Thursday, March 28, 2019

Melayu Buli Melayu 4

Semalam kita dah cakap pasal magic vs sains. Macam mana pula hal sains vs sufi? Yang kasyaf-kasyaf tu? Mukjizat? Nostradamus? Ntah dari mana tah saya dengar, akhir zaman ini orang lebih minat benda-benda macam ini dari sains, matematik dan teknologi. Kuasa meramal. Kononnya kalau kau ada kuasa itu, petunjuk, trend, pattern yang kau dapat dengan matching-matchingkan data dari super computer kau pun kalah. Katanyalah. Ramalan lebih tepat dari kaedah perangkaan, statistik dan analisa data-data. Jabatan perangakaan Negara pun kau boleh tutup, jimat duit gomen kalau kau ada pakar peramal macam Nostradamus tu.

Kenapa manusia minta benda-benda macam ini? Nak jimat kut, bayangkan berapa banyak kerajaaan berabis untuk Jabatan Perangkaan Negara? Kalau ada tukang tilik, macam-macam bule derang ramal. Kalau depa menang MH370 akan timbul balik lah, harga minyak turunlah, semua turun, kita kaya. Dah 10 bulan menang, habuk pun tak de.

Pada saya benda-benda macam ini elok kita elakkan ajelah. Baik ramalan baik, atau buruk. Kalau baik, bila jadi, tapi benda baik tak menyusul, kau juga yang frust, bila buruk pula, belum apa-apa kau dah inaya orang. Contohlah kau see the future yang anak kau akan end-up jadi pelacur. Kunun kau perasan kau berguru dengan nabi Haidir, kau dah tahu sapa culprit yang akan bawa anak kau ke kancah pelacuran, walau masa tu girlfriend pun kau masih tak ada. Kau guna sehabis kuat tenaga kau untuk halang orang tu, sampai let say orang tu berhijrah ke negara lain, atau let say orang tu sangat tertekan gara-gara fitna kau, lantas dia jatuh muflis, sakit, lepas tu mati. Lepas tu kau kawen dan beranak dan akhirnya anak kau jadi pelacur juga. Dah memang kau dasar jenis miang, gen miang tu memang dah ada dalam darah, nak buat macam mana, kan? Bezanya zaman kau melacur itu salah, tapi zaman anak kau "sex is a job." Gomen siap boleh kutip cukai pelacuran lagi. Ini contoh jerrrr...Futurenya memang lagi future lagi "open" dan "berani" kita ni.

Macam mana tak nak miang tu tak taulah saya. Kalau kau punya apresiasi sains dan teknologi yang tinggi, mungkin kau cari serum-anti-mianglah kan? Tapi kalau kau apresiasi kau lebih kepada ilmu ghaib, ramal-meramal. Kau dapat mimpi begitu-begini, dan kau pun cari sapa yang miang, sedangkan miang tu semua orang ada. Cucuk ajelah salur darah anak kau dengan serum, kan senang kalau kau tak mampu rendahkan pandangan macam saranan An Nur 30, 31. Yang kau cucuk sana-cucuk sini, bercerita----mana kau pergi semua orang punyalah tergila-gilakan kau sampai mensexually harassed kau, pempuan baca berita dalam TV pun tergila-gilakan kau juga. Harassed kau, tengah-tengah malam dengan suaranya yang menggoda, hah! Itu kaulah yang memang sex pervert. Zaman saya sekolah-sekolah dulu budak-budak kata otak kau tu yang kuning.

Berbalik kepada kenapa orang lebih suka benda-benda magic dan bermukjizat? Ntahlah. Life is hard agaknya. Life memang hard pun, seems hard if you follow the rite path. Senang kalau guna magic, or cari orang alim minta doa dia. Pokoknya orang yang mengaku alim, tu betul alim ka? Kalau betul, baik dah timbul MH370, dan harga minyak turun. Apa? dia belum jadi PM, tunggu jadi PM baru timbul dan turun?

Ya saya tunggu dia jadi PM dan doa yang Atuk tak mungkir janji. Kita tunggu ya lagi 14 bulan, jadi idak kau PM.

Sementara tu kita rehat panjang... TA TA..

No comments: