Monday, March 11, 2019

Kerajaan Sepenggal 3

Macam-macam reaksi UMNO kawen PAS ni. Ramai yang skeptikal sampai menyelar kedua-dua buah parti ini sebagai penunggang agama pun ada.

To me tak usahlah kita nak marah-marah orang nak kawen. Tak usah juga kita menyelidik yang tersurat sebalik tersirat, atau apa-apa agenda disebalik percantuman ini. Dulu masa derang kawen dengan DAP pun saya tak kisah.

Ada banyak benda kita boleh buat untuk hidup gembira dan berfaedah kepada bumi ini sementara menanti ajal menjemput. Antaranya ialah mengamal gaya hidup sihat, melakukan kerja-kerja sukarela dan macam-macam dari marah-marah sama politician sana.

Kalau politician kita tak corrupt, adakah kita boleh jadi kaya kalau kita sendiri malas nak berusaha? Corrupt-corrupt kerajaan kita dulu, ramai juga orang kaya. Sebodoh-bodoh kerajaan hari ini pun orang kaya tu tak jatuh miskin pun. Kita sahajalah yang gitu-gitu aja. Dah la hidup gitu-gitu aje, mau sakitkan hati lagi dengan cerita-cerita politik kita yang pelik-pelik.

Buang masa, aje,kan. Baik ikut saya mengamal eat clean & gaya hidup sihat. Sudah 2 minggu saya buat. Memang letih. Letih nak memasak. Senang beli saja. Tapi kau taula kalu dah turun ke kafe, niat nak ambil ikan sup, ikan singgang, boleh bertukar jadi rendang ayam, atau ayam goreng/ keli goreng berlada pula nantinya. Itu pasal kena bawa food dari rumah.

Selain itu, letih juga nak exercise ni. tapi itulah kena amal untuk kesejahteraan hidup. Parti Politik kawen ka, cerai ka, meroyan ka, biarlah. Keutamaan kita ialah kesejahteraan minda dan fizikal. Kalau dah sakit, nak beribadat pun susah, nak puasa tak boleh, nak solat sakit sana-sakit sini. Itu pasal kena jaga kesihatan supaya cergas.

Kita ada nama dan imej untuk dijaga. Nama itu ialah ISLAM. Kita tak maula mencemar imej Islam sebagai umat yang malang, penuh keluh-kesah kerana sering ditindas dan diinaya. Ini bukan Palestine, ini MALAYSIA yang memberi sepenuh kebebasan untuk mengamal Islam sebagai cara hidup disamping pada perkembangan muthir, MALAYSIA jua memberi ruang dan bersikap lunak kepada puak-puak yang gitu-gitu tu. Mungkin juga yang gitu-gitu tu barang kali kaya-raya dan telah lebih banyak bayar cukai dari kita yang gini-gini ni. Itu pasallah agaknya kerajaan terpaksa bagi muka sama mereka. Ada juga saya dengar duduknya mereka ini di Pejabat strategik kerajaan atas dasar merit, bukan diambil sebab dia pandai bikin blow-job or kunyit-job ya... memang dia pandai, cuma tak pandai beza lubang dubur dengan lubang faraj. vibrator dengan kontol sebenar... dah kalu begitu, memang patutlah mereka berani menunjuk belang dan berarak menuntut yang bukan-bukan.

Tapi tu, biarlah, mereka dengan cara mereka, kita dengan cara kita. Kita bersaing secara sihat. Kalau boleh jadi insan yang cergas, sihat dan ceria, kenapa pilih menulis cerita dibuli, tidak disayangi, tidak dipeduli dan terinaya?


No comments: