Thursday, August 16, 2018

The Roots

Antara cerita TV yang mak akak suka ialah kunta-kinte.... Mak kata cerita ini berdasarkan novel the roots. Saya tak follow pun cerita tu sebab ditayangkan agak lewat malam dan ada sekali follow, asyik orang sebat orang aje. Saya tak suka cerita macam itu.

Bila sebut Roots mean akar kita, bangsa kita. Mak pot pet pot, ghairah benar dia bercerita.... Yurp mak memang passionate orangnya, berbeza sangat-sangat dengan saya yang super cool, super slow, macam sloth  sampai mak risau dan saya pernah kena marah begini "kau ni kalau ulo, tidur sebelah kau pun ko sayangkan tidur, kau, kan!!!!"

Semalam saya agak sedih bila tau yang ramai kawan saya dah tak makan nasi. Saya pun dah berapa hari dah tak makan nasi. Sebabnya saya malas nak masak nasi. Saya makan roti whole meal aje. Lagi pun saya dapati berat badan saya akan cepat naik kalau makan nasi.

Saya teringat masa kecil-kecil, my grandmother will fuss over me about eating my rice. Once my mom even threaten me not to cook for the rest of my life if I refuse to eat rice for lunch. How rice was so important to our lives before. But now we are no longer needed rice as we lives a sedated lives.

Begitula saya lihat yang saya sudah jauh dari akar saya. Becoming ntah apa tah. Agile is the word? Yeah may be? Perjuangan kita untuk terus bertahan dalam dunia yang jauh berbeza dari zaman kanak-kanak kita. Bagaimana kita yang berasal dari petani, berubah ntah jadi apa tah? Nenek bertani hingga akhir hayatnya, half through of my life, my mom kije kilang to support the family. To bring me to school. "Harapkan bertani memang tak cukup belanja" kata emak.

And then, me kije pejabat, kije gomen. Sepupu-sepupu saya, ada jadi cikgu ada jadi pegawai, ada kije dengan gomen, ada kije swasta, macam-macam. Non of us jadi petani macam nenek. Hari ini masing-masing dah tua, yang dah nak pencen pulang semula ke desa. Kesian tengok anak-anak. Nak panjat pokok pun pakai tangga. Alahai....

Begitulah...

One of my cousin dari sebelah ibu, sedang bertani, keadah fertigasi. Wah kemain sedih lagi ibunya. Nasib baik ibunya tak macam mak saya. Hurmmm... kalau tak mental budak tu jadinya. Dulu, dengan bertanilah mak ayah sekolahkan kami, anak-anak kampung sampai ada yang belajar ke luar negara. Hari ini bertani jadi satu pekerjaan yang orang tak pandang, pun.

Ada jiran kami yang bertani, tanam sayur-sayuran. Mak ada juga membawang sikit-sikit. Iyalah, ko tu belajar sampai masuk universiti, tapi kerja tanam sayur, bukan mak kata nak kaya. Mak kesian dia kerja susah-susah, kata mak. Saya kata pula, biar lah asal badan dia sihat, boleh makan nasi banyak-banyak, tak payah pergi gym, jogging bagai. Buang duit je.

Tapi mak-mak kami sedih bila adik-adik bertani. Kesian dia, penat. Ya mak-mak kata mereka semua pernah merasa bertani, penat gileerrr, duit tak seberapa. Kerja kilang penat juga, tapi duit masuk. Jadi suri rumah pun penat juga tapi tak payah berpanas berhujan macam kerja di ladang, di sawah.

Itula ceritanya. Saya simpati dengan sepupu saya yang memilih bertani itu. Saya harap dia berjaya. Besok pencen bolehlah saya tolong petik cili. Tapi ntahlah kalu semua orang perempuan dalam rumah (kecuali saya) asyik pot pet pot pet sama dia, berapa lamalah tu dia akan bertahan agaknya, ya?



   Saya mendedikasikan kesedihan dengan karya terbaru saya "simple, basic aquaponics"...

No comments: