Wednesday, February 10, 2021

Potong Perut???

 Minggu ni kecoh pasal Menteri Wanita kita yang dah comel lote selim-melim-lagi nampak muda. Apa rahsia? Dia kata jaga makan dan berbasikal. Page parti dia pulak kata Menteri sibuk kerja sampai tak lalu makan, sampai kurus-murus---

Ada pula kata dia buat pembedahan kecikkan perut. Feed FB saya penuh dengan gambar perut. Sana-sini orang mengutuk Menteri yang dah kurus ni. Sian dia. Masa gemuk kena kutuk dan cantik lawa pun orang kutuk juga.

Saya bukanla nak cerita sangat pasal Menteri yang dah lawa ni, tapi nak cerita pengalaman saya sendirilah yang gemuk, atau kalau ikut ukuran BMI, obes. Memang tak seronok. Masa muda tak terasa sangat tak seronoknya, sebab mungkin saya ni garang kut, orang kata aura monster tu dah lama ada, orang tak berani buli-buli saya. Bahkan kat sekolah dulu saya pernah diberi kepercayaan jadi wakil kelas. Eh kau saya wakil bukan calang-calang orang tau, wakil budak-budak yang gomen dah pilih belajar kat luar negara sana. Maksud saya berat badan bukan penghalang untuk kau berjaya dalam kepimpinan. Yang penting kau berani. Tapi tulah nasib tak menyebelahi saya kena sakit mental pulak lepas tu. Tapi semua tu ada hikmahnya. Baik terkesan dulu, dari terkesan setelah jadi YB ka, Pengarah Jabatan ka, kan?

Dia yang mula rasa tak seronok ni, bila dah umur-umur nak senja ni. Lutut sakit-sakit, tumit, tapak kaki sakit jika berjalan banyak-banyak. Pulak tu kerja Penolong Juruaudit ni memang kena banyak berjalan. Pulak tambah-tambah tu pulak dapat pulak jenis team member yang jenis tak boleh beralah, tak reti kije berkumpulan. Kalau ada masalah mulalah nak cari kambing hitam. hahhh kau----biasa kambing-kambing ni orang lembab, orang tercicirla kena jadi mangsa. Memang so far belum leee jadi mangsa, tapi tengok ada satu orang eh 2 orang bos yang sorang tu memang gemuk, sorang lagi tu tak gemuk, tapi pernah eksiden, kaki tak boleh jalan banyak-banyak, jenuh orang kata-kata derang macam-macam. Anak buah tunjuk muka,lah, kalau tak suka ni, tunjuk, setunjuk-tunjuknya---

Saya memang pernah kena treatment macam ni , tapi adalah tu sekali tu, dulu, masa baru masuk kerja duluuuu, ada aku kesah? Kalau setakat nak buat muka jelek, pastu ban aku join korang ngorat/menggedik pegawai lelaki, aku pun tak hingin nak follow. Tapi bila dah tetua ni, walau so far bebudak opis ni tak delah buat kat saya macam tu, tapi tengok orang lain kena, saya pulak rasa haish---padahal yang dok tunjuk-tunjuk muka muncung boleh diikat reben tu bukannya pandai sangat pun kerja. Pandai bercakap je. Pandai mengadu-domba, orang tu tak betul, orang ni tak betul---

Bila kita dah berumur, kan kita jadi macam beringat-ingat. Ingat apa, buatnya aku dah tak larat berjalan, mengaudit orang, mesti derang buat aku macam tu jugak tu. Kita tak de ingat lain dah. Itu pasallah duk sibuk sangat pasal kesihatan-kesihatan dan kecergasan-kecergasan ni. Kerja ni kalau ko tunjuk ko slow, lembab, terpinga-pinga menang ko kena bambu gitu. Nak nak kije kat audit ni, pegawai tak ramai, satu audit negara boleh tau kau macam tu, macam ni---Ngeri akuuuhhh--- dulu kije dengan Akauntan tak de pulak macam ni, sebab, pembantu, penolong, Akauntan lebih ramai dari auditor.

Seramlah, kita weeehhhh!!!!---

Orang memang boleh sedap mulut kata nak kurus sebab nak menggediklah, nak melaramlah. Macam-macam. Tak dinafikan ada yang begitu. Bila dah kurus tak sedar diri, mula tunjuk tek, tunjuk dada, sebagai benda yang patut ditutup nak ditunjuk-tunjuknya. Tapi bagi yang terpaksa kurus sebab periuk nasi, sebab kelangsungan hidup, janganlah yang sedap-sedap nak menyamakan kita dengan mereka-mereka tu.  




No comments: