Sunday, February 28, 2021

BUKU BARU 3

Letih cerita pasal orang yang ntah apa-apa tah tukan. So hari ni saya sambung balik cerita weight loss journey yang saya mulakan tahun lepas tuuuu---- Semalam kalau nak kira dari bulan Januari tu, saya sudah loss 7kg juga tu. Wahhhh-----, total-total dari tahun lepas dah 21kg. 

Memangla kawan opis dah tegur ada perubahan pada diri. Rasa tu memangla seronok. Cuma macam sekarang ni macam dah statiklah pula. Itu memang perkara biasa bagi orang yang berdiet. Badan dah pandai negjas-ngejas apa yang patut. Nasib baiklah kolam dah dibuka. Bolehlah pergi berenang.

Apa yang best sangat pasal berenang ni, dia bakar 2x ganda kalori dari kau berjalan atas darat. Saya setakat ni mampu berjalan jelah. tu pun ckit-ckit dalam 1-2km je seminggu 2 ke 3x gitu. Selebihnya saya IF, One Meal A Day (OMAD). Kalau nak ikut start IF ni, berat saya turun dalam 7kg je. Tapi kawan-kawan baru nak perasan bila saya IFleeee. Baju pun jadi longgar bila hilang 7kg yang terakhir ni. Saya rasa ni semua pasal IF, 23-1 yang saya amal agaknya. Sebab orang IF percaya lepas 18 jam kau berpuasa, badan mula makan-makan barang dalam badan kau yang tak perlu. Atau bahasa derang suka pakai Autophagy. Itula saya rasa mana-mana sarung lelemak yang bertepek-tepek dalam tubuh tu dimakan semula oleh badan, jadi mana-mana yang kat pinggang, perut, tu pun mengecutlah tu.

Macam saya cakap---pertengahan bulan Februari, berat badan saya jadi statik. Apa saya buat ialah makan macam biasa, kasi dia naik barang 2kg lepas tu buat macam biasa dan saya pergi ke kolam. Iyalakan kalau kau jalan-jalan atas darat, 1 jam kau burn 300kcl. Tapi kalau swimming 30 minit pun dah 300kcl. Saya berenang pun sikit-sikit je. Masuk kolam dalam 45-50 minit gitu. Betul-betul berenang 25-30 minit selain tu regang-regang badan gitu-gitu, treading water, but stillahkan, pembakatan kalori dalam air ni lagi rendah impaknya pada joint dan lutut. Setakat pagi ni nampak macam dah turun. Harapnya penurunan akan jadi seperti sediakala.

No comments: