Sunday, August 26, 2018

WTF am I doing?

Cerita menteri saya lagi opss, kami....

Kecoh lagi mamat tu. Kali ni pasal akronim CERTOT....

Memang tak pernah terlintas di fikiran bahawa certot  yang berasal dari akronim Cerita  + Kontot ini pernah jadi polemik rupanya. Tak kisah. Yang penting sekarang menteri dah guna perkataan tu, esok lusa bule masuk kamus...

Bila cakap pasal kontot kontot ini tak tahula kenapa benda kontot sangat apa ea, sensitif dan menjadi isu pada sesetengah orang. Mujurlah kontot is not a big issue in finance, auditing and accounting. Kami ini lagi kontot lagi bagus, as long as apa yang mau disampaikan tak lari.

In another word

"If you can write same massages and I can understand the whole thing without any point, missed in lesser word, then you are a genius"...

ok enuf pasal kontot, mari kita cerita pasal sekerat belut sekerat ular....

Saya pernah kena marah sebab online best buddy saya suka tulis sekerat Melayu sekerat English. Itu saya fahamlah sebab pemarah betul-betul meledak kan emosinya bak gunung Pinatubo yang tengah meletus... Saya cakap dalam hati owh tak bule rupanya cakap separuh English separuh Malay. Owh takutnya saya!!!.Apapasal pulak kawan mengular-belut, saya yang kena? Dia nak marah kawan, dia tak kenal, jadi dia sampaikan rasa marah dan kecewanya pada saya. Dia pesan/ AMARAN "jangan sampai kau jadi macam kawan kau itu!!!" Aku telan liur, budak sekolah sains jumpa another budak skola sains, biasa aarrr cakap ular-belut, kan?...Masalahnya kami bercakap online, orang pandang tak bule padam... kalau cakap berdepan, itu tidak mengapa. lepas cakap hilang, lepas cakap hilang. Kalau online tak hilang-hilang, bimbang nanti merosakkan bahasa.

Soon after that another friend kata "buleh bah kalau kau mau belut-belut ular-ular itu, tapi ko bikinla dalam conversation"

Pulak dah? Rupanya mereka berseminar, berbahas bagai pasal benda alah ini....Mereka panggil benda alah ni sebagai "Fenomena Bahasa Rojak". Tak kisahlah apa keputusan rojak ini. Pada masa itu saya sudah mula bersekolah. Bahasa rojak bukanlah masalah besar bagi saya, sebab saya sudah mula mendisplinkan diri untuk menulis dalam satu bahasa sahaja. Takut saya terhadap kawan yang marah rojak juga masih bersisa. Ayat "jangan sampai kau jadi macam kawan kau tu!!!" masih terngiang-ngiang lagi.

Bila CERTOT ini keluar semula, saya fikir begini, kau nak ular, nak belut, kalau idea sampai, kau tulis lah haja... hari ini mungkin menyakitkan hati ramai orang, mana tau besok lusa ada menteri suka berular berbelut, well then, pasti ular belut sudah tidak jadi issue lagi.

Sempena meraikan bagaimana CERTOT naik ke kamus, saya nak berpantun ular-belutlah pula, atau mereka kata rojak... soo... jom merojak:-

Bunga baby breath, bunga seroja
Dibikin corsages semat di dada
Kami ini manis-manis aja
Tak punya musuh, senjata pun teda

Dibikin corsages semat di dada
Untuk dipakai gadis rupawan
Tak punya musuh, senjata pun teda
Cuma tak sengaja ter"bako darah" kawan

Untuk dipakai gadis rupawan
Bertugas  meng"usher" pemimpin berusia
Cuma tak sengaja ter"bako darah" kawan
Janganlah tuan, amik port sangat, ya?




No comments: