Wednesday, August 15, 2018

Lagi lagi Menteri kamiiiiiiiii, juga.

oh lagi satu, sambung lagi cerita yang lepas...

Disamping itu, pengadu, sempat juga mengata semacam warning, "Menteri adalah ahli politik, dan dia akan laksanakan manifesto PH". Bila dah semacam ada nada warning tu, saya faham manisfesto yang mana satu. Takkanlah manifesto, tangguh bayar PTPTN sampai gaji RM4,000.00, itu, kan?

Ditambah pula dengan mukadimah di awalan cerita yang tidak ada pembaharuan baru pun dibawa menteri, bikin 'my auditor's sceptical mind' berkata begini:-

"eish,...Pegawai ni mengadu hal/bercerita, untuk mengadu hal atau, ini satu agenda pihak tertentu untuk menghasut kakitangan bawahan agar membenci Menteri?"

Tapi 'my sesama muslim berkasih-kasihan mind' menyangkalnya dengan berbaik sangka bahawa cerita negetif yang dibawanya itu bersifat peribadi. Jadi mari saya tambah lagi rasa meluat pegawai terhadap menteri. Ala, apa yang baru yang dibawanya? Membaca?.. kempen membaca, dari dulu lagi pun dah ada perkara tu.

Gersang, kontang idea sangatkah Menteri kami, tu?

Sebenarnya penyakit Menteri, bos tak guna ini memang tak ada black hidden agenda-menghasut benci-Menteri dari pihat tertinggi lain. Memang peribadi sesetengah penjawat awam yang  begitu--dari hawa-nafsu dia sendirilah tu.  Kementerian lain saya tak perasan sebab saya banyak di Pendidikan, dari PPD sampailah Audit Dalam. Lebih dari separuh perkhidmatan saya yang selama 18 tahun ini dihabiskan di Pendidikan, bersama guru-guru "turn" pentadbir, ahli birokrat.

Yang saya perati pada kebanyakkan mereka, tak ada satu pun bos yang baik. Semua tak baik sampai saya rasa pelik kalau tak baik macam mana boleh jadi ketua?

Tak kisahlah, budaya memperlecehkan bos sendiri, patut kita buang jauh-jauh. Manalah ada manusia yang sampurna. Kalau dicari yang buruk, maka yang buruklah akan terpancar. Bila dah buruk, mesti kita rasa tak best nak pergi kerja, stress sana, stress sini. Cubalah lihat the positive side of your leader. Mesti ada kelebihannya yang membawa dia menjadi bos kita, bukan kita jadi bos dia.

Macam Dr Maszlee ini dia ada PhD. Betul tak semua benda yang PhD holder tahu. Bukan bererti kau ada PhD semua benda kau tahu. Agak-agak kalau ajak dia tanam coral, ntah-ntah, berenang pun dia tak tahu, suruh naik bot pun dia dah mabuk laut. he he. Tapi tu, Umur belum 50 sudah tulis 60 buku. Itu satu pencapaian yang sangat luar biasa. Kau yang dok kata menteri tak ada idea baru tu, dah berapa buah buku yang kau tulis?

Point ke dua saya:-

Like I said before, he went to UK to study governance, and I am looking forward for the improvement that he will introduce in improving public sector governance??? or shall I say it is more likely;- promoting, advocating good governance in Malaysian Public Sector.  I guess we should read his paper, or if reading an academic paper is difficult, for some of us, let invite him to talk about what he has written.

Let deviate our mind from overthinking, or worrying so much about PH "perceived dangerous" manifesto, by listening what he has said/written on governance. I've study corporate governance last semester. My lecturer, an Assc. Prof, Deputy Dean (research and innovation) of Accounting faculty  used to call it as capstone-course. Though, what I've learnt in previous semester only cover corporate governance, surely public sector governance will be adding colour/enriching the topic. I believe it is the topic that close to an auditor's heart and governance is the topic that we would love to hear. Maybe some of us has a different view on governance looking from auditors' point of view.

Tak kenal, maka tak cinta. Kalau kawan mengadu kita dengar, ada baiknya kita ajak kawan untuk mengenal dan mencintai, dari terikut-ikut dengan emosi negetif dia. Kalau dia kata NO, atas apa alasannya sekali,pun. Yang nak berkerja kita. Seronok ka kalau kita termakan hasutan kawan? Seronok ka jika bekerja dengan perasaan "terbuku"/"bengkek" di hati terhadap orang atasan kita?

No comments: