Saturday, January 28, 2012

Jalan-jalan, cari idea


Saya melawat blog-blog kepunyaan penulis yang satu ketika dulu macam pernah saya bengang, atau saya bikin mereka bengang, sapa bikin sapa bengang dulu, tak kisahlah… Ceritanya sikit-sikit macam ini, saya berkawan dengan seorang penulis itu, penulis kreatif, adalah satu insiden (fitna/salah-faham) telah berlaku dan saya bersimpati dengan beliau.

Ceritanya lagi begini, ia kisah penulis pop yang sedang pop-pop sehingga seperti DBP iaitu sebuah badan yang diberi amanah menjaga hal tulis-tulis karya tinggi Negara, turut terpop-pop menjemput penulis pop-pop yang penulis tinggi kelaskan sebagai pelacur Negara ke majlis mereka. Terpop-poplah cerita kunun si kawan ini berpakat dengan pop-pop ini dalam agenda melacurkan kerja tulis-tulis Negara. Pendek cerita itu hanya halusinasi sang penulis aje. Kawan saya tak kenal pun si pop-pop itu dan tidak ada sebarang transaksi tunai telah bertukar tangan demi sebuah artikel yang ditulis oleh penulis import dalam memperbetulkan sikit keparanoian  yang sedang melanda komunitas pemimpin kerja tulis-tulis bina Negara Bangsa.

Ok enuf pasal Paranoia senduk pengacau import, sambung pasal kisah saya merayap ke blog-blog penulis suci yang satu dulu pernah melompat terpop-pop dek kerana kegatalan DBP menjemput penulis pelacur anjing kapitalis pop-pop ini ke majlis mereka. Saya melawat blog-blog dewa,( dewi-dewinya semua dah mampus agaknya kena mamah anjing/serigala  kapitalis ganas) penyelamat bangsa ini kerana saya nak tengok apa reaksi mereka pasal politik kita. Tak ramai ada 2,3 aje yang masih aktif.

Saya agak kecewa sebab mereka lebih suka pasal nostalgia kampung, zaman kecik-keciklah, atau membalun ombak-ombak rindu yang mereka anggap satu masterpiece untuk orang bodoh, dungu, IQ rendah dalam industry seni-seni ini. Maknanya kita orang Melayu ini masih berada di bawah paras dungu dalam menilai kerja seni. Usahlah risau sangat kalau dilabel bute seni, bab lain kita cerdik dan celik. Buta seni tak menyebabkan kita kena buang kerja dan hilang mata pencarian. Jadi untuk kesekian kalinya saya mengingatkan diri sendiri agar usah risau kalau buta seni.

Kalau dulu yeah, mereka tak segan-segan membalun ahli politik, hari ini mereka senyap bila orang politik yang mereka rasa sepatutnya memerintah, tapi tak dapat memerintah, bila mana akhirnya dapat juga  mengusai beberapa negeri pada pilihan-raya umum yang lalu tidak memerintah seperti mana yang mereka impikan. Kedai arak, lessen benda-benda maksiat masih macam dulu, hudud jauh panggang dari apilah, yang teruknya bukan sahaja pelacur yang main felem lucah, ketua pemerintah umum yang satu masa dulu mereka sanjung pula jadi actor terlaris dalam video lucah tanah air kita.

Adalah sekali tu saya terperasan yang  seorang dari mereka menulis yang beliau  dimarahi oleh rakannya bila dia buka mulut dan menulis pasal benda yang selama ini dia suka iaitu politik.  Demi hati kawan, agaknya, penulis tersebut tulislah cerita-cerita masa dia kecik-kecik aje.

Saya bukan nak menghasut, nak share, pengalaman bila saya bersimpati dengan pop-pop dan cuba menerangkan yang ianya hanya satu khilaf yang tidak akan diulang, bukan gerakan halus mau kuasa pentas DBP, saya juga rasa “sakit” kena tinggal dan kena ganyang kaw-kaw oleh orang yang saya anggap sebagai kawan, tapi saya terus tulis dan tulis, tulis, tulis, saya tak peduli. Dalam pada itu saya temui kawan dan set of lifestyle yang baru yang tak memerlukan kita berpolemik, mendedah dan menjaja aib kawan hanya kerana tak mau orang lain MENANG membangkang kita.

Tapi itulah orang kata life goes on, kalau rakan kita sanggup menganyang kita sehingga ketahap mempertaruhkan cerita dalam kain kita, (ie kata orang intelek pun, berpolemik instead of berdebat), buat bodo dan teruslah saja menulis benda yang kita tulis, walau benda itu menyakitkan hati kawan kita. Tapi kalau menyakitkan hati teman tidur kita, saya nasihatkan agar jangan tulis. Masjid yang dibina itu lebih utama untuk dipertahankan dari benda lain dalam dunia ini.  Hah, tulis ajelah cerita pengalaman kecil-kecil kamu, atau cerita kopi pahit rakan kamu yang dihimpit bukan sahaja penulis pop-pop, tapi juga penulis luar sastera yang lebih cerdik dan tinggi IQ dalam menguasai/memonopoli peruntukan kerajaan yang disalur melalui  program-program DBP.

Akhir sekali, satu aje saya nak cakap, banyak kebencian yang ada di dunia ini yang tidak semistinya diakhiri dengan kematian. Jika kita mengharap akan matinya individu/perbuatan atau aktivitinya yang kita benci, kematian akan melingkari kita dan kematian yang paling dahsyat bagi seorang penulis ialah kematian ilham.

Saya ambil kata-kata tadi bukan dari buku-buku falsafah, atau kata-kata pensyarah saya di Universiti, tapi dari pembikin syiar Syaitani (mengambil label yang diberikan oleh intelek agama yang memilih untuk berselisahan pendapat dengan Oardhawi dalam hal wanita dan hiburan) Saya ambil dari cerita felem yang diberi kelas sebagai 18SG yang ditayangkan dikaca TV sempena tahun Baru Cina yang lalu. 

No comments: