Saturday, July 10, 2010

Terparanoid lagi



Minggu lepas saya mengalami goose-bump bila lecturer Financial kami yang tembun dan bersuara lunak itu menyebut-nyebut nama saya sebanyak ntah lebih dari tiga kali. Kali kedua dia panggil saya, saya rasa jantung saya berdegup dengan sangat deras. Saya takut sangat. Saya rasa mula panas. Nasib baik air cond baru diganti baru. Kalau tak pasti peluh merecik keluar.

Saya mulalah teringat apa yang saya tulis dalam FB coursemate saya. Saya bersembang dengan Financial Lecturer yang dulu. Financial 1. Financial 2 dan 3 saya dengan lecturer bersuara lunak itulah. Lecturer lama saya ini kuat sangat membebel. Aduh mak dia boleh nit not nit not nit tampa henti dengan sangat lama. Saya kira kalau diberi masa satu jam pun dia boleh bernit nit not nit not, non stop.

Lecture yang sekarang sangat lain. Dia selalu komplen penat bercakap. Oh dua dua perempuan itu tembun comel. Cuma yang lama tu kecik sikit dan pendek sikit sedangkan yang kini tinggi besar gitu. Tapi memang comel sebab dari segi seni propotionnya, proportion mereka memang ngam-ngam soi, kira divine propotionlah gitu. Bukankah kita Allah jadikan sebagai makhluk yang mempuyai PI yang sempurna? Masa dalam facebook tu, lecturer yang lama tu semacam terprasan yang seolah bimbanglah kalau coursemate saya kecik ati sebab kelazerannya. Ada ka macam tu? Pada saya dia tidaklah lazer manapun. Dia tak tengok update-update FB cikgu blog saya lagi. Dah nak macam Mas Idayulah nak blasah-blasah anak murid sendiri.

Sebab kita memang dah masak dengan Siti-Siti Lazerinas dan Abdul-Abdul Lazer ini, kita dah tak kisah. Orang Melakalah katakan. Kalau yang kahau tu memang kahau lagi bako darah, lahanat sungguh bahasa mereka, sampai Pak Lah pun penah tegur orang Melaka jangan bawa bahasa hawaw dalam parlimen. Hah kan macam tulah teruknya orang Melaka ni. Jadi kalau Ms Nit not nit not tu nak membebel meluahkan perasaan hatinya ketika menanda kertas jawabah kita orang sampai nak, vomit blood ka, nak hantuk kepala dia kat dindinglah, pada saya orang Melaka, ntah macam music to my earlah pula. Non-Malaccan tak taulah pula, penerimaan mereka dengan cara orang Melaka yang satu ini.

So kira dalam FB tu saya adalah tulis macam ini,

Ala Ms
Lazer hati baik tak pe, jangan mulut manis, tapi hati sentiasa rasa sakit jah, tak bleh negok orang lain lebih dari dieh.

Ntah kenapa tah saya rasa kanchoeng gile terparaniod, terbayang-bayang seolah lecture sekarang ni baca tulisan tu dan fikir saya mengata dia, sebab lecture yang sekarang ni memang jenis tak reti marah, jenis relex gitu, bila dia sebut "Mardhiah ah Mardiah, ya Mardhiah." Aduh mulalah rasa nak terbalik dunia ini. Saya diserang imejan-imejan paranoid. Selepas itu, saya mula rasa sangat berdebar dan nervous gila. Dug dag dug dag dug dag dag gitu. Tapi saya ini poker face. Jadi saya selawatlah bebanyak untuk mengurangkan rasa gemuruh tersebut. Ntah-ntah dia sebut sekali aje atau langsung tak sebut nama saya pun, saya aje yang terparanoid. Lupa pula nak kompemkan dengan kawan sebelah. Iya serius saya memang dengar dia sebut nama saya lebih dari sekali berturutan gitu.

Seriously, sapa tak nervous kalau nama kita disebut bertalu-talukan. Saya fikir manusia normal pun akan rasa semacam, inikan pula saya yang memang on supliride ini.s

No comments: