Tuesday, April 9, 2019

Cerita Dulu-Dulu

Saya ni memang jenis tak reti nak membodek dan tak pandai kawan dengan lelaki. Agaknya sebab inilah satu masa dulu derang pakat ramai-ramai kata saya gila. Bukan sorang dua, bergerombolan gitu, siap masing-masing dengan koncu-koncunya. Ini cerita di alam maya.

Does it affect me in the real world? Bohongla kalau saya tidak. Yes it does and alot. But I took it in the positive way. Saya sambung belajar, dan lepas habis belajar ni saya focus kepada gaya hidup sihat, bersenam dan eat clean. Saya juga menyertai NGO, so that I don't feel alone.

Dalam semua-semua dok pakat "balun" saya ada jugalah orang yang percaya sebenarnya saya ini berbakat besar dalam bidang penulisan kreatif. In fact ada sorang tu kata, saya di"balun" sebab cemburu (kenapa harus cemburu dengan budak kerani gemuk dan pendek macam saya ni, GILA apa?)dan offer jadi jadi guru pembimbing penulisan. Saya memang berbesar hati dengan kesudian dia. Ada juga kawan baik percaya saya boleh tunjuk kepada mamat-mamat ni semua yang saya sebenarnya  pun boleh menulis!!! Itu sudah semistinyalah, tapi saya tak suka compete dengan orang. Terutamanya dengan lelaki yang sanggup "pukul" orang perempuan.

Lebih baik saya bersaing dengan diri sendiri. Tapi saya macam rasa macam kawan saya tu nak saya "tunjuk" hebat dalam bidang mereka. Saya kena be firm with her yang saya tidak berminat lagi nak tunjuk saya betul, saya tak gila dengan berebut audience di pentas sastera. Tak pekdahnya pun. Last-last sendiri dapat sakit paranoid kunun ada orang benci, ada musuh ada pesaing bagai, tapi yang sebenarnya tak ada orang kisah pun sama saya. To her/them, get into public, bercakap itu mercu kejayaan/ tanda kita ni berada di landasan yang benar. Pada saya itu bukan keutamaan bagi saya buat masa ini. Keutamaan saya ialah kalahkan nafsu yang suka nak makan itu ini. Baju-baju yang mula menyendat dan selesa semula dipakai pun adalah tanda kejayaan saya.

Takrif kejayaan kita sebenarnya berbeza. To me enuf for you to be healthy and happy. Tak perlu jadi hero penyelamat, punya follower setia yang sanggup "mati" untuk kau sebab kalau jadi pun, bertasbihlah pulak yang semua orang "Fitnakan saya, semua orang berkonspirasi menjatuhkan saya". Peningkan kita nak layan,orang macam tu? Apatah lagi yang meroyan tu diri kita sendiri he he. Tengok aje scholar yang telah dituduh menghasut TMJ. Senyap-senyap aje, (tak de sapa tau sapa mereka, kalau tak de orang bocorkan paper mereka, kita takkan tau) derang bentang paper depan Raja-Raja dan impactnya TMJ dah berbunyi dan tibai ATUK. Sampai ATUK ugut TMJ balik nak kenakan TMJ dengan undang-undang anti-menghasut.

Tak perlu publisiti murahan sebanarnya jika benar tulisan kau tu betul-betul power. Tak kisahlah power nak ajak orang bergaduh ka atau power nak ajak orang berdamai. Yang penting apa ya? ntahlah. Audience kau kut. Kalau tulis untuk audience minah-minah psiko kuat berangan feeling-feeling jelita dengan kejelitaan dia boleh ubah dunia), hah dapatlah cerita-cerita murah "perang HUSNA---FIKA" drama Jangan Benci CintaKu.

I minat nak tulis untuk Raja-Raja ka. Neh... like I said, I minat nak tulis pasal eat clean dan my journey fighting my mental illness, if I rajinlah. Dulu masa derang serang-serang I pun I dah set begini:- If I were to write, my audience will be pesakit mental macam I juga. Iya dah derang sakit, chances derang baca tu kecik, lah. Tapi mereka ada mak ayah, penjaga yang saya pasti minat nak baca buku saya. So, masa tu saya fikir buat apalah saya buang masa nak tunjuk kat orang yang ada stigma pada penyakit mental yang pesakit mental ni ok-ok je. Derang itulah yang tak oknya, sanggup hina, keji dan fitna pesakit mental macam-macam. he he

No comments: