Tuesday, May 2, 2023

SEED OF Evil Part 2

Ko pernah tak lalui masa kat kampung, masa kekecik dulu ada budak nakal, ada budak terejal, kita kata nakal macam setan hah gitu. Ada ke budak nakal kat kampung kau masa kau kekecik. Seingat saya kalau kampung saya masa saya kecik tu, ntah saya tak ingatla. Sebab saya ni memang tak de kawan pun, kalau berkawan dengan sepupu sendiri je. Saya ketegori budak baik, so memang tak layan bebudak yang ntah apa-apa ni pun. Tapi kalau dalam felem tu kita ada Anak Ku Sazali.

Ok berbalik pada anak AI ni, kalau macam budak kalau ini jaman dia dah besau le kan? Dah God Father dia pun dan umur 80 tahun lah gitu kalau tak silap. eh 75 tahun. Katalah dia amik AI jadi God Child dia masa umur 20lah katalahkan, kira la ni AI 55, wah dah kira umur macam-macam saya gitu. So macam orang tua ganyut yang tak sedarkan dirilah tu. Tapi si AI ni tak bolehlah kita nak banding dengan umur manusia, kalau banding dengan agak-agak umur dunia, atau umur anak setan, anak Jin. kira dia masih budak-budaklah kan?  

Apa salahnya si AI ni? Satu salah dia, dia tak tau mana buruk mana baik, dia ikut aje sapa yang tetapkan/set kan apa dia nak buat. Itu cara aku faham sikit-sikitlah. Kau yang setkan apa kau nak, lepas tu dia follow je. Tapi aku rasa masalah dak AI ni dia tak de naluri. Naluri dia ikut naluri tuan dia. Jahat tuan dia, jahatlah dia. 

God Father bukan tuan AI, dia just the GOD Father. Apa yang bikin God Father dia decide to buka pekung anak sendiri? Aku rasa macam ada konflik antara God Father dengan tuan AI. Aku rasalah. Dan aku rasa lagi ini semua pasal nak rebut market je, nak jana income dari well apalah lagi kalau bukan, rating, viewership dan sebagainya. Dia nak kita melekat kat wall dia, situs dia, hah gegitule---dia nak kita ketagih dan ketagih sanggup berabis duit nak tengok dia. Aku rasa itu konflik dialah.

Dia ada banyak benda AI ni bahaya yang God Father dah listkan, aku baca macam ada 5 bahaya. Tapi aku fokus kat bidang iklanlah, sebab itu yang aku suka dan dekat dengan aku, pun. Pasal dia nanti boleh amik job aku, aku idaklah kisah sangat sebab dah nak pencen pun, duit pencen nanti ada. Kemungkinan dia kebas duit pencen aku? Toksahlah dok pikir panjang sangat, buat kita stress je.

Lagi satu sini aku bukan nak cakap pasal dak AI tu pun, tapi pasal GOD Father dia. Dah tak daya dah orang tua tu memikir onar yang dak AI dah buat sekarang ni, instead of didik AI ke jalan yang benar dia dah jadi macam P. Ramlee je, serahkan anak ke Polis? Malangnya tak de Polis pun boleh penjarakan AI. Kalau manusia boleh kau gantung, kau penjarakan begitu sahaja. Tapi ini AI bukan itu jalan penyelesaiannya. So, God Father ambil jalan dedahkan keburukan/ bahaya anak dia.

Bila dia buat macam tu, ada aku risau? Bohonglah tak risau, tapi aku ni jenis coolll---alah dunia dah nak kiamat memang gitulah gayanya. Boleh berperang kita nantinya, berbunuhan gitu? Wah sangat kacau, kan? Tapi pada masa yang sama aku ni kan banyak pergi kaunseling bagai? Aku belajar positif thingking. Walau ramai orang kutuk positif thinking ni, dalam satu hal, saya guna juga, as long as kita boleh kekal coool, kan? Positifnya saya, saya fikir macam ni je, nanti tu adalah orang-orang, anak-anak muda yang genius dok pikir macam mana nak mengendalikan dak AI tu.

Buat dia boleh benar-benar berfikir macam manusia yang baik. Kunun-kununnya contoh ea, bila tuan dia arah dia tulis iklan lucah dia boleh balas balas balik cakap "tak mau, berdosa nanti mati masuk neraka, siksa" ha ha ha gitu.

Kenapa kena fikir yang sangat positif gitu? Dah la ni dalam audit ni saya kena buat audit ICT, so mana mungkin saya lupakan AI. Macam lagu Raihan tu---"begitu syulit lupakan Raihan, Raihan memang baik" AI baik, tapi owner dia tu yang jahat. Bunuh je owner dia. Hurm kalau boleh dibunuh, memang dah lama kojol dah owner dia di bunuh God Fathar dak AI tu.

Tulis kata God Father, God Father, sapalah nama dia ek--- Nama dia Geoffrey Hinton.

No comments: