Tuesday, May 16, 2023

The Real You?

Ada satu post tu sangat interesting konten dia. Dalam bentuk infoGrafik, tapi saya tak save so tak ble share sini. So saya tulislah grafik tu pasal apa. Cerita dia sikit lebih kurang mana satu the real you dalam insta/dalam soc med? Weekend you bangun pagi bersiap, pegi beriadah, pegi air terjun ka? Selpie situ cantik-cantik. Atau you dengan tak mandi, tak basuh muka, air liur basi belemoih, bukak komputer, kutuk gomen.

Ailah, kan kalau ngadap komputer, ngutuk gomen, pun, idakle sampai tak mandi, selekeh macam tu, kan? Kita nak ngutuk orang pun, kenalah kita segak-segak dulu barulah ada feel nak mengutuk. Ni kau sendiri pun busuk macam mana nak ngutuk orang busuk, kan? Tapi tulah rasanya kalau kau tulis kutuk.komplen gomen orang akan bayangkan kau yang selekeh tak terurus sedang menghadap menaip papan kekunci kau. So, kalau nak kutuk gomen, Ai is suggestkan kita buat bidio je. Kalau dah vidio tu idaklah berani kita tak mandi tapi dok merakam bidio, kan?

Tapi pedulilah apa orang nak bayangkan bila baca tulisan saya ni, saya tetap nak cerita satu benda ni. Ceritanya begini, semalam saya temankan bos saya beraya kat Masjid Besi sini. Anak dia punya open house rayalah. Dia nak pegi sorang dia segan, so dia ajaklah kami teman dia. Masa dalam kereta tu saya ceritalah pasal kecoh kat feed FB saya pasal hat PMX kata dia Azizah urus semua. Azizah tak bizi rancang beli cincin mahal. 

Bos saya cakap, owh kalau macam gitu, PM kita bini PM, dulu Tun Hasmah. Dia bebel-bebel sikit, sikit lebih kurang, orang lelaki ni saja, kalau slack, semua bukan salah dia, bukan dia yang bodoh, bini dia bodoh, bini dia yang jahat, saja nak lepas diri dari ngaku dia yang bodoh/jahat/korupt. Semua pempuan yang rancang. Pempuanlah yang tak betul. 

Saya sambut begini, "Betullah tu semua Azizah yang rancang, Azizah dah jadi sepat kering, tak kuasa nak layan kuda tua, tu so dia aturlah PMX dengan jantan tu jantan ni. Kalau dibiarkan nanti kena sondol dengan pempuan ada yang kena share retelah pulak. Lelaki tak de isu berebut reta, sebab benda tu tak legal, lelaki tu tak de hak nak tuntut apa-apa.

kami pun gelak-gelak.

On the other hand, pasal Azizah vs Bini ngatur beli Cincin mahal dan digelakkan oleh tetamu lain dari kalangan pemimpin DAP, kengkawan kat FB dah kecoh begaduh pasal ni. Ada yang kata PMX tak patut buat macam tu. Ada yang kata "apa yang kau koyak sangat tu, kan PMX kata it just a slip of a tongue?"

Maka begaduhlah kakak dan Abang saya ni dalam FB sana pasal benda ni. Gaduh kunun macai Najib buat bodo ja walau dihina, direndahkan sebegitu rupa oleh PMX. Saya nak komen, tapi saya diam je. Ni kan bulan hari raya, yang patut kita happy-happy. Lagi pun Abang dan Kakak FB tu bukan calang-calang orang, bukan level kita, so baik saya diam je. Pada saya tak perlu penyokong DSNR rasa tersentap, terhina, dengan hinaan PMX pada majlis rumah terbuka UMNO yang lalu. Biarlah PMX tu, dia mau terus-terusan menghina DSNR, pun. Kalau dia buat begitu, dialah nanti yang nampak hodoh/bodohnya. Betapalah kita nampak sekarang ni walau DSNR dan masuk penjara, Bini dia pun sikit hari lagi akan masuk sama, PMX masih nak pick a fight with him? Why? Itu tandanya DSNR memang seorang yang hebat. So apa perlunya macai DSNR pick a fight with PMX. Pada saya DSNR umpama bulan kalau nak dibanding dengan PMX. So, what? kan? 

Jika Kau Dah Level BULAN, Apa Barang Mau Gaduh-Gaduh,kan?

PMX tu, gebang je lebih, dah berapa bulan dah ni dia jadi PM, satu benda yang dia janji tak ditepatipun. Terpaksalah macai-macam dia defend dia sehabis baik. Cakap takkanlah terus-terus dah pandai. hah gitu. Dah kalau dah tau tak pandai yang ko janji macam-macam tu dah kenapa. Honestly saya tak de isu pun pasal janji PMX, sebab tau dia tu beshe-beshe je. So far saya tak de komplen pun sebab saya tak expect apa-apa dari dia, pun.

Tapi surprisingly, lepas dia naik, Perbadanan Putrajaya dapat bajet betulkan bumbung. Hah rumah Ai memang bumbung ada bocor. Iyalah Unit dah lama, dah dekat 20 tahun, mestila ada bocor sana-sini,kan. Dulu tu bila saya lapor, deme kata tak de bajet, so saya kena pindah unitlah. Alah lecehnya nak pindah randah ni. Saya tengok jiran kanan, depan dah lama pindah. Saya ni macam lengah-lengah gitu, kan, aleh-aleh naik PMX, dema ada bajet betulkan bumbung, so tak payahlah saya pindah.

Lepas tu dengar cerita PMX dan revise gaji penjawat gomen. So, apalah yang saya nak komplen-komplen sangat pasal dia. Berbaliknya begini. Kau expect macam-macam dari dia tak dapat apa-apa. Aku pulak yang tak letak apa-apa expectation, dapat itu ini. So, sapa yang happy, sapa yang miserable sekarang ni? Ko yang beriya-iya nak dia, tak happy, aku yang beriya-iya tak dia, tak nak DAP pulak yang happy. Aik dunia ni macam dah terbalik, je, kan? 


No comments: