Monday, January 16, 2012

Maaflah kalu ko rasa aku provok/mengejek ko


Saya berfikir semula yang mungkin selama ni, kawan saya tidak pernah bermaksud mau provoke saya pun, tapi dia fikir saya pun fikir macam dia juga (percaya masalah yang melanda Malaysia akan selesai jika UMNO MAMPUS) disebabkan pakaian saya. Kalu pakai macam ustazah, tapi tak ada hati nak lihat UMNO MAMPUS tu dah ada benda yang dah tak kenalah tu. Dah definitely GILA, perhaps. Dalam pada masa yang sama mungkin ada perkataan saya yang  mereka tanggap sebagai provokasi dari pihak saya terhadap mereka. Saya mengejek-ejek mereka.

Keseronokkan saya dengan tajuk muka depan Utusan, Isnin 16 Januari, semalam mungkin dianggap sebagai provokasi dari pihak saya sebab kawanku yang cepat hangin ini tak senang dengan muka saya yang berseri-seri menatap utusan sambil bercakap padan muka dia, dah pi India dan cakap satu dunia dia nak kaji semula undang-undang lapuk tu. 

Saya pula terkejut bila kawan saya marah dan bercakap denagan nada yang tinggi macam ini, “ko baca, utusan, NST, Berita, itu semua-semua bukannya betul pun! Cubalah ko baca Internet, baca Malaysiakini tu” Marah betul dia sebab saya memang tak baca Malaysiakini. Saya ada terlepas cakap ka yang saya tak baca Malaysiakini dan semua orang kat opis tu tau ka saya tak baca Malaysiakini??? Alamak. Tak baca Malaysiakini pun sudah jadi satu kesalahan gituh. Begitukah standard orang muda pada hari ini? Makna kalu ko tak baca Malaysiakini, ko jangan pandai-pandai nak  kondem Anwarlah, pantang tau tok nenek dia, 7 keturunan. Gitu-gitulah

 Walaupun saya tak baca Malaysiakini, saya mengikuti apa yang kenalan maya yang kuat menyokong Anwar dan parti pembangkang tulis. Dan dalam hal pembebasan Anwar memang mereka senyap. Bila Anwar ditemuramah di India, dan berharap “the punitive law yang archival” itu dikaji semula memang tak ada yang berani berbunyi. Semua faham the said archaic law itu merujuk kepada seksyen 377 yang terkandung dalam kanun kesiksaan Negara kita dan tak berani komen apa-apa.

Namun dalam menghadapi kawan yang dah angin ini, saya mengajak dia keluar dari sudut politik dan melihatnya dari sudut perundangan dan pergerakkan GLBT. I’m not touching/condemning your DEWA ok. Saya bawa dia ke German. Perkara 175 undang-undang sana yang kini sudah luput dan juga pasal Nazi dan pembunuhan puak-puak yang kini, betapa akhirnya setelah disiksa dan dibunuh,  berjaya juga menjadikan German salah satu Negara di Eropah yang sangat liberal dalam melayan kerenah  golongan GLBT ini.

Kawan pun ok dan taklah marah sangat pasal saya tak baca Malaysiakini. Nazi memang bagus dan kita patut serahkan Negara ini pada orang Agama, kata dia. Saya mengajak kawan saya realistic. Saya ajak dia melihat dari konteks perundangan Malaysia dan berharap dia tak salah anggap yang bukan-bukan jika saya tidak pasti untuk setuju yang Hitler Nazi itu bagus.  Saya hanya mau menjadi pemerhati yang dormant sahaja. I just wanted to see if the GLBT in Malaysia is strong enuf to lift out section 377 from our criminal law. Bukanlah saya akan melalak-lalak macam orang gila, atau terus jadi gila if any of my kenalan gay kena bunuh kalau Hitler alaf-21 benar-benar muncul di bumi Malaya ini. Dia orang kena bunuh pun, ada aku kisah? Bohonglah kalau saya kata saya langsung tak sedih tapi idakla sedih tu tahap, terkeciwa dan langsung murung dan membawa kepada masuknya wad gila untuk kesekian kalinya.

So, untuk dia tak fikir aku takut nanti aku akan jatuh gila seandainya mamat-mamat gay tu kena bunuh dengan Hitler, I terpaksalah berpura-pura as if aku ni percaya Anwar tu innocent dan diperdaya oleh puak-puak yang bertuankan nafsu ini supaya kita semua percaya yang Anwar menyokong idealisme dan dan bersama perjuangan mereka.  Rasa indeed macam siyal hari nih. Itulah dia Melayu, bila kita nak tarik rambut dalam tepung, terkadang itu rasa teruk yang teramat sebab rasa diri ini macam talam dua muka itu memang ada.

No comments: