Wednesday, April 26, 2023

Raya-Raya-Raya

When my boss yang selalu bengang dengan itu ini cakap begini, "Mar ni dia jenis susah nak bengang" I took it as a pujian bukan menganjing. Dan nak kuatkan hujah "bos memang puji aku" sebab dia ada tanya macam mana you tak bengang. Masa dia tanya saya cakap je pegi bersenam, tanpa fikir panjang.

Yeah memang I thought kalau you bengang pegilah bikin benda-benda yang boleh distract you dari benda yang mengganggu fikiran. Itu yang saya belajar dari kaunseling dan terapi. Later on, especially memusim raya-raya ni I tetibe terfikir pulak bila orang semua kalut-kalut bengang I is ok je. Apa yang kalut sangat tu? Saya beraya kat Kelantan atau Kedah ka, yang menghadapi krisis bekalan air bersih? Rasa raya kat Melaka je,kan? Masalah air memang tak de, tapi panas lit-lit-lit ya amat. Lagi satu katanya itu lebuh AMJ tu memanjang jer jem, melambatkan perjalanan kita nak beraya atau nak shoping raya last-last minit.

But then again, tu bukan masalah sangatlah. Tapi bagi golongan kengkawan geng suka masak-masak, mereka akan bengang dengan kerenah ipar-duai yang lek-lek, datang makan je, lepas tu tinggalkan rumah mak ayah gitu saja. Sapa yang tinggal umah mak, dan tak de anak kekecik hah dialah jadi babu dalam rumah itu. Ada pihak yang rasa dia saja yang penat. Orang lain relek je. Lepas tu mula marah-marah bila tetamu dah pulang, rumah jadi agak sikit tunggang-langgang.

Masa tu mulalah dia membebel, berleter dan macam-macam lagi. Saya heran dengan orang yang berleter tak puas hati itu. Kenapa dia mau marah-marah. Ini hari raya patut kita syukur orang datang sebab nabi kata tetamu bawa semua barang tak elok keluar dari rumah. Kalau penat  memasak tu dan mengemas rumah mestilah ganjarannya pahala yang berlipat-ganda. Then saya terfikir, tidak semua orang punya daya imaginasi yang kuat seperti saya yang dapat menggambarkan tiap tamu pulang kala-jengking-lipan semua mengekori mereka keluar dari rumah kita. Jika anda dapat mengambarkan itu semua pasti letih-lelah melayan tetamu hilang begitu sahaja.

Namun saya fikir bukan itu perkara pokoknya, tapi membebel sebab tak puas-hati sebab dia rasa dia seorang saja yang penat membanting tulang, orang lain buat donno je. Kita harap orang tolong kita. Jika tak expect pertolongan orang, saya rasa kita akan jadi taklah bengangang kan? Kita pulang ke kampung, kita tak expect apa-apa pun. Bagi yang menerima kepulangan perantau, kita tak expect apa-apa dari mereka yang pulang berhari-raya di rumah kita. Bila mereka mau pulang, yang patut kita jangka ialah kepenatan melayan makan minum mereka, dan mengemas rumah setelah mereka bergolek-gelantang dan anak-anak mereka menyepahkan rumah kita. Kau expect penat ajelah,kan. Jadi tidaklah kau marah lagi kalau kau betul-betul penat. Kau bayangkan raya tu macam kau kerja part time bikin house-keeping kat hotel, homestay. Beza bikin part-time dapat duit, ni bukan dapat duit, keluar duit lagi ada sebab nak belanja makan-minum mereka. Kau hanya mengharap balasan pahala je dari Dia.

So dengan expectation betul dan tepat, kita tidaklah bengang jika orang tak tolong kita di dapur ka, tak tolong kemas rumah ka, apa-apalah, kan? Yang selalunya kita terkoyak, tersentap lalu terluka tu bila kita expect benda lain, tapi tak dapat, atau dapat yang sebaliknya. Apa kau expect, orang balik kampung bagi kau duit ka? Apa harapan kau sebenarnya? Kalau tak jumpa, bising rindu, bila dah depan mata, bising penat pulak haish!!! tak faham.

 

No comments: