Monday, January 30, 2012

Politik & Lobi


Kalu anda kerja kewangan lobi-melobi benda biasa. Pelanggan anda lobi anda, anda pula naik ke peringkat negeri dan dari negeri naik ke Federal /Putrajaya. Yang paling pandai melobi, dialah dapat peruntukan lebih…betul ka macam itu? Ntahlah saya pun tak tau. Itu kerja bos-bos. Kerja saya hanya mengakaun. Betulka ada kegiatan macam ini, memang sungguh, saya tidak ambil port. Kau rajin lobi ko naik ke atas itu usaha ko. Ko main lobi kotor pun aku tak kisah, itu urusan ko sama tuhan.

Begitu juga dengan kenaikkan pangkat, pun katanya macam itu juga. Ntah betul, ntah tidak saya pun tak pernah pusing mau ambil tau. Kisah catur-mencatur nak kerja dengan orang yang kita suka aje pun saya tak ambil port nak tau. Ko nak catur macam mana pun ko caturlah selagi ko boleh. Ko boleh bersuarakan sesuatu yang ntah-apa-apa tah, ntah betul, ntah tidak berlandaskan perasaan dan persepsi ko. Dalam ko heboh kata ko terinaya, tak mustahil, ko dalam drama dan sedu-sedan ko juga menginaya, ko tak perasan. Ko fikir bengan ko aje, bengang orang lain, ko tak tau, sebab ko rasa ko yang terbaik ko yang 100% perfect tiada cela.

 Apa saya merapik panjang-panjang ini. Ntahlah saya hanya mau berdoa dalam saya minta dilindungi dari fitna, saya  mau  minta juga tuhan jadikan apa yang keluar dari mulut kita ini sesuatu yang benar dan tidak menginaya orang lain. Kadang kita tak tau apa yang kita tuturkan boleh memberi kesan yang melukakan/menyusahkan pada orang lain. Kadang tu cuma andaian-andaian kita aje. Ntah betul-ntah tidak, kita pun tak tau apa-apa.

No comments: