Tuesday, February 23, 2021

Satu Ketika Dulu---

Percayalah cerita Menteri Potong Perut kena tegur dengan Cikgu BI turn celebrity tu tak habis lagi. Ramai sungguh yang sentap dan bercakap. Saya yang bolehlah kawan-kawan kata cakap BI power(kita tak rasa BI kita bagus, pun. Kalaulah saya Menteri or sapa-sapalah, dapat peluang bercakap wakil Malaysia, saya cakap Melayu je, ini pentas dunia, mesti derang ada penterjemah, yang kau tergedik-gedik menyusahkan diri nak cakap bahasa asing tu dah kenapa?) ni pulak rasa kita sangat teruk kalau kita mengomen "eh kau dari cakap BI baik cakap Melayulah! / Speak Malay please!!!! you sound brilliant if you speak in Malay!"

Dari saya rasa bersalah sebab taik telinga bejoget dengo orang yang trying too hard to speak English, baik saya move on membawang pasal pepuak perasan sedang diburu Freemason yang takutkan vaksin covid-19.

Beriya-iya bercakap menyakinkan yang vaksin tu ada nano cip. Hat kalau babi ka, binatang tak halalka itu saya boleh terimalah. Waima depa kata konspirasi saja cipta virus, lepas tu jual vaksin pun saya boleh terima. Yahudi tu biasalah depa fikir duit-duit-duit. Tak de penyakit buat penyakit sebab nak jual ubat, tak de perang buat perang sebab nak jual senjata tu memang kerja mereka. 

Tapi yang masuk nano ni memang saya nak tergelak jugalah---alamak ada kije sikit---kita sambung nanti.

ok jom sambung---

Reaksi mereka yang takutkan vaksin nano cip ni mengingatkan saya pada adalah sorang budak tu. eh silap beberapa, 2,3 orang budak yang taksub dengan teori konspirasi Freemason ni. Kita cerita budak A dulu ya. Eh silap budak A dan B sekali harunglah. Budak A kata dia anak keturunan Nabi Raja Acheh. Budak B pulak anak keturunan Raja Bugis--- so dua budak ni sort of percayalah Freemason dok perati kat dia. Ntah otak dia super power sangat kut. hahaha---Iya ka power? saya tengok besye besye je. Budak B ada satu ketika sampai berentikan anak dia sekolah di aliran perdana dan hantar anak ke pondok. eh dah macam cerita retis Zul-Yahya pulak, kan? Budak A---ntah tak follow sangat lepas saya bergaduh dengannya dek gara-gara saya tak nak ikut dia bash ada sorang orang tulah, yang dia kata Wahabi---

Kau Wahabi ka, Freemason ka, ada aku kisah? Freemason, Wahabi bukan minat dengan aku pun. Dia minat kat kau. Jadi apa yang aku kalut-kalut nak join kau bash dua makhluk ni?

Tapi tu saya ni memerhati jugak ni, saya perati individu-individu yang mereka kata ajen Freemason, saya juga perati perangai budak A dan B ni. Tapi tu sebab la ni saya jauh dengan dua budak ni, saya perati pulak budak C. Budak C idaklah dia ni darah keturunan Raja dan Nabi, tapi dia fefeeling penegak Daulah juga tu.

Bercakap memang pung-pang-pung-pang tapi perangai ada sikit mengengkelkan. Yang jengkel tu, bila bab berjanji, masa tu kadang-kadang culas, bila bekerja tu culas juga. Bukan bab kerja juga, yang paling ketara bab nak kurus badan. Memang dia macam-macamlah dia promote kat saya, semua benda makan yang pelik-peliklah, keto keklah, overnight oatla, quinoalah, ntah apa-apalah,kan---tapi tu kalau makan-makan kat opis (kat opis ni memang selalu makan) dia langsung tak berdisiplin. Apa jadahnya kau beli makanan mahal-mahal lepas tu kau makan, makan opis yang kelasnya beshe-beshe je ni? 

Dalam erti-kata lain, dia dengan saya lebih-kurang je. Kadang tu saya ni lebih sikit dispilin dari dia. Dah kalau macam lebih kurang sama je macam saya, tak payahla nak sibuk-sibuk kepala serabut otak memikir hal dunia, kan? Fikir benda mudah-mudah aje sudahlah. 

Saya suka ambil contoh ayah saya. Dia adalah seorang guru yang berjaya. Tapi berjayanya dia sebab usaha kerasnya. Idaklah dia duduk goyang kaki kat rumah, mengaji dan sembahyang saja. Kerja macam biasa, sembahyang lebih luar biasa dari kita yang beshe beshe ni---itu pasal dia berjaya.

Lagi satu contoh, kita tengok pula Arwah Nik Aziz, arwah Ustaz Fadzil Noor, beribadat kuat, bekerja pun kuat. Kalau kerja politik ni satu Malaya gagah mereka pergi berceramah berkempen. Aish kalau budak-budak Daulah zaman malania ni, apa kerja dia buat tak tahula kita. Gedik-gedik selpie kat restauran, kat kafe hipster, tempat peranginan---masuk opis kerja ala bahai itu pandailah dia. 

owh, saya lupa hari tu, musim sebelum musim covid le, saya terserempak dengan budak A, dekat stesen LRT, off coursele dia jalan laju-laju---mak aii kalau tahun ni saya terserempak lagi harus dia dah sama besar dengan saya. What I am telling you, kalu dulu masa bujang punyalah segak, la ni badan dah barai dah. Haiiii badan kau pun tak terjaga, macam mana kau nak berperang dengan Freemason? Chances kau besok mati sebab sakit jantung, darah tinggi, kencing manis lagi besar dari kena remote control dengan nano cip Covid-19.






No comments: