Thursday, February 4, 2021

Cinta Kolestrol---

 Ok hari ni kita sambung pasal kolestrol pulak ya. Saya ni memang kolestrolnya kira dah tinggilah. So kalau ikut KETO memang lagi tinggilah kolestrolnya nanti. So saya memang low carb tak makan nasi, tapi tak berani gak nak makan daging bagai. Tapi cheese, santan, krim yang lemak-lemak tu memang saya sukkaaa sangat. Yang daging tu tak berani makan bukan pasal kolestrol sangat pun. Pasal masalah pencernaan. Kalau makan daging kena lawan kan dengan terung atau bendi untuk melawaskan yang tak lawas tu. Rumah kita bukan sentiasa ada dua benda tu, kan. Tu yang malas nak makan tu.

Mula-mula lepas dah muak diet telur tu, KETO ni plak menggalakkan makanan penuh krim berlemak, saya apalah lagi macam lupa daratan sekejaplah. Sikit-sikit saya nak tabur cheese--- yang seronok tu cheese dah bertaburan dalam badanpun, berat turun gak. 

Tapi macam saya kata tadilah saya ni masalah kolestrol. Penggalak KETO kata kolestrol jahat yang derang gelar LDL tu tak de masalah. Banyaklah peneragan dia kan. Dengan pakar lagi. Memang menyakinkan. Tapi tu apa depa nak cakap, cakaplah. Saya ni kalau pemeriksaan tahunan mendapati kolestrol tinggi memang "kena"lah saya. So, sebelum kena buat pemeriksaan wajib, saya nak pergi periksa kolestrol saya dulu. Takut kalau makin meninggkat. Jadinya saya tengah fikir ni nak makan apa?

Saya plan nak makan ikan dan sayur ajelah. Ikan yang banyak lemak. Tapi tu kat mana ya kat Putrajaya ni nak cek kolestrol ni?



No comments: