Thursday, July 27, 2023

Barbie--

La ni orang KL tengah gila Barbie, semua pakat pakai pink. Ikut trend katanya. Trend jahiliah. Aku tengok pun dah tetua bangka dok pink-pink, aku pun meluat. Aish tak sesuai langsung rope orang tua pakai pink. Tapi gasak demelah ek. Semeluat-meluat kita, kita scroll je lah laju-laju. Malas nak cara eh pasal deme. Tapi tu ada gak orang meluat yang boleh buat kontent pasal Barbie ni.

Hah apa kontentnya---- katanya Barbie ni nunjuk pasal patriaki, mempromosi feminisma yang melampau/agrasif. bla bla bla bla--- Pastu dia selit pulak Islam bagaimana-bagaimana. 

My personal feelinglah, kan. Barbie nak promote pasal dia itu gasak engkaulah. Yang engkau nak kondem memancam, kau kata Islam gitu gini, realitinya orang nampak Islam macam mana pulak? Kalau kat Malaysia ni ada ko nampak Islam itu begitu-begini macam yang kau canangkan itu ka? 

Tertiba aku teringat minah Cina dok slalu buat konten masak-masak, amik bahan sayur-sayuran, buah-buah dari kebun, aku ingat nak google minah tu, tapi nasib baiklah aku terpaksa bergerak ke Auditorium untuk dengar Cermah Hijrah: Pemangkin Karamah Insaniah. Asalnya aku nak menapak ke sana sebab aku nak fotobomb dengan penceramah Prof Dr Syarifah Hayaati, maka Allah tunaikan jugak hajat aku he he---


Kadang tu kalau bab Agama tu kita memang selektif untuk terima jurucakapnya. Kalau kau sekadar aku tak kenal kau sapa pun dok kondem-kondem orang memang aku tak layanlah. Kalau yang bercakap itu macam dalam gambor yang pakai tudung warna gray tu hah barulah aku nak layan.

Ko rasa aku ni double standard ka? Nak dengar cakap orang yang ada gelaran dan pangkat aje ka? Aku rasa idak juga, sebab aku dengar konten dia bukan gelaran yang dia bawa. hah contoh hari ni Prof cakap pasal Hijrah, dia tak sentuh pun pasal orang bla bla bla bertudung-berhijab tapi masih tergedik-gedik berbaris Barbie-Pink, dia sentuh pasal kami ni yang dah baguih dah berpakaian, tapi masih ada banyak ruang untuk diperbaiki. Dah kalau kami yang dah level-level leader Makcik Marhaban kampung pun masih banyak ruang untuk diperbaiki, ko rasa saya ada masa ka nak meluat kat geng-geng Barbie pink dan black hidden agenda mereka, ka?


No comments: