Monday, September 14, 2015

MENCARI ANARKI

Artikel ini membawa  kembali saya ke 10 tahun yang lalu. Teringatkan kawan  anarki saya. Walau kami berbeza pendapat, tapi saya gembira penulis, wartawan sehebat dia sudi mau kawan sama saya pada masa itu. Saya sangat menghargai persahabatan itu. Pendirian saya, kerja gomen, kena setia pada yang ada. Kalau mau beranarki, berhenti kerja.  

Saya tidak ada masalah dengan aturan yang ada pada hari ini. Nak berjaya di Malaysia ini bukan susah sangatpun. Pokoknya seperti yang saya dah berbuih cakap, jangan belanja lebih dari kemampuan. Jangan rasa rendah diri jika kita tak dapat berbelanja semewah sebaya kita yang lain, atau pencapaian kerjaya, kedudukan materi kita tidak sehebat sebaya kita. Jangan sakit hati tengok orang yang tak sejujur kita, lebih ke hadapan dalam serba-serbi.

Dan lagi satu, adat orang makan gaji, jangan terlalu banyak berkeluh kesah, merungut tentang tugasan yang diberikan oleh orang atasan, apatah lagi sakit hati, menyampah dan memburuk-burukkan mereka. Kalau disuruh yang merapik-meraban, berterus-terang, "ini dah merapik ni, tuan/puan" kalau dia tak suka, dia boleh tukarkan kita, atau kita minta tukar. Kita kerja gomen apa? Tak semua bos meraban perangainya.

Kawan saya pun tidaklah begitu memaksa saya beranarki, cuma ada suruh saya menulis. Saya pun masa itu sudah ada blog, atas saranan seorang kawan maya. Jadi saya teruslah menulis hingga kini.

Apa masa depan anarki, adakah anarki sudah mati? Kalau budak yang tulis artikel inilah yang menjuarai anarki, saya kira gerbang sastera kita akan diasak dengan hebat. Bila anda amati dia betul-betul, maksud saya tulisan dan daya intektualnya, dia jauh lebih menawan dari A Samad Said. Dia jua bebas momokan syiah seperti Faisal Tehrani. Pada anda yang tak puas baca tulisannya di atas, boleh sambung baca di sini, atau follow facebooknya.

Jika anda tanya saya bagaimana mau momok-momokkan orang agar benci budak ini? Saya tidak lihat ada apa cacat-celanya dengan budak ini, untuk kita rasa takut atau bencikan dia. Santunilah dia dengan sebaik mungkin, dengarlah cakap dia baik-baik. Disamping itu ingat pesan saya dalam paragraph ke 2, manalah tau betul-betul jadi anarki dalam masa terdekat ini.

Apa? Tidak cukup BADASS, brutel, buragas? Kan tak seksi-AYU, utan kayu, tak ngam dengan anarki,kan. Itulah,  ya yang tuhan beri. Usahlah melugai-lugai, membubut yang enggan. Tuhan beri apa yang anda perlu, bukan yang anda mau. oklah tu ada juga, dari tak ada langsung

No comments: