Sunday, September 20, 2015

Aktiviti Hujung Minggu

Orang bujang hujung minggu apa bikin? Duduk rumah tidur ka? Saya memang jenis yang jarang keluar rumah, bukan pasal alim ka apa, kalau keluar duit pun keluar sama. Life as student, memang kena ikat bajet sikit. Sebelum ini pun saya pernah dimarahi kawan sebab plan mau sambung master lepas degree ini. Kata dia sudah-sudahlah itu...saya faham, kehidupan sebagai part-time student ini merompak saya dari dia. Saya tak mampu bercuti/melancong, bershopping dengannya dan macam-macam, lagilah yang dia ajak, saya tak bule join, kerana kekangan kewangan.

Jadi hujung minggu lalu saya habiskan dengan menonton debat Piala Hantu Raya dalam FB, antara Rausyan fikir penyelamat ummat, dengan Aji, 50+, CFO berangin. Si Penyalamat kata Aji Cytroll, belaan PM. Aji kata si Rausyan Syiah jahil murakab, si bodoh yang tak reti simpan bodoh...gelihati tengok mereka berdebat pasal apalagi kalau tak  pasal 1MDB...

Saya tak rasa kalau sesaorang itu mau 1MDB pulih dan dapat menjalankan tugasnya, maka orang itu macai PM. 1MDB ini syarikat berhad, dengan Memorandon of Articlenya lagi satu apa tahnya, (article of association???, iya ka ini?) dia ini bolehlah kita kata sebagai entity yang ada tanggungannya sendiri. 1MDB tugasnya cari dana untuk bantu pembangunan negara. Kalau berjaya tak taulah apa impaknya, tapi ada orang kata kalau berjaya nanti tidaklah ada proksi lagi.

Kalau kita* di Sabah, terutama kalau kita di Pendidikan Sabah, nanti segala projek-projek dari sekolah sampailah Jabatan Pendidikan Negeri semua akan diuruskan oleh orang sini. Kalaupun projek itu dari Putrajaya, yang bikin kerjanya orang sini.

Susahnya kalau orang Kementerian (Putrajaya) yang bikin, dan diberi pada syarikat semenanjung, satu, dari segi aspek pemantauan kerja. Macam mana dia nak pantau kalau dia duduk di Putrajaya sana,kan.  Ada kes orang Negara Sabah ni, langsung tak tau apa-apa, tiba-tiba kontraktor masuk sekolah mau bikin itu ini. Itulah yang jadi jamban pun rege sebijik sampai setengah juta. Macam mana 1MDB boleh hapuskan proksi, itu tak tahu,lah saya. Orang cakap macam itu saya doa ajelah 1MDB pulih.

Orang yang mau 1MDB melokop dia akan cakap begitu-begini-begini. Mereka memang kuat. Panggil Amerika, panggil Swiss suruh tangkap, dakwa PM, dan seterusnya 1MDB bolehlah dikafankan. Betul syarikat berhad itu bersifat perpetual succession, tapi boleh juga dikuburkan. Mereka mau syarikat ini cepat-cepat mati, kerana kata mereka kalau dibiar hidup, Malaysia boleh jadi Greece.

Kira kalau mo dibikin analogi, dia macam orang bela hantu rayalah, dah nak mati tak mati-mati, tapi bila time makan, kambing waima lembu sekor pun boleh ditelannya sampai habis. Kalau tiap-tiap hari kena sedia kambing dan lembu, boleh jatuh papa kedanalah family yang ada bela hantu raya ini.

Saya pun tak taulah mana satu betul, mana satu salah, yang saya tengok yang bertoye2 menyerang 1MDB ini tak ada latarbelakang finance pun…so, simpulkan ini pertentangan antara ahli and non-ahli. Saya tidak anggap remeh, underestimate their ability. Sebagai pelajar perakaunan memang saya sedar, kalau tak betul-betul, bidang kami boleh jadi marginalised. Adakah saya takut? Kenapa harus takut? Ustaz ada kata bila nak kiamat nanti satu persatu ilmu akan diangkat ke langit, dan ilmu pertama terpadam ialah ilmu Faraid. Ilmu kira-kira ini susah...kalau boleh cari makan dan jadi terkenal, boleh jadi Rausyan fikir dengan tabur benci-sana-sini, momok-momok orang kunun ada hantuuuu...mari lawan hantu,  buat apalah mo susah payah belajar, ambil exam yang susah-susah, esok rezeki murah hidup mewah sikit dikata orang, jadi kaya sebab mencuri, jadi khadam pencuri? Jadi auditor tak bermaruah, sorok-sana-sorok-sini, semua bantai bagi true & fair view sebab takut hilang client. Itu kalau rezeki murah, kalau tak murah ada degree pun dok jadi kerani akaun jak orang kutuk juga. Aiii, belajar punyalah bagai nak pecah kepala, jadi macai aje?

Sekarang ini zaman Anglo-America, lepas ni (yang budak anti-Anglo-America), dok harap ganti tu, ntah sapa? Dia, berhala dia dan segala proksi sekelian yang sedang dalam kelaparan barangkali tu. Macam mana dia nak ganti yang ada ini kalau dia bukan akauntan, lawyer, manager? Macam manalah nantinya ekonomi negara kalau jurutera + runner gila berbotox, selfie, menangani masalah ekonomi dengan berpencak silat dalam facebook memomokkan follower dengan menjerit Greece, Greece, tangkap tuan hantu raya 1MDB. Lepas tu tangkap Tuan Aji CFO, berangin ajak lawan gaduh. Tak dapat saya bayangkan.

Cukup-cukuplah negara dibebankan dengan proksi, syarikat RM2 yang ntah apa-apatah tu bila doktor perubatan berdelusikan jaguh Dunia Islam satu ketika dulu, jadi CFO? CEO? Negara. Ini mau jurutera + artis wali botox cinta langit, di bawah Lindungan Kaabah nikah depan Kaabah untuk jadi hero Penyalamat Ummah akhir zaman. OMG, not again, not another fake Messiah, please…. aah letihnya saya *sigh*

Note:

Kita – Bahasa Bahasan/harian Orang Sabah bermaksud awak.

No comments: