Thursday, September 24, 2015

Cuti-Cuti Raya

Sepatutnya saya pulang beraya di kampung semalam, tapi adik sepupu saya akan bernikah pada hujung minggu hadapan, jadi saya akan pulang pada walimahnyalah sahaja. Boring juga raya-raya sorang2 di tempat orang sedangkan kawan-kawan saya semua pulang kampung. Jadi saya pun troll FB PM. Saya nampak sudah adalah 2, 3 komen yang wish PM berjaya. Bila PM ucap  takziah, semua sahut innalilah, atau alfatihah. Bila ada 2,3 komen yang sengal kutuk PM, bangkit isu 2.6 billion, ada yang kena kutuk balik di ruangan reply.

So, nothing much...

Debat Piala Hantu Raya masih berjalan. Saya fikir sudah habis, rupa ada lagi...bernafsu lagi tu bila Gabenor Bank Negara suruh selesai segara masalah 1MDB. Gabenor kata, lagi cepat selesai kemelut 1MDB, lagi cepat ringgit pulih. Apalah meloncatlah si Rausyan Fikir, terus dilabelnya orang yang selama ini dok pro-1MDB sebagai Maghrur ditipu, tertipu dan menipu diri sendiri. Kali ini bukan Aji Berangin tu yang kena, tapi ada sorang lagi yang dia nobatkan sebagai prepaid macai PM berbangsa Cina. Ular? Buaya? Hantu? Puaka? yang perlu disembelih oleh sang wira penyelamat ummat atas titah dari langit barangkali.


Ini buktinya yang saya tak paranoid...Rausyanfikir memang wujud. Boleh juga bercanda dengan beliau
 di sini jika suka. Hensem,kan...tak minat keerrr...status kosong 3 lagi tuhhh, kalau tak kisah bermadu...poligamikan indah, penyelesai banyak masalah. 

Tak kisahlah hai sang wira eh...suka ati ngokolah, ada aku kisah?

Hari ini saya cuma nak berkongsi, bukan  mengulas, pasal ubat/dosage yang PM dah suntik bagi menangani kemelut ekonomi yang melanda negara. PM suntik RM20 billion ke dalam pasaran saham melalui Valuecap Sdn Bhd. Already...tindakan ini dikritik hebat oleh Ramon Navaratnam, di sini.. dan Adik Pijie, Engineer yang ada sijil ACCA lepas dapat ijazah Juretera pun tumpang semangkok.

Saya pun naik heranlah budak-budak juretera ni ek, suka beno mereka menyibuk pasal ekonomi ek, alangkah bagusnya fokus pada engineering lepas tu jadi Jurutera Islam tersohor dunia. Ni tidak sibuk dia beralih bidang, mengacau, mengomen macam dia lebih tau lagi. Nak bertukar bidang, pun tukarlah IQ budak engine lebih tinggi dari budak akaun, tentu ada jalan penyelesaian yang lebih baik dari budak akaun yang biasa-biasa aje ni.

Tapi kalu yang lebih pandai itu hanya pandai mengondem, tanpa jalan penyelesaian yang boleh diterima, macam mana kita nak terima. Nak memangkas aje kerjanya, lepas tu syor tukar tukar tukar. Kalau tukar tu dengan dirinya, sendiri masihlah okla, "why not?" Why not give him a chance, Najib sekolah VI  jak. Lepas tu pegi UK ntah habis blajar ntah tidak tu, adik Pijie lagi pandai sekolah MCKK, pergi UK jadi best student UK, ambil ACCA pun best student gak. Jadi mati-matilah mak ingatkan Kak Wan Adil eh dah tukar kak Wan Harapan, umum Adik Pijie, PM kita kalau pakatan menang, (iyalah kan adil dah tukar harapan. Harapan lebih cun kalau disandarkan pada adik-adik) Ini harapan masih pada hok gambar kat bawah tu juga yang dulu masa  belajar UM asyik mengaruk kena kurung dalam Kem Kemunting. Dalam kem bersama cikgu terbaik ilmu ekonomi, siosologi, Syed Husin pun lulus cukup-cukup makan, saja,  makkkk, tolong,  takutnya, lariiiiiiik...

Aji CFO sarankan saya follow Abdul Wahid  Omar jika benar-benar minat pasaran modal....tapi sejujurnya saya lebih suka meneroka Corporate Social Responsibility (CSR) yang masih lagi infant di sini.
Pun...kalau korang google image "penasihat ekonomi Malaysia" jeng jeng jeng hah inilah jawaban encik google berikan. Horror! Larriiiiiii... 
Nota:-

Rupanya agaknyalah ramai putra-putri penyelamat bangsa ni sedang dalam ketakutan, takutkan 1MDB...makin dibela, 1MDB, makin ganaz katanya...kata orang Sabah pun Astagaaaaaa.... Takutlah sama Tuhan, Allah, bukan 1MDB...pleaselah. Demam makcik ni tau! he he he...yang makcik ni dok takutkan penasihat Encik Google tu apa ek? Samalah kita. Sempena hari Jumaat yang mulia ini marilah kita mengingatkan diri sendiri untuk "takutlah pada Allah, bukan pada manusia, atau syarikat buatan manusia" eh tak jadilah nak lari ni. Kensel.

No comments: