Wednesday, September 16, 2015

SAYA dan NYONYA

Nyonya Kim Neo tidak kisah, baju kuning ka, baju merah, yang dia tau tiap-tiap hari berkilo-kilo mee kuning dan sos cili merahnya kena dihantar kepelanggannya di gerai dan restoren sekitar bandar Tanjung Kling. Nyonya memang sangat disayangi oleh penduduk kampung, sebab dia ceria dan baik hati. Budak-budak pun suka dia sebab petang-petang dia suka bikin ais kacang dan bagi percuma pada kanak-kanak, remaja yang main bola di padang berhadapan dengan rumahnya.

Anak-anak nyonya semua sudah berjaya tapi tidak betah tinggal di kampung. Semuanya ada tiga, seorang perempuan, satu lelaki, satu lagi dilahirkan lelaki, tapi sudah menukar jantina kepada perempuan menjadi pereka fesyen terkenal yang menetap di Thailand. Yang perempuan surirumah aje, tapi suri kepada business tycoon di Hong Kong, selepas tertawan dengan kejelitaannya jadi juara ratu kebaya baba nyonya. Bukan tak pandai bahkan tika itu anaknya sedang berada dalam tahun akhir bidang kedoktoran di National University Singapura. Tamat belajar terus disambar bawa pulang ke Hong Kong.

Yang lelaki, tu….hah itulah my crush, cinta monyet saya. Ha ha ha… Abang Abeng nama dia. Abang ini jadi jurutera petroleum, pergi sana-sini, kejap Timur Tengah, kejap Alaska, kejap-kejap aje balik, sini, tup-tup dengar dan nikah dengan gadis Afrika dan kini menetap di Caaaaaape Town sana. Nak tetonggeng jugalah saya, tetiba buka emel, gambar dia nikah di gereja, Las Vegas sana pesan suruh saya pelan-pelan ayat dan tunjuk sama Nyonya.

Kata dia dalam emelnya…. My dearest beb. (Iya dia panggil saya beb, itu yang bikin saya angau 7 petala langit tuh)…

You don’t know when the cupid shoot an arrow at you. All of the sudden you see the light, you see the sun shine, you see the bla…bla…bla, ah malas saya mau ingat. Yang saya ingat “I will  pray that one day you going to have the chance to feel the feeling that I’m experiencing today when you meet your better half”

Saya pula sudah beranak empat, gembira bersama seorang ustaz tahfiz.  Abang Abeng kekal jadi abang aje. Kalau dulu emel, sikit hari facebook, hari ini watsap pula. Melalui media-media inilah kami bertukar-tukar gambar. Saya ini dari dulu posmen dia, kasi tunjuk gambarnya pada ibu dia. Dari bujang sampailah dia dah gembira ada vineyard di Afrika sana.

Nyonya tetap nyonya redha dia hanya bertemankan pembantu dan jiran-jiran yang baik seperti kami. Oh suami Nyonya, dah lama meninggal dah, kemalangan jalan raya, tika anak-anak masih kecil. Ibu kata, dia masih dalam pantang beranakkan saya tika kejadian itu berlaku. Nyonya pula sarat mengandungkan anak yang lelaki bertukar perempuan, itulah.

Tinggallah Nyonya dengan perusahaan kecil-kecilannya. Bila usia Nyonya semakin meningkat, saya pula setia jaga dia, ingatkan appointment dia dengan doktor dan sebagainya. Itu pun bukan percuma tau, abang Abeng ada bagi elaun jaga ibunya. Nyonya dah macam ibu saya.

Masa saya baru-baru bernikah dulu ada juga suami saya bilang begini, “alangkah bagus kalau kita dapat Islam kan dia”. Saya cakap pelan-pelan cakap pada encik suami, “awak jangan sebut pasal itu tau!” suami saya terkejut! “kenapa pula?” tanya dia “Si A’boon yang sekarang ni kita panggil Bony tu, pernah cinta monyet sama anak Pak Mamat Silat. Bila Pak Mat Silat tahuuuuu…..habis Nyonya dimakinya. Bony teruk diparang, sampai masuk hospital. Tak cukup itu Pak Mat buat cerita Nyonya bikin mee, bubuh lemak babi, teruk jugalah business Nyonya, nasib baik masa tu suami kak Marie, ada kaki di sini dan pandailah mereka minta chop halal JAKIM. Nak dapat chop halal tu lama juga bang, bengkel kena renovate macam-macam, kawan-kawan suami kak Marielah yang urus semua…” cerita saya panjang lebar.

Nyonya cakap “Kalau tuhan kamu hebat kenapa menuduh anak saya mau merosakkan anak kamu atas kelemahan kamu memantau dan menjaga anak kamu sendiri” Perang mulut juga mereka itu. Mujur ayah yang merupakan imam kampung ada untuk menenangkan keadaan. Saya masih ingat lagi nyonya meroyan memaki-hamun keturunan Melayu dan Tuhan Melayu dalam Bahasa Hokien. Oh saya memang pandai bahasa itu, bukankah Nyonya juga ibu saya, masakan anak tak faham Bahasa ibunya sendiri? Nyonya bukanlah berbangsa babanya Nyonya pun, kami saja yang panggil dia Nyonya.

Susah hati saya kalau Nyonya benci saya pula, semalam saya berdoa, janganlah Nyonya berpatah arang berkerat rotan sama saya. Nanti saya Rinduuuu… Tuhan makbulkan doa saya. Keesokkan harinya Nyonya sudah cool, dia minta maaf atas apa yang diucapkannya pada malam semalam. Dia pesan sama saya kalau saya mau keturunan saya selamat hantarlah anak belajar sekolah secular. Jadi Imam, ustaz, ustazah memang baik, jaga agama, tapi nak jaga perut, kena ada ilmu dunia, kalau perut , lapar, agama pun orang akan gadai untuk perut. Kata Nyonya “Orang kamu kuat makan, kuat berhias, kuat bertuhan, tapi takut berkerja, kerja bank takut tuhan marah, berniaga tuhan marah, kerja lawyer pun tuhan marah, semua kerja tuhan marah, kerja askar, kerja jaga, kerja perang, serang orang saja tuhan suka?, sedangkan nabi kamu berniaga dulu sebelum jadi panglima perang”

Saya sendiri sekolah taklah pandai mana, awal-awal dah tak layak masuk SHEROD, atau Sekolah Sultan Muhammad lepas tu KISAS, atau  macam kakak dan abang-abang saya. Saya sorang aje jadi suri jaga anak-anak, ajar budak mengaji dan petang-petang ikut WI punya projek satu desa satu produk. Kampung kami keluarkan barang, baju sulam kebaya nyonya. Artis dan penari kebudayaan saja pakai baju tu, datin memanglah mampu, tapi tak sesuai, saiz XL pun dah nampak hodoh dah kalau berkebaya Nyonya. Kadang-kadang ikut ekspo mereka.  Hujung minggu ikut suami berkebun sikit-sikit. Anak saya pun macam maknya juga, sekolah pun suam-suam kuku saja, tapi anak yang sulung pandai main bola, adiknya  macam pandai melukis aje, sikembar kecil lagi, yang mereka tahu bergaduh dan bertumbuk, walau sepupu sebaya mereka, ada yang mengaji dah naik quran, anak saya? Pantang tak kena sebat tak mau mengaji. Satu pun tak pandai macam bapa dia. Bukan saja tak pandai belajar, tapi tak pandai main gadget macam sepupu-sepupu mereka. Tapi yang sulung kalau diajak berkebun suka, dia. Dah pandai juga potong rumput guna mesin rumput. Tuan Puteri seorang yang gian melukis tu, duduk rumah sapu sampah, lipat baju, setakat masak nasi,  goreng telur, ikan, bolelah.

Pun begitu saya tak risau itu semua sebab saya pegang pesan Nyonya anak tak pandai tak apa, janji ayah ibunya tidak takut-takutkan dia untuk bekerja. Saya pandang anak saya, saya tidak risau, semua pandai bekerja. Yang kecik tu, kalau pandai bergasak, besar boleh jadi askar, polis. Abang dan kakak pun tak pernah pandang rendah dengan saya…ada hikmah disebalik ketidak cemerlangan saya. Mereka kata kalau saya cemerlang macam mereka, alamat tak ada oranglah mau jaga mak ayah, rumah pusaka dan Dusun di kampung. Ditilik dari rezeki pula, rasanya sama mewah saja kami semua, bahkan kereta saya lagi besar dan power dari mereka. Maklumlah,kan duduk kampung, mana boleh pakai kereta tempatan, habis cikai pun HILUX, mau anggkut segala macam buah dari Dusun.

Begitulah kami di kampung ini serba biasa, serba aman, kami memang tak faham apa baju kuning, apa baju merah, buang masa aje,kan. Tapi saya kena ikut juga, sebab saya boleh dikata orang kuat WI, bendahari kampunglah tu, tak kuat tu, bendahari? Ntah apa mereka cakap saya tak masuk port, yang saya tau jaga duit sponser, cari apa-apa  barang,  perkhidmatan keperluan mereka, juga pantau stok barang satu desa satu produk. Seronok juga pergi rombongan ke Padang Merbok ramai-ramai. Kumpul-kumpul cerita pasal  produk kecantikan, tukar-tukar resepi, itu-itu ajelah. Habis politik pun kita menebak-nebak bilalah si Ratu Kuning tu nak menamatkan zaman jandanya. Dan betul ka ratu yang tua itu Rahib/wali sebab tak kawen-kawen sampai kini, ntah-ntah lesbian. Cerita kepala merah songlap duit rakyat, kami tidak ambil hal sangat sebab dah sedia maklum salah satu dari senarai tugas kepala merah (yang tak ada dalam tugas rasmi, tapi memang ada) ialah songlap sana-sini, bail-out proksi, bail out anak menantu apa. Berubah, tak berubah kerajaan, kita tetap kena kerja, atau dikerjakan? ntahlah.

Tiba-tiba ada anak dara cun menjerit "Hidup Melayu" over, mengelenjit aje aksinya. Mak Temah Laser yang 18sx itu mula sudah mencemuh. Kami ketawa sakit perut dengar monolog carutan Mak Temah yang bertela-tela berdurasi hampir 2 minit. Lepas tu kita sambung cerita lagi, anak dara tua ntah-ntah lesbian berlagak wali, janda keladi birah, mak datin gila shopping, paksa laki songlap sana-sini, mereka itu sama saja. Siapa pun yang naik kita tetap macam ini. Tak ada yang menggadai, tak ada sapa yang tergadai, pun. Tak ada yang bankrap. Momok-momok  politik sesama mereka saja itu.

No comments: