Thursday, July 29, 2010

Lengoh



Wah saya punya cardio sistem memang tahap teruk. Really kena tingkatkan sikit demi sedikit. Honestly sejak dapat lesen kereta saya dah lama tak jalan kaki seperti selalu. Otherwise, sampai naik tahun baru pun saya tidak akan dapat berenang from one end of the pool to another end walau end yang pendek tu. Hi hi.

Freestyle tak macam breastroke, kena banyak guna tangan. Tangan kita manalah kuat sangat pun. Paling lemah macam saya cakap bahagian lenganlah. Angkat tangan sikit dah kecepek, lesu masuk dalam air balik. Rupanya bukan saya yang gemuk gedempol lagi mengelebeh ini aje yang bermasalah, kawan yang selim-melim pun dua tiga kuak dah kecepek, tangan tak bule naik lagi dah.

Kami bercakap-cakap sesama kami dan saya cadangkan agar dia google “work-out tricep atau bicep”. Dia cakap tak moh takut nanti tangan jadi macam Arnold susah nak eja. Setau saya muscles work-out tidak akan memberi impak yang sama pada perempuan. Perempuan tidak akan dapat daging yang berbonjol-bonjol dan berketul-ketul. Itu kata instructor masa saya ikuti kursus kecergasan dululah.

Saya percaya apa yang instructor itu cakapkan. Ala kalu nak berketul pun berketullah, yang penting boleh dapat pergi one end to another end of the pool dengan jayanya. Lagi pun saya pakai kerudung labuh apa? Sapa ada mau tengok.

Saya perhati, kita sekarang memang kurang mengerjakan otot-otot lengan kita. Iyalah dah ada blender lada, dah ada mesin basuh. Orang dulu-dulu semua guna manual. Bagi yang ke bendang perlu pula menunjung apa-apa yang patut, mengangin padi dan banyaklah lagi aktiviti yang memerlukan otot-otot tangan kita berkerja. Itu pasal lengan mereka sangat seksi dan cantik-cantik. Mau cuci baju manual? Sori beb, lebih suka terdengeh, tercungap angkat dumbbell dari mencuci pakaian. Karang mesin basuh yang I beli mahal-mahal tu tak gunakan rugilah pula.

No comments: