Wednesday, April 10, 2019

Cerita Dulu-Dulu 2

Ni sambung cerita semalam ya...

Macam mana pulak tetiba orang kata saya gila? Mustahil lelaki boleh jadi sejahat itu.

Ceritanya begini, dia sikit lebih kurang macam cerita Syed Sadiq pegi masuk lorong Pembangkang lepas tu kena boo dengan pembangkang. Cuma bezanya dia Sadiq, Menteri, saya Mardhiah, kerani cabuk gomen yang sedang dalam recovery journey in mental illness.

Cuba bayangkan Sadiq bukan Sadiq, hanya seoran kuli gomen yang sedang berjuang menangani masalah mental, termasuk kat lorang BN dan cakap "Bossku pencuri-pencuri-pencuri-pencuri". Hah gitulah ceritanya. Awat marah sangat? Benak sangat bodoh sangat ka penghuni-penghuni lubuk yang saya dah termasuk itu. Tidak. Tidak sama sekali. Bahkan mereka itu bijak-bijak belaka. Pendek cerita intelek. Tapi intelek dalam internet ajelah. Depa ramai dok pong-pang dalam online je. In real life suara dan aspirasi mereka orang tak ambil port pun.

Al-maklumlah lubuk itu namanya lubuk sastera. Sepatutnya jadi lubuk paling syumul, tapi di Malaysia apresiasi sastera ini tidak sehebat mana pun. Infact kalu nak banding persatuan sastera dan persatuan sakit mental semalaya, persatuan sakit mental lagi orang nak cakap eh, lagi banyak duit, kut. Malaysia ini dah sampai satu tahap semua kejayaan diwakili oleh RM dan sen. How much cash, asset that your persatuan have in the bank account. Gitu. Sebab masa tu di sini "CASH is THE KING"

Orang-orang sastera ini meroyan kunun gomen tak amik port pasal mereka. Cuba ko bayangkan, ada satu tahun tu derang buat event kat dewan sekolah je. Bayangkanlah persatuan sakit mental pun boleh buat dinner kat hotel. Ada ka idak dinner yang persatuan sastera sendiri organised tak tau la saya. Tapi kalu majlis-majlis hari raya ka, apa-apa majlis ka, derang buat kat rumah derang yang derang panggil "Rumah Pena".

Begitula orang-orang bijak ini jadi so-so macam itu ja... Saya pun menegurlah. Kebetulan derang ada gaduh pasal ada sekelompok penulis yang derang label penjual bakat, perosak pemikiran rakyat...iaitu penulis novel pop. Meroyan-royan derang. Silapnya saya teremel royanan mereka pada sahabat yang ntah ada sikit gaduh / tak berkenan dengan ada so and so la.The gist of the gaduh-gaduhan, "jangan marah rezeki orang, kalau betul kamu bagus, tulis bagus-bagus, jual sampai laku supaya lebih laku dari yang kamu marah sebagai pelacur bakat/penulis perosak"  Habis la jadinya. Perang gituuuu....

Perang, perang, perang sampai keluar gila-gila-gila ini. No big deal for melah.

Memang saya gila apa. So, jaga ajelah kesihatan, dapatkan nasihat doktor dan bersungguh-sungguh ikut program pemulihan agar kata-kata kesat dan tuduhan tak berasas mereka tidak memudaratkan kesihatan saya.

So sampailah hari ini, saya bukan setakat habis diploma je, sempat habis master lagi. Master dalam bidang akaun la. Kalau buat sastera agaknya tengah buat PhD. he he... Memang nak buat sastera, tapi saya kije kerani akaun, saya belajar akaunlah.

Itu ajelah ceritanya. Cerita saya memang succsesslah

Cerita derang tetaplah begitu juga. Tetap tu meroyan-royan menuduh gomen tak amik cakna kat deme. Betul la ni gomen yang naik tu gomen idaman hati mereka. Infact ada antara Jeneral-mereka dah dapat naik kementerian pun. Dari orang buku ke Parlimen. Tapi sorang itu ajelah. Yang lain-lain tetap tak puas hati sama gomen. Mereka kata Gomen not doing enuf.

Ala gomen baru 10 bulan. Nak realisasikan impian mereka tu perlu duit. kan Cash is the King. Masalah sekarang ni, politician faham impian mereka tapi asyik tak cukup duit memanjang. Mana saya tau tak cukup duit? Saya taulah sebab politician tu bos saya he he... dulu saya jaga KPI bab audit dia. Nasib baik Audit dah gugur dari KPI menteri. Stress agaknya kalau masuk juga. Mana tak stress, KPI asyik tak capai sebab tak de duit dan iron-up apa-apa masalah yang audit bangkitkan. Nasib baik audit tak audit sastera, kalau audit lagi pening Menteri nak jawab, kan. So la dah gugur, syukurlah. Menteri tak pening, Audit lagi tak pening,

Susahlah, kalau kita tak cukup duit,kan? Macam mana nak bawak derang makan kat hotel, nak bagi makan budak-budak sekolah selaras dengan menu cadangan Kementerian Kesihatan pun Menteri saya "sakit". Menteri bukan nak jaga orang sastera sahaja. Menteri ada ramai lagi budak sekolah yang dia nak jaga. Duit dapat banyak potong sana-potong sini. Manalah Menteri nak terlayan penulis-penulis sastera, ni kan?

Itu derang tak nak faham. Puncanya bergila-gila-gila ni juga sebab saya cuba nak fahamkan Menteri tak mampu nak bawak derang makan kat hotel. Marah derang... "memang tak mampulah sebab gaji orang gila macam kau buat akaun"--- Hey si Gila engkau tu gila, bini menteri curi duit pun mana kau sedar" itu dulu.

Hari ini bini Menteri yang kuat curi duit tu lakinya dah kalah. Naik Menteri baru yang derang harap-harap dapat bawa derang makan-makan hotel, naik kereta besar, rumah besar, sales besar, bini besar, gundik jak comel jelita. Tapi kan baru 10 bulan. Tunggulah 10 tahun lagi. Kalau 10 tahun lagi dok meroyan lagu yang sama, tak tahula kita, sapa yang sebenarnya gila.

Itu pasal masa derang kata saya macam-macam saya diam je. Sebab saya macam yakin gitu, tukarlah menteri dari langit pun, menteri akan lebih fokuskan budak sekolah dari budak sastera. Itu je... Ko nak semua besar, ko sendiri fikirlah macam mana nak membesarkan audience, follower kau. TU je. Jangan harap gomen nak membesarkan kau sangat-sangat.

Latest saya dapat dari FB feed saya. Betui, ka? Hat baru semalam melintas dalam FB saya Menteri dok puji-puji ada satu minah editor Institut rajin menjaja dan mencadang buku apa harus Pak Menteri beli. Jadi menteri ucap tahniah dan saran supaya terus menulis. Besok-besok kalau betul Institut di tutup bolehlah member fokus pada penulisan,kan. tak payah pergi parlimen jual buku lagi. By the way I just wonder ada berapa banyak buku laku/berbaloika kalu open table di sana?



Kalau mungkin bertukar sohih, memang malanglah nasib, mereka, kan? 
latest update:-

Tun Daim kata Pakatan only need another six month to sort things out. Hurmm walau saya sktikal, tak berharap sangat kali ini janji dikotakan, pun bagus juga kalau jadi nyata. Walau personally saya akan lebih seronok kalau lepas 6 bulan tak ada apa-apa pun jadi. Seronoklah sebab bole cakap kat kawan-kawan penyokong kuat PH " I told you so!"

Tapi tu, dari dok tunggu lagi 4 tahun lagi nak tukar kerajaan balik, (tapi kerajaan yang nak diganti tak pernah janji bulan-bintang macam yang ini) if reallylah pakatan yang ini boleh ada magic, lagi 6 bulan, harga petrol 1.50 seliter, peluang kerja lagi bagus, harga barang turun (walau it is too good to be true,kan) sapalah tak suka. Kau tak suka ka? Kalau dah pulih, apa payah nak tutup-tutup ITBNM, ni,kan? Kau nak pulih guna sihir ka? Jin Ifrid, ka? Lantoookkkk, yang rakyat tau please ea harga barang murah, semua murah, gaji nak tinggi. Itu je.

Cuma ramai juga cuak dengan si Daim dan Madey ni, takut he need another 6 month untuk pulihkan poket dia jer...poket rakyat masih juga koyak. Isyh isysh, kalau ini berlaku, memang malanglah rakyat.

No comments: