Thursday, April 27, 2023

UJIAN - Satu rahasia

 "Hidup ini hanyalah ujian", kata engkau, kata dia, dia, dia dan dia. Susahka, senang ka, semua itu ujian. Kata banyak oranglah, kan? Orang kata lagi, "kita diuji bla bla bla bla" cumanya saya selalu terfikir, adakah kita ini sedang diuji atau didatangkan ke muka bumi ini sebagai penguji untuk menguji seseorang? Contohlah ibu bersungut, katanya dia diuji dengan anak yang nakal/tak mengikut kata, bla bla bla. Anak pulak komplen dia diuji dengan parents yang bla bla bla. Semua kena uji.

Saya fikir begini, apa kata jika ibu saya marahkan saya, berkata begini "Allah mendatang saya dengan sikap bertentangan dengannya bagi menguji ibu" instead of saying "Allah menguji saya dengan seorang ibu yang cerewet/perfectionist  yang kuat membebel" Menguji itu bikin kau rasa macam iblis, macam watak Wednesday Addams, Cruella de Vill, Joker ke, kan. Tapi jika kau tukar pola pemikiran begini you are in control. Kau boleh pilih sama ada nak ubah diri kau, atau nak buat bodoh saja. Tapi kalau kau fikir like the latter, pastinya sulit untuk kau ubah sikap ibumu, kan? 

Bila kau pilih untuk buat bodoh, kau bilang begini "kalau semua nak main watak Cinderella, life dia akan jadi boringlah,kan. Tapi dalam kasus ibumu pasti itu bagi motivasi buat mu untuk lebih berhati-hati, cermat dan berhemah, sesuai dengan laras standard ibumu yang cerewet itu. Tapi kalau yang tak puas hati dengan kamu itu alah sekadar ntah sapa-sapa saja kau boleh kata begini, "well. some one has to be the villain in some one's book "kita adalah watak jahat dalam cerita haters", so be it. Buat bodoh sudahlah.

Apa pula kiranya berkonflik dengan belahan jiwamu? Apa masa bercinta dulu kau tak nampak titik bengik aku? Kenapa baru sekarang kau perasan, sedar, aku sudah tak seperti yang dulu? Orang muda mana nak sama dengan orang dah berumur,kan? Saranan saya, buat bodoh jugalah dari menyiksa diri merevers-revers agingkan diri dengan bebenda yang pelik-pelik dan akhirnya menyiksa diri. Bukankah konsep cinta menerima seadanya.

Nah, wat if berkonflik dengan Tuhanmu. Malas nak sembahyang, malas puasa, malas-malas-malas, serba malas, hah itu kena berubahlahkan. Betapalah berat kita mau ubah sifat mazmumah yang ada dalam diri, haruslah terus mencuba. Itu perjuangan sebenarnya kita sebenarnya. Di pertengahan jalan ditemukan dengan macam-macam halangan, ujian, tetaplah mencuba menggapai cinta Abadi.

No comments: