Monday, August 13, 2018

Post PRU---MENTERI KITA MENTERI MESRA SOC-MED

Saya memang dah jangka kalau PH menang memang ada orang yang akan bising, walau sebelum tu dia juga yang pangkah PH sebab bengang dengan BN, atau lebih tepat NAJIB. Asal bukan Najib.

Semalam pun ada cerita off-record pasal our new Menteri. Begitu, begini, bla bla bla. Ada pegawai dah terasa yang Menteri "tak pandang" unit dia, tak pandang itu ini. Dia mengeluh, la ni menteri main karangkraf, Astro Awani jak. Astro, Karangkraf oklah juga, Malaysiakini tu? Bayangkanlah once most hated media, kini jadi darling, tak berpeluh ko nak cium-molot dengan "dia" yang ko ludah-ludah satu masa dulu?

Lagi satu, kena belajar layan tweeter, layan soc-med. Hah! Yang ini, kalau saya kena pun, aku rela letak jawatan dari jadi pegawai tweeter.

"Menteri tu muda lagi, kita patut ajar menteri pasal protokol" ujar salah seorang dari kami. Tapi pencerita berkata begini;

"Bila dia cakap tuan jangan layan sangat tweeter"

Menteri jawab "saya pernah berada di kedudukan pengadu. Saya tahu apa rasanya jika tidak dilayan"

Haiiii hai mujurlah kami ini Juruaudit yang memang dalam ByLaw ada Auditor independence. Independence, of mind and appearance. Jika tidak, haru juga nak melayan rungutan dan sungutan rakyat. Sebagai auditor, tukar gomen pun kami tak perlula nak agile, nak bermesra-mesraan sangat ngejas itu ini. Polite tu memang kena, tapi nak berdarling-darling sana-sini, itu tidak perlu.

Pada pegawai yang itu, memang saya simpati dengan nasibnya. Kesian, dah nak puluh tahun dia belajar untuk buat pekak, kini dia kena ambil cakna, belajar berkicau, sana-sini, Ya Allah... syukur sangat-sangat dengan kerjaya yang Engkau tetapkan untuk hambamu ini.

Saya ada masa untuk fikir pasal what will I do when I pencen..... ya saya berangan nak tanam coral. But before that saya kenalah ada lesen menyelam. Cerita lesen tu mati macam ini jerk ek... eh tak buleh jadi ni. Saya perlu turun ke kolam.

Gitulah dia, sekali ko berenti turun, ko nak turun balik memang sekseeee, tau!


No comments: