Thursday, September 12, 2019

Reputasi Melayu----

Masa saya outstation hari tu, kebetulan sistem air port tengah down. Mujurlah masa saya check-in, ok. Pagi je ok, team kami yang lagi satu macam gitulah stuck 4 jam kat airport sana. Saya teringat cerpen kenalan yang mengaku saya ni kawan baik dia berjudul Historia Kencana. Kawan saya ni bukan Melayu. Bumiputera aje. Dia memang cukup takut kalau Melayu hilang kuasa. Dia takut 13 Mei. Sebab takut sangat 13 Mei itulah jadi cerpen Historia Kencana tu. Personally, saya rasa terhina juga sebab kawan sendiri pandang macam tu pada Melayu yang hilang kuasa. eh teruk sangat ke kita ni? Hilang kuasa sikit dah nak ngamuk. Ke yang suka, marah-marah, tu, engkau?

Bukan orang bukan Melayu je, budak-budak muda Melayu pun rasa macam gitu juga. Komen mereka "yek ella orang bumiputera Sabah Sarawak tu lagi teruk kena buli, ok je" Itu budak-budak, yang sebaya saya pulak kata politik PAS UMNO politik Assobiyah nau nau. Nau nau tu loghat orang Melaka bagi bebono----benar-benar. Sangat Assobiyah.

Begitulah ceritanya. Bila berada dalam keadaan macam ini kata-kata hikmat seperti di bawah memang sangat therapeutic untuk mengubat jiwa yang kesedihan dituduh tak boleh terima kenyataan, suka mengamuk sebab kalah dan sebagainya....bila masala yang kita mengamuknya tak tahulah kita.

Be more concerned with your character than your reputation, because your character is what you really are, while your reputation is merely what others think you are. --- John Wooden

Tapi tulah bila kita hilang kuasa je, bangsa lain, juga bangsa sendiri ada yang menjangkakan kita akan mengamuk tak lama lagi.

No comments: