Monday, July 24, 2023

Bawang Mengarut

Semalam ntah macam dah tak de kije, saya membawang dengan kawan opis. Membawangkan PMX beli starlink dari Elon Musk. Orang pandai membeli macam kami ni menganalogikan PMX seperti peminat tegar Starbuck yang terpedaya dengan jenama instead of the real value of starbuck. Starlink tu starbuck, PMX peminat Starbucks yang sebenarnya acah-acah je tau pasal kopi, tapi satu haram pasal kopi pun tak tau. Kopi rege puluh-puluh kupang bila dah dipakaikan logo pempuan dewi Pagan Zaman Kuno-kuno dijual dengan rege bebelas, berpuluh hengget pun derang sanggup beli. Itulah cemuha orang pandai membeli macam kita orang ni. Kami kan kije audit negara, opkoslah selayaknya kami ni pandai pasal beli-membeli, kaji-mengkaji pasaran ni. Kalu juruaudit tak reti tak tau nilai sesuatu barang, baik berenti jadi juruaudit, kan?

Gitulah, pun kami tidaklah kritikal sangat kalau kau masuk starbacks dan justifikasi kau spend berpuloh-polohan ringgit, demi nak buat konten, nak naikkan semangat kunun kau mampu. Kau beruang yang nak menunjuk kat ex engkau, walau engkau kena tinggal terkeciwa, ekonomi kau tak terjejas, kau tak heran nak bazir-bazir duit untuk bayat barang yang rega 20 kupangdengan harga RM20 hengget dalam kata lain "Aku bukan heran sangat kopi murah tu, tapi saja nak nunjuk kat kau yang aku mampu membazir" hah gitu.

As far as PMX is concern, kawan aku kata, Malaysia tak mampu nak nunjuk-nujuk lagu tu, hutang negara kian bertambah, PMX tak pandai. Saya cakap balik, kalau tak pandai lepas ni kasi Haji Hadilah pulak jadi PM. Dia kata eh "tak boleh itu lagi bahaya, lagi tak reti pasal ekonomi"--- saya saja menduga "kau tak takut ka orang kata kau jatuh fasik sebab tak percaya dengan orang alim?" Kawan saya terkedu. tettiba dia kata "Saya macam rasa je yang Elon Musk tu Dajjal". Saya jawab "mungkin jugakkan, mana tau dia pakai topeng dan disebalik topeng tu mata dia satu" lepas tu dia cakap "eh saya takutlah, kalau boleh saya tak nak jumpa zaman Dajjal, saya doa masa itu saya dah lama mati"

"Tapi sebelum kau mati, kau kena pastikan besok laki engkau beli tanah kat kampung buat rumah yang banyak tiang, senang besok anak-cucu kau tambat bini-bini derang dan anak-anak perempuan derang kat tiang tu. Kan ustaz-ustazah kita dulu ada cerita, zaman Dajjal besok, makanan kita hanya zikir, pempuan ramai tak tahan, maka mereka disarankan agar ditambat kat tian-tiang dalam rumah mereka, atau besok kalau kau nak lepaskan anak perempuan kau ke gerbang perkahwinan, pastikan rumah menantu kau ada banyak tiang, senang besok menantu kau nak tambat anak kau dan cucu-cucu pempuan kau kat tiang kalau Dajjal datang" saran saya.

-The End- 

 

No comments: