Saturday, September 12, 2015

MEMBELI-BELAH

Orang lelaki kalau pempuan sebut shopping, atau beli-belah mereka mesti fikir tempat high-end macam SOGO, IMAGO, MITSUI dan lain-lain. Yang sebenarnya perempuan ni, mana-mana tempat pun adalah syurga beli-belah, janji ada barang yang mau dibeli. Jangan ko senyum lebar kalau saya kata jom cuti di Keningau, Tambunan "apa barang boleh dia beli, lainlah London, New York, ka, kan mau kopak poket gue"

Off-courselah saya masih bujangan, kalau cuti, means cuti bersama family, tak de bajet beli-belah, yang sibuk membeli ialah mak saya. Saya ikut dan tengok, aje. Kalau outstation, tengok tempatlah...like Tambunan mesti eyeing for their halia. Nasib baik saya merantau dan tak ada sedara dekat, kalau tidak mesti bawa extra beg isi halia barang 10, 20 kg untuk jiran-jiran. Halia Tambunan memang special, halia tanah tinggi.

Ini saya cakap pasal orang local. Pasal bos saya hihihi....biasa beg tarik travel tu ada 3 size,kan. Untuk travel, outstation seminggu kita akan bawa yang paling kecil, tapi dia bawa yang no 2, tu. Pakaian ngam untuk seminggu, tapi saja bawa beg besar sebab dia dah tau ada barang yang mau dibelinya. Lepas tu dia ada beranak satu lagi kotak milo yang sedang tu. Itulah dia wanita, mana pegi, baik ceruk kampung pun, beg mesti bertambah lagi.

Bila saya tengok beg besar dia, I was wondering, apalah yang mau dishoppingnya itu. Tapi saya diam, sebab saya tau nanti saya tau juga, mesti dia akan ajak saya membeli-belah. Jadinya lepas kami selesai auditan hari pertama, sebelah malamnya dia ajak saya ke tempat shopping. Nah meh tengok syurga shopping di Keningau. oh kami mengaudit di Tambunan, tapi stay di Keningau. Jauh,kan.


Saya yang pada mulanya fikir, ala apa barang mau beli, terpengaruh dan berberanak jualah beg saya walau kecil.

hihi...apa ni?

Ini ialah cendawan kukur atau sisir yang telah dikeringkan. Memang sedap digoreng atau digulai lemak. Tapi orang Dusun dia bikin pekasam. Dicampur sama ikan, pangi, nasi. Diperam, katanya nanti ikan dengan tulang-tulang pun akan lembut, kira macam tulang ikan sardinlah gitu. Tapi ambil masa sebulan, baru dapat hasil yang begitu.

Yang ini pula sulur keladi. Memang sedap dibikin sambal atau masak asam rebus. Sulur ini yang renyahnya ialah nak menyiangnya, memang leceh, tapi yang ini dah siap siang, boleh terus disambal saja. Mudah.

Yang ini pula tak beli tapi cenderahati tuan rumah. Nasib baik Tambunan tak ada tamu malam macam Keningau, kalau tidak, tau taulah,kan. Tambunan memang famous dengan halia. Tapi yang paling sedap ialah serunding Tuhau. Di KK pun ada Tuhau ini, tapi bila tak ada tanda halal, was-was juga. Yang pasti Tuhau yang orang PPD hadiahkan ini memang dijamin halal. Dah siap pesan dah dengan orang sana mau lebih banyak Tuhau untuk dibawa pulang ke semenanjung nanti. Yang jeruk tu tak boleh,lahkan.  
Pendek kata, perempuan dan shopping tak boleh dipisahkan. kalau sebut mau jalan tu, hmmm sedia ajelah duit lebih sikit. Mesti koyak, punya.

No comments: