kongsi macam-macam dan rasa affordable dengan poket saya. Lagi satu couple ni mengamal IF, OMAD (One Meal A Day) dan IF panjang 48-72jam 3 bulan sekali, jadi kalau makan benda mahal pun mereka makan sekali je sehari dan sekali dalam 3 bulan tu 2-3 hari tak makan. Jadi apa hal kalau nak makan barang mahal, pun, kan? Kau bayangkanlah selama ni saya ingat kalau KETO jak mesti makan steak, salmon dan kek mahal, rupanya banyaklah sumber yang rega beshe beshe jeerrr, kalau buah beri-beri mahal boleh makan buah belimbing, tembikai. Kalu segala tok nenek cream-cream mahal, ganti jelah dengan santan.

Saya pun apa lagi, terus tinggallah diet telur tu. Saya bukannya tak suka telur, tapi nak makan telur rebus hari-hari, kalau dah ada alternatif lain memang saya tak maulah makan macam tu. Dah dekat sebulan juga saya tinggalkan diet telur ni, hari ni timbang, saya ambil dari awal tahun hari tu ada 5.5kg turun. Kira adalah pencapaiannya dari tak ada langsung,kan. Cumanya KETO ni nanti akan jadikan kolestrol saya tinggilah. Itu nanti saya cerita lain kali, lah.---

Bila fikir-fikir balik, bagus juga aku ni gemuk, sebab aku gemuk aku tahu pasal banyak benda pasal badan aku sendiri. Cuba aku tak gemuk, haramlah aku tak tahu pasal Ketogenesis, rintangan insulin, dan IF. Dalam IF ada pulalah autophagy. Banyak bendalah saya belajar dalam masa sebulan ni. Saya belajar pasal tulang, tulang reputlah dan rupa-rupanya badan kita ni memang magic, macam dalam cerita predator ka, apa jenis alien yang boleh self-heal themself bila tercedera, terluka ka hapa, ka kan? Cuma idak la dia laju macam dalam alien tu. Amazing. 

Kalau kurus dan tak de masalah sakit sana-sini, ada saya nak ambil tahu pasal ini semua? Fikir-fkir balik, semua yang Allah bagi kat kita ni bersebab. Jadi kita perlu banyak bersyukur

No comments: