Monday, April 29, 2019

Putera Palsu 2

Cerita Putera Palsu ni dulu masa saya sekolah-sekolah dulu memang fames. Paling fames masa tu Putera dari Kelantan. Kecoh cerita dia, tapi saya tak ingat. Yang saya paling ingat kisah kerabat Raja dari Johorlah. Al maklum saya sekolah di Johor masa tu.

Ada satu anak Raja Johor yang sangat dibenci oleh orang Johor sendiri. Nama dia Tengku Majid. Natah napa tah orang benci, tak tahulah. Orang kata dia ni suka masuk kampung dan kacau anak dara orang. Itu yang orang benci dan mula mengungkit-ungkit kisah keturunan dia yang dari lanun katanya.

Raja Negeri lain yang orang benci ialah Pahang. Sebab Orang Bangsawan Pahang ini terkenal dengan suka kawen artis. Almaklumlah masa tu rata-rata zaman orang tak suka artis. Bukan macam zaman sekarang, artis dipuja dan diburu. Lalu dibongkar ulang ceritalah pasal Sultan Pahang yang suka jual tanah balak kat Cina.

Kalau Johor jadi kaya-raya sebab melanun, Pahang pula membalak---memusnahkan alam sekitar. Orang tak suka, orang marah sebab kelaku perangai orang Istana yang bukan-bukan. Itu cerita dulu. Zaman sekarang dah berubah. Nampak anak Raja je ramai yang pecah ovari. Paling glemer pun anak Raja Johor dan Pahang juga. Almaklumlah derang itu bukan orang lain pun, sepupu. Kuat sungguh pertalian Johor dan Pahang ini. Mereka share nenda yang sama. Nenda mem Salleh you. Orang Great Britain.

Tapi zaman ini bukan macam zaman orang dulu-dulu. Orang suka Anak Raja Pahang dan Johor ini. Kenapa? Anak mem-Salleh ini orang suka. Ayah Anak Raja Johor ni suka bersama Rakyat. Adik dia, Mama kepada Anak Raja Pahang pun sama juga macam abang dia. Mereka suka jelajah negeri mereka untuk bersama-sama rakyat marhaen. Itu yang orang suka dan orang dah tak bising sangat pasal keturunan Lanun ka, keturunan pemburu retis, sampai gadai Hutan Balak negeri kat Cina.

Anak-anak Raja ni pun elok jak tak ada skandal sana sini. Yang satu tu dah kawen, lalu beranak-pinak tak kisahlah dia nak nangoi pun, atuk-nenek dia kaya raya duit/harta banyak apa? Dulu sebelum masa PH tak payah banyak, kalau ko ada RM1 Juta jak simpan dalam TH, setakat nak nangoi sorang dua tak de masalah, makan dan besarkan anak pakai hibbah TH pun cukup dah tu, (dululah masa sebelum PH dulu, la ni tak tau le cukup ka idak? Itu baru sejuta, harta lanun takkan takat Juta-Juta aje, kan? Yang sepupu dia baru umur 23 tahun, tak habis belajar lagi, dan sangat low profile....

Itu cerita pasal Anak Raja Keturunan Lanun + Mem Salleh...

Inilah dia Nenda bertuah yang telah menghadiahkan Malaysia dengan Anak-anak Raja Melayu yang Ohsem
Apa cerita pasal Anak Raja Selangor pulak? Selangor pun saya ada dengar juga dari sepupu saya. Dia sekolah di Kelang sana. Itulah dia balik Melaka dia bawak cerita Istana Selangor, saya pula membawangkan Anak Raja Johor. Selangor ni teda Lanun mereka ni, teda artis-artis, kacau-kacau anak dara orang. Teda buat gitu sebab Nenek dia katanya ada SAKA besaaaaaar.... uish takutkan!!! masa nak mati, tak mati-mati. Ingat dah nak mati, tapi bila waktu lunch, dinner, breakfast, kambing seekor pun Baginda boleh habiskan. Al-kisahnya nenda ini menuntut ilmu pengasih agar suami dia Sultan Selongor tak main kayu 3.

Keturunan dia tak tercemar, tak palsu? Tak. Masa itu memang tak ada cerita yang Selangor ini Palsu. Tapi masa saya buat master baru-baru ni, pensyarah saya cerita, Selangor pun palsu juga. Suami nenda SAKA tadi anak gundik Sultan yang berbangsa Cina. Itu pasal mata dia sepet. Anak Melayu dah kena penjara ntah kat mana tah. hah gitu cerita dia.

Jadi memang kalau puak-puak anti-Raja nak serang Anak-anak Raja ini memang boleh, pun. Tak fitna pun memang faktanya begitu. Kenapa saya kata fakta bukan auta. Sebab yang sampaikan cerita ini bukan orang-orang tak sekolah, yang cerita ni cikgu, pensyarah yang tak ada kepentingan apa-apa pun. Bukanya orang politik, super creative yang suka berkhayal dan mengarang karang neratif super songsang, pun. Saja kita suka cerita membawang-bawang buang masa. Zaman kami dulu tak mainla membawang hal retis. Kita tak kenal, pun sapa retis, kecualilah retis tu ada skandal dengan anak-anak Raja.

So Anak Raja Palsu vs Anak Cucu Mamanda Kutty, pejuang LGBT, ko pilih yang mana?


No comments: