Monday, May 1, 2023

UJIAN KE?

Bila aku dengar benda-benda keTuhanan dari orang-orang agama, baik agama apa pun, banyak cerita pasal UJIAN, Tuhan yang menguji, Tuhan yang Menghukum dan sebagainya--- macam banyak sangat restriction. Mujurlah masa kecil dulu family banyak cerita pasal nafsu, semua-semua yang rule yang ada itu untuk kawal nafsu yang jahat ni.

Itu hakikat kejadian kita. Bayangkan kalau kita tak kenal tak tahu kewujudan nafsu ni, memang nampak Tuhan itu sangat jahatlah kan? Yang sebenarnya hukum dan aturan Tuhan yang disampaikan melalui nabi dan rasul itu semua untuk memandu kita ke arah kedamaian dan ketenteraman. Tapi tu kenapalah Tuhan yang dipromotekan seperti polis yang tak rasional dan pelik.

owh sebenarnya bukan nak cerita pasal Tuhan sangat, tapi ni ni ni nak cerita pasal konflik raya-raya-raya yang ada mengadu tak fairlah, jadi babu la, penatlah dan sebagainya. Saya tak raya lama sangat, baik aku balik Putrajaya sini, sebab saya suka Putrajaya waktu orang semua di kampung. Ala kampung saya dokek iyo kek Melako sano, ujung minggu saya baliklah kampung balik. Berulang-ulang aku pulang, orang tk perasan pun. Nak balik hari pun buleh. 

Ok pasal konflik raya. Kita balik raya nak suka-suka dah boleh jadi duke dan masam-masam muka. Hah gitu. Apa isu? Itulah tu pembahagian tugas yang tak adil katanya antara adik-beradik, anak-beranak. Lagi satu isu, isu nak jaga aurat bagailah gitu, gini. Dulu masa kekecik tak de isu itu pun. Sampai ada yang nak kerajaan ubah dasar pendidikan! hah gitu. Sikit-sikit nak salahkan gomen le tueeee---- Dia beranak-pinak, lepas tu begitu-begini family dia masam-masam muka, gomen jugak yang salah. Hadoooiii senangnya orang yang pandai beranak, pandai begaduh sana-sini, kan?

Salah sistem pendidikan ka? Hurm ntahlah---saya nak komen lelebih pun tak faham, sebab zaman saya dulu lain, sekarang lain. Tapi saya rasa bebudak sekarang ni dia kurang empati. Asyik-asyik nak begaya baju baru, pusing sana pusing sini depan kemera. Dah memasing sibuk pasang badan, manalah ada masa nak ke dapur, memasing sibuk dengan hand-phone. Sibuk nak buat konten raya, sampai biarkan emak-ibu-ibu yang patutnya rehat-rehat berhempas pulas di dapur.

Zaman saya dulu, zaman mak, waktu raya ni nenek duduk relek-relek je, masak-masak menantu yang urus. Nenek kalau ada kenduri-kendara dia akan sibuk di luar rumah je. Dalam dapur semua mak saudara yang sattlekan. Saya kira-kira jika umur saya ni dah 50 an kan. Memang tak pegang periuk belanga dah. Menantu dan cucu-cucu saya yang akan ke dapur. Saya akan ke kebun menebas, kemas-kemas kebun. Hiasan rumah pun anak-menantu-cucu yang bikin. 

Begitulah zaman dulu-dulu. Zaman sekarang? Itulah yang gaduhnya, kalau sorang tu yang masak, dia sajalah yang masak. Ada tu umur macam saya ni dia pulak sibuk sedia juadah untuk anak cucu. Anak cucu balik tidur hotel, balik kampungpun sibuk begambo, buat konten raya. Kesian, mak dia. Anak cucu memang tak reti buat kije. Kalau berkerjaya dan berjaya ok jugak, mak tak payah masak semua ambil katering. Ada juga yang begitu. Anak-anak muda anak dara ni ramai yang tak reti masak. Langsung tak nak masak. Itulah jadinya raya tu dah tak semanis, semeriah waktu dulu-dulu.

Lepas raya jadi bermasam-muka, bergaduh, sampai jadi buah mulut, sampai nak salah-salahkan gomen dan dasar pendidikan Negara. All because konflik raya dan ada orang terasa asyik dia saja yang penat sendirian. Raya nan indah jadi yang menyakitkan pula. 

Aku raya ni aku sakit hati tengok anak-anak dara ni pusing-sana-pusing-sini tayang baju, tayang mekap-lepas raya memasing pakat tayang baju lagi jual kat internet. ish, menyampah pulak. Sebab baju tu semua hodoh-hodoh belaka. he he---bila nampak je bebende macam tu kuar kat feed saya, cecepat saya swipe. Hish lorat.



 

No comments: