Sunday, June 12, 2011

Alahai, Doktor tak berIjazah, dukun tak bertapa

Saya sangat susah hati apabila Bos no 3 saya terdengeh-dengeh bila sampai saja ke unit kami. Pendek cerita saya berlagak macam ahli Nujum yang lorat. Lepas tu dia hangin satu badan dan cakap “ko ni mulut ko kenapa celupar sangat hah!”

Dia marah sebab saya suruh dia pergi bikin check-up di hospital. Saya tak mau kalah, saya merecheh, mengumpat pula ex big boss kami yang kini kian hensem dan slim persis macam muda-muda dulu. Ubatnya??? Tak de Jusmate jusmatenya…tapi BY PASS. Haji xoxox cerita dia selalu rasa sesak nafas ketika naik tangga, dia pergi check-up, sah jantungnya bermasalah.

Saya mematikan hujah saya yang persis nenek kebayan gila dengan statetment yang maha celupar lagi bisa ini, sebab saya tau bos yang ini memang 2x5 haje angin dan celuparnya macam saya juga orang kata sanguine??? “karang kalu ada kejutan berlaku, disalahkannya bangunan baru kita yang cantik ni hada penunggulah pula, tak disemah dengan betullah, ada hantu Kak Limah?”

Bos saya cakap “iya tak iya juga, kesian hantu Kak Limah jadi mangsa fitna kita ye”

“hah tau tak pe, baik pegi check-up cepat, hospital pun dokek yeoh”

So kengkawan, kalu kamu naik tangga rasa mengcungap-cungap bawak-bawaklah jumpa doktor, dapatkan nasihat pakar.

Sebenarnya saya mau memperincikan lagi beberan ahli nujum dengan menilik, bentuk tubuh bos saya itu. Korang pepandai imaginelah eh mcm mana bentuknya, dia tak gemuk, bos saya tegap dan sasa orang nya. Cuma bayangkan ada sebiji epal besar yang menekan jantungnya menyebabkan jantungnya macam tercompress, Epal besar itulah yang sebenarnya menyebabkan dia mencungap-cungap bila sampai ke unit kami di tingkat 3. tapi saya fikir cukup sajalah saya berceritakan pasal Haji xoxox yang dah hensem dan slim itu dek gara-gara sesak dada bila naik tangga. Orang, belah perut, kasi kecik perut, jadi kurus, Haji xoxoxox kita lagi ajaib, belah dada, bule kurus. Haji xoxox kata lagi sekarang ini dia sudah tidak makan malam. Kini juga, dadanya rasa lapang dan tidak lagi sesak jika perlu menaiki anak tangga.

Sepanjang hari saya fikir balik, pasal bos yang melenting bila disuruh pegi hospital. Memang patutlah kalu saya lelaki, pun, saya akan pilih Paris Hilton yang gemar makan makanan pizza itu dan bugger itu…opss Paris tak tak macam tu lagi??? Tak kisahlah. Saya berfikir lagi macam manalah Dr Mahatir tu bule tahan dengan Dr Siti Hasmah eh…Sebab sama-sama doktor kut. Itu pasal saling faham, memahami.

ii)
Minggu lepas saya ke Giant, saja jalan-jalan. Saya sangat terpesona dengan iklan Pizza Hut the best deal. Bayangkan 50% discount tuhhh…itu belum lagi kalu kita bayar pakai debit card maybank. Mujur saya baru pulang dari senam robik, kalu tidak aish aish aish aish… sehingga ke hari ini saya rasa Pizza semacam melekat di tekak saya. Kenapalah makanan-makanan yang macam itu juga yang menjadi pujaan hati saya?

No comments: